Test Mazda CX-3 2,0 AWD

Stappfull av utstyr og motorkraft

Det hjelper å ha utseendet på sin side, men Mazda CX-3 har også andre kvaliteter du vil sette pris på.

Sist oppdatert

Mazda CX-3 er en gøyal, liten crossovermodell. Den debuterte her i Norge før sommeren og Mazda har nå fått riktig sving på salget. I oktober snuste den på topp fem-listen i SUV-klassen og var klart den mest solgte modellen blant de små crossoverbilene.

Da vi kjørte vår første test på Mazda CX-3 med dieselmotor, var vi godt fornøyd med bilen, men ikke like glade for egenskapene til 1,5-liters motoren. Nå har vi kjørt Mazda CX-3 med den sterkeste bensinmotoren på 150 hk – det er andre boller.

Kjøreegenskaper: 5

Du merker fort at Mazda CX-3 baserer seg på den lille Mazda2-modellen. Både fordi den er lettkjørt, og fordi du kjenner at den mangler noe av tyngden og autoriteten til storebror CX-5.

I tillegg har Optimum-modellen mange hjelpemidler som gir den lettkjørte følelsen; alt fra head-up display, via adaptiv cruisekontroll, til varsling for kryssende trafikk ved rygging.

De ekstra kreftene og den mer kjøreglade karakteren i bensinmotoren, gjør at CX-3 blir morsommere å kjøre på kuperte, svingete veier. Det er lettere å holde tempoet opp, og selv om bilen krenger en del er veigrepet bra nok til å kalle på smilet.

I unnamanøver og slalåmtester på bane, oppfører bilen seg ryddig. Stabilitetskontrollen trekker ned farten mykt, men effektivt. Slik det bør være i en bil av denne typen. 

BRA GREP: 18-tommer hjuls sørger for veigrep på tørt underlag. 4WD-system som kobler inn bakhjulene ved behov, hjelper deg frem på vinterføre.
BRA GREP: 18-tommer hjuls sørger for veigrep på tørt underlag. 4WD-system som kobler inn bakhjulene ved behov, hjelper deg frem på vinterføre. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 6

Det er lett å finne eksempler der riktig motor kan forvandle opplevelsen av en bil. Mazda CX-3 i kombinasjon med den 150 hk sterke bensinmotoren, kontra den anemiske 105 hk dieselmotoren er et slikt tilfelle.

Testdata

Mazda CX-3 2,0 AWD

  • 0-100 km/t, sek.: 9,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,9
  • 60-100 km/t, 5. gir: 18,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,0
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,0
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,5
  • Støy tomgang, dBA: 40,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,62

Alt som var irriterende med dieselen, er pur glede i bensinmotoren: Jevn kraftutvikling, masse spenst i frasparket, lite støy på lave turtall, en passe sportslig klang på høye.

Det sekstrinns automatgiret gjør en fin jobb med å skjule en viss dreiemomentsvakhet på lave turtall. Motoren innbyr til såpass inspirert kjøring at du gjerne bruker girhendlene på rattet og svipper mellom 2-4. gir på svingete veier.

Ytelser: 6

Siden Mazda CX-3 2,0 AWD er en ganske lett bil (1340 kg med fører), holder 150 hk og 204 Nm i massevis.

I våre ytelsestester suser den fra 0-100 km/t på 9,4 sekunder, det er faktisk bedre enn de 9,9 sekundene fabrikken oppgir.

Også i vanlig trafikk oppleves Mazda CX-3 som kjapp, men du må trykke litt hardere på gassen enn i en bil med bensinturbomotor for å få respons.

Lang girutveksling gjør at 5/6.gir ikke er til mye nytte for fartsøkning, men automatgiret hiver seg raskt rundt ved forbikjøringsakselerasjon. 60-100 km/t i kickdown går på 5 sekunder, i klasse med langt dyrere biler.

Eksteriør: 6

Det er sjelden vi kjører en helt vanlig bil og får så mange blikk. Mazda har klart å gjennomføre en tøff familiedesign for samtlige modeller, men det er ekstra vellykket i CX-3:

Proporsjonene med et langt panser i forhold til en ganske kort cockpitseksjon og måten bilen smalner inn mot taket gir et kompakt, småfrekt utseende. De langsgående linjene i karosserisiden og vinduslinjen klarer å gi bilen en coupéaktig strekk.

ALT DU TRENGER: Utstyrsnivået og førerplassen gjør at Mazda CX-3 i Optimum-versjon gir deg følelsen av å kjøre en dyrere bil.
ALT DU TRENGER: Utstyrsnivået og førerplassen gjør at Mazda CX-3 i Optimum-versjon gir deg følelsen av å kjøre en dyrere bil. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 4

At fin design har sin motpol i manglende praktiske egenskaper har vi opplevd før. Derfor kommer det ikke som noen bombe at Mazda CX-3 passer best for to, med sporadisk behov for å ha med seg et par stykker i baksetet.

Tekniske data

Mazda CX-3 2,0 AWD

  • Motor, cm3: 1998
  • Effekt, hk ved o/min: 150/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 204/4800
  • Egenvekt, kg: 1340
  • Tilhengervekt, kg: 1200/660
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 428/177/154
  • Bagasjerom, liter: 287-1197
  • Standard dekkdimensjon: 215/60-16V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,63
  • CO2-utslipp, g/km: 146
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,9
  • Toppfart, km/t: 187
  • Pris fra, kr: 324 000
  • Pris testbil, kr: 335 000

I versjonen med firehjulsdrift er normal bagasjeromskapasitet på 287 liter, mot 350 liter i utgaven med forhjulsdrift. Det er ikke noe for de store ekspedisjonene med masse bagasje.

Innvendig merker du arven fra småbilen Mazda2 og et karosseri som smalner i høyden. Bredden i baksetet holder for to, men ikke flere.

Benplassen er litt mindre enn på normal kompaktbil som VW Golf. Dermed skal ingen av de voksne foran eller bak være mye over standardmål, før det kniper på plassen.

En frisk, moderne dashborddesign kler stilen til Mazda CX-3 perfekt, og bilen nyter godt av det samme oppgraderte skjermbetjeningssystemet som du finner i Mazda6 og CX-5.

Komfort: 5

Bilen er satt opp med et hakk mykere understell enn vi er vant med fra mange moderne biler. Det gir Mazda CX-3 en overraskende god fjæringskomfort, spesielt merkbart på mindre og skarpe ujevnheter.

Bilen har god flyt på dårlig underlag, enten det er grusvei eller dårlig vedlikeholdt asfalt. Baksiden av medaljen er at fjæringen bak bunner ut på en del større ujevnheter. Det er mest merkbart med last i bilen, da får du en litt sjenerende stuss i retur.

Støynivået er som du forventer av en liten crossover og i lave hastigheter setter du pris på bensinmotoren som knapt høres, i motsetning til knatringen fra dieselmotoren.

Dekkdimensjonen på Optimum-modellen er 215/50-18, det gir etter vår oppfatning et greit kompromiss mellom veigrep, presisjon og komfort. 

I likhet med andre nyere Mazda-modeller har CX-3 en bra sittestilling, selv om vårt aller lengste redaksjonsmedlem (190 cm +) gjerne skulle hatt mer justeringsmonn i lengderetning på rattet. Sportsinspirerte seter gir brukbar støtte og tar seg ekstra godt ut i offwhite/svart skinn (5 000 kroner).

LITE: Med snaut 300 liter volum, er bagasjerommet et av tegnene på at Mazda CX-3 stammer fra en småbil.
LITE: Med snaut 300 liter volum, er bagasjerommet et av tegnene på at Mazda CX-3 stammer fra en småbil. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 5

Mazda CX-3 er testet av EuroNCAP og fikk bare fire av fem stjerner. De fleste biler får i dag full pott med fem av fem stjerner.

Årsaken ligger i at CX-3 ikke har autobrems som standard ellers i Europa, noe som koster bilen en stjerne hos EuroNCAP. I Norge har selv grunnmodellen autobrems, mens vår topp utstyrte Optimum-versjon har aktivt sikkerhetsutstyr en større bil verdig:

Her finner du velfungerende adaptiv cruisekontroll, autobrems både for bykjøring og hastigheter fra 30–145 km/t, adaptive og automatiske LED hovedlys, filskift- og blindsonevarsling, samt overvåking av kryssende trafikk ved rygging.

For øvrig gjør Mazda CX-3 en grei figur i kollisjonstestene til EuroNCAP, med 85 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn og 84 % for beskyttelse av fotgjengere. Den får kritikk for dårlig beskyttelse mot whiplash for baksetepassasjerene.

Pris/utstyr: 6

Mazda har truffet veldig godt med sine komplett utstyrte Optimum-modeller i alt fra Mazda3 til Mazda CX-5.

Her får du både godt sikkerhetsutstyr (se over) og de viktige luksuselementene som setter en liten spiss på bilopplevelsen.

Vår bil har noen av de få tilleggene på utstyrslisten, med skinntrekk på setene og soul red metallic lakk. Til sammen 11 000 kroner og en bilpris på 335 000 kroner.

Med tanke på utviklingen i bruktbilverdi for Mazda CX-5, er det mye som tyder på at også Mazda CX-3 vil holde seg greit i pris i årene som kommer.

Forbruk: 4

Mazdas bensinmodeller er ikke blant de som skryter på seg veldig lavt forbruk i den mye omtalte NEDC-målingen. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,63 l/mil med CO2-utslipp på 146 g/km. NOx-utslippet på 5 mg/km er det svært få SUV-modeller som klarer.

I vår faste forbrukstest havner vi på 0,62 l/mil, svært tett på normforbruket, men ikke spesielt oppsiktsvekkende.

Av typiske konkurrenter er det bare Suzuki SX4 S-Cross som har brukt mindre med bensinmotor og automatgir. Vi sjekket også forbruket ved kortere turer i Oslo-området, da brukte CX-3 mellom 0,75-0,8 l/mil.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Skal du ha Mazda CX-3 med firehjulsdrift, er det versjonen med bensinmotor som gjelder. Den gjør «alt» bedre enn dieselutgaven og sørger for at bilen får dynamiske egenskaper som står til det tøffe utseendet. En konkurransedyktig pris og komplett utstyrspakke sørger for at Mazda CX-3 er vår soleklare favoritt i denne klassen.

 

BRA LYS: LED-hovedlys er standard på Optimum-modellen. Det er også en hel rekke fine elementer innen aktiv sikkerhet.
BRA LYS: LED-hovedlys er standard på Optimum-modellen. Det er også en hel rekke fine elementer innen aktiv sikkerhet. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 30/11 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også