Bilavgifter

Dieselbiler blir dyrere - sjekk disse bensinbilene

Moderne teknologi har gjort bensinmotorene til gode alternativer til diesel.

SUPERB: Mange vil nok tro at en 1,4 liters bensinmotor i en stor bil som Superb er totalt håpløst, men la deg ikke lure av lite slagvolum. Den lille bensinfireren har pustehjelp av en turbo som gir bilen espektable ytelser. I tillegg har den et forbruk det går ann å leve med.

SUPERB: Mange vil nok tro at en 1,4 liters bensinmotor i en stor bil som Superb er totalt håpløst, men la deg ikke lure av lite slagvolum. Den lille bensinfireren har pustehjelp av en turbo som gir bilen espektable ytelser. I tillegg har den et forbruk det går ann å leve med. Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert
BENSINMOTORER: Tre fjerdedeler av norske bilkjøpere velger i dag dieselmotorer. Snart blir de imidlertid dyrere, og da kan små bensinmotorer som dette ta over.

BENSINMOTORER: Tre fjerdedeler av norske bilkjøpere velger i dag dieselmotorer. Snart blir de imidlertid dyrere, og da kan små bensinmotorer som dette ta over. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Regjeringen har signalisert at dieselbiler vil bli dyrere fra og med neste år. Akkurat hvordan dette vil gjøres vet vi ikke før statsbudsjettet legges fram 6. oktober. Det som er sikkert, er at bensinbilene vil få en mer konkurransedyktig pris.

Lokal forurensing

I dag baseres engangsavgiften på tre komponenter: Vekt, effekt og CO2-utslipp. NOx- og partikkelutslippene, som fører til lokal forurensning, tas ikke med i beregningen. Dieselbiler har en høyere andel av dette enn bensinbiler, men CO2-utslippet er derimot lavere enn på tilsvarende bensinbiler.

I 2007 la regjeringen om til dagens avgiftssystem, men det ser altså ut til at de nå også vil ta hensyn til den lokale forurensningen som følger av at flere og flere velger dieselbiler. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at hele 74,8 prosent av bilene som er solgt hittil i år har dieselmotor under panseret. Dette førte blant annet til restriksjoner på kjøring i Bergen i vinter, og det kan føre til det samme i Oslo når kulda melder seg.

Utvikling på bensinfronten

De siste årene har imidlertid bensinbilene hatt en voldsom utvikling. Såkalt downsizing er i vinden, og det betyr at man får mindre bensinmotorer med overladning. Dermed får man vesentlig lavere forbruk og høyere dreiemoment. To av tingene som har gjort dieselmotorer populære de siste årene.

Under har vi samlet tester av biler med små turbomotorer. Gjennomgangstonen er at disse fungerer utmerket, og har positive sider som på mange måter veier opp for et forbruk som er litt høyere enn på dieselmotorer.

Les også:

Disse bilmerkene bryter oftest sammen

Nå blir det enklere å finne best forsikring

Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag