BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie

Kan en BMW 3-serie ha like god ytelse, selv om den ikke tømmer bensinkortet? Ja! Vi har testet BMW 316d.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Forbruk/utslipp

+ Kjøreegenskaper

+ Sikkerhet

+ Førerposisjon

- Innvendig plass

- Noe gammelmodig

- Pris på ekstrautstyr

BMW 316d er den 3-serien hittil som er snillest mot lommeboken og miljøet, men med kun 116 hestekrefter var vi skeptiske til ytelsene. Ville de være gode nok til å gi den underholdningsfaktoren BMW er kjent for å gi?

Vi har testet BMW 3-serie med mange forskjellige motorer og i mange forskjellige fasonger, en fellesnevner hos alle er kjøregleden man opplever bak rattet - hver eneste gang.

Og da snakker vi ikke bare om de sportslige kjøreegenskapene, men også på motorteknikk er den tyske bilprodusenten blant de aller beste.

Kjøreegenskaper: 5

Er det en ting du kan være sikker på når du kjører av gårde i en BMW er at den uansett form og fasong alltid leverer varene når det gjelder kjøreegenskaper.

Kjøregleden venter ikke rundt neste sving, den er der med en gang. Man sitter lavt, nesten som i en gokart, og det føles som bilen er bygget rundt føreren.

Styringen er meget presis og understellet er sportslig satt opp. Trår man til for hardt i svingene overstyrer den lett, men blir effektivt hentet inn av de elektroniske hjelpemidlene.

Er man en aktiv sjåfør skal det nevnes at antiskrenssytemet kan skrus av i to trinn - derfor er et smil om munnen aldri langt unna.

Motor: 4

Det er lett å bli litt lurt av dekalene på hekken, 316d-emblemet vitner om en 1,6 liters dieselmotor. Men den gang ei, det sitter nemlig en toliters diesel under panseret - og sånn sett kan vel 316d kalles en ulv i fåreklær.

Ulv i fåreklær er kanskje å tøye strikken vel langt, det er nemlig begrenset hvor mye moro man får ut av en 116 hester sterk dieselmotor.

I forhold til konkurrentenes dieselmotorer i tilsvarende størrelse føles dieselen i 316d noe gammeldags. Vi reagerer på noe hard gange og mer støy enn hos de beste, dessuten kunne den vært mer turtallsvillig.

LEKEN: Med de elektroniske hjelpemidlene slått av er 316d ypperlig lekekompis.

LEKEN: Med de elektroniske hjelpemidlene slått av er 316d ypperlig lekekompis. Foto: Handeland, Petter

Ytelser: 5

Rent ytelsesmessig er ikke 316d noe å hoppe i været over, men det forventes heller ikke av en "strupet" diesel på kun 116 hester. Men, takket være 260 Nm tilgjengelig fra 1750 o/min er akselerasjonen god nok i daglig trafikk.

Men, setter vi effekten i forhold til konkurrenter i samme klasse gjør faktisk 316d det ganske bra i våre akselerasjonstester.

Eksteriør: 3

BMW er for mange et elsk eller hat objekt, og smaken er som kjent - som baken. Og nettopp det lider 3-serien litt av, for den har fått noen år på baken - og begynner på mange måter å se litt gammel ut. Hovedkonkurrentene Audi A4 og Mercedes C-klasse har begge blitt nye, og det gjør jo ikke saken akkurat bedre.

I samme slengen tar vi med at det nå florerer av spionbilder av en kommende 3-serie på internett, og både coupe- og kabrioletversjonene får en facelift nå i vår.

Interiør: 4

Som nevnt innledningsvis føler man seg prioritert som fører i BMW 3-serie. Ergonomien er meget god, og de gode justeringsmulighetene på setene foran gjør at sittestillingen er nær perfekt - uansett kroppslengde og fasong. Sportstoler i stoff kan anbefales på det sterkeste

Akkurat som eksteriøret er også interiøret noe gammelmodig. Selve designen er for så vidt ryddig og oversiktlig, men bilen er ganske trang i både baksetet og i bagasjerommet.

Komfort: 4

TYSK PRESISJON: Interiøret er ryddig og ergonomisk riktig, men begynner å bli litt gammelmodig.

TYSK PRESISJON: Interiøret er ryddig og ergonomisk riktig, men begynner å bli litt gammelmodig. Foto: Handeland, Petter

Selv om 3-serie oser av kjøreglede og er ganske stiv i fjæringen er ikke komforten satt helt til side. Kompromisset mellom det sportslige og komfortable er blant de aller beste på markedet.

Som BMWs andre modeller er den stive fjæringen ikke den mest tilgivende blant brostein og trikkeskinner i bysentrum, men på landeveien er den så komfortabel du kan forvente av en bil med slik underholdningsfaktor.

Gode seter trekker opp, selv om støydempingen kunne vært bedre.

Sikkerhet: 5

BMW 3-serie ble testet i EuroNCAP i 2005 med svært godt resultat. Bilen oppnådde nær toppscore i både front- og sidekollisjon.

Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen er dårlig og ga kun en av fire stjerner.

Sikkerhetsutstyret er bra, og ESP-systemet opptrer meget balansert.

Miljø: 5

Som nevnt tidligere er 316d BMWs snilleste 3-serie hittil, noe man nyter godt av med tanke på bilens nypris. Akkurat dette med CO2-utslipp i forhold til ytelser er BMW flinke til.

NORGESBIL: Mange forbinner bakhjulsdrift med dårlig fremkommelighet, men takket værende de elektroniske hjelpemidlene 316d besitter havner vi aldri i problemer.

NORGESBIL: Mange forbinner bakhjulsdrift med dårlig fremkommelighet, men takket værende de elektroniske hjelpemidlene 316d besitter havner vi aldri i problemer. Foto: Handeland, Petter

10,9 sekunder på sprinten 0-100 km/t er ikke verst for en 1400 kg tung sedan med et utslipp på under 120 gram CO2/km - 118 gram for å være helt nøyaktig.

Miljøkonkurrenten Audi A4 2,0 TDI 120 hk har i forhold dårligere ytelser (11,2 sek) og høyere CO2-utslipp (134 gr/km).

BMW oppgir selv bilen til et forbruk på 0,45 l/mil, selv om vi må opp i 0,58 l/mil i vår til dels krevende testrute. Audi A4 2,0 TDI på sin side fullførte på 0,57 l/mil.

BMW 316d skal dessuten ha skryt for et stopp/start-system som fungerer meget godt.

Pris/utstyr: 4

Som kjent er er BMW i utgangspunktet en relativt kostbar bil. Til tross for at dette er den klart rimeligste versjonen av 3-serie har den en startpris på 326.500 kroner. Man skal være ganske sikker i sitt valg for å ikke la seg friste av konkurrenter som byr på mange av de samme kvalitetene til en lavere pris.

BMW er også dyre på ekstrautstyr, og vår testbil, som var relativt beskjedent utstyrt, lander på 384.560 kroner.

Men så er det dette med følelse og interesse igjen, for der scorer nemlig BMW alltid høyt. Er man mer enn middels bilinteressert og man søker den underholdningen disse bilene gir, må man være villig til å betale for det. Og her får man det man betaler for, og enda litt til.

SOM SMURT: Sportssetene i stoff er meget behagelige og gir i tillegg all den støtten man trenger.

SOM SMURT: Sportssetene i stoff er meget behagelige og gir i tillegg all den støtten man trenger. Foto: Handeland, Petter

God annenhåndsverdi og antatt lave driftskostnader noteres på plussiden da det hele summeres.

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 384560

Konklusjon

Vi var lenge skeptiske til den lave effekten i BMW 316d, men ytelsene er gode nok både til hverdags og til aktiv kjøring. Pengene man sparer på både drivstofforbruk og i innkjøp er også viktige faktorer i denne testen.

Det er lett å se seg litt blind på kjøregleden BMW leverer i denne bilen - dette er ikke bilen man velger dersom plassbehov står øverst på lista. 3-serien er nemlig langt ifra like rommelig som for eksempel Mazda 6, Ford Mondeo eller VW Passat.

Les også:

Best i 2009: Cars ti på topp

Nybilgarantiene i 2010: Her er oversikten

Test: Nye Mitsubishi Outlander - Storfamiliens folke-SUV

Alle våre biltester

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag