Bilavgifter

Dieselbiler blir dyrere - sjekk disse bensinbilene

Moderne teknologi har gjort bensinmotorene til gode alternativer til diesel.

SUPERB: Mange vil nok tro at en 1,4 liters bensinmotor i en stor bil som Superb er totalt håpløst, men la deg ikke lure av lite slagvolum. Den lille bensinfireren har pustehjelp av en turbo som gir bilen espektable ytelser. I tillegg har den et forbruk det går ann å leve med.

SUPERB: Mange vil nok tro at en 1,4 liters bensinmotor i en stor bil som Superb er totalt håpløst, men la deg ikke lure av lite slagvolum. Den lille bensinfireren har pustehjelp av en turbo som gir bilen espektable ytelser. I tillegg har den et forbruk det går ann å leve med. Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert
BENSINMOTORER: Tre fjerdedeler av norske bilkjøpere velger i dag dieselmotorer. Snart blir de imidlertid dyrere, og da kan små bensinmotorer som dette ta over.

BENSINMOTORER: Tre fjerdedeler av norske bilkjøpere velger i dag dieselmotorer. Snart blir de imidlertid dyrere, og da kan små bensinmotorer som dette ta over. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Regjeringen har signalisert at dieselbiler vil bli dyrere fra og med neste år. Akkurat hvordan dette vil gjøres vet vi ikke før statsbudsjettet legges fram 6. oktober. Det som er sikkert, er at bensinbilene vil få en mer konkurransedyktig pris.

Lokal forurensing

I dag baseres engangsavgiften på tre komponenter: Vekt, effekt og CO2-utslipp. NOx- og partikkelutslippene, som fører til lokal forurensning, tas ikke med i beregningen. Dieselbiler har en høyere andel av dette enn bensinbiler, men CO2-utslippet er derimot lavere enn på tilsvarende bensinbiler.

I 2007 la regjeringen om til dagens avgiftssystem, men det ser altså ut til at de nå også vil ta hensyn til den lokale forurensningen som følger av at flere og flere velger dieselbiler. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at hele 74,8 prosent av bilene som er solgt hittil i år har dieselmotor under panseret. Dette førte blant annet til restriksjoner på kjøring i Bergen i vinter, og det kan føre til det samme i Oslo når kulda melder seg.

Utvikling på bensinfronten

De siste årene har imidlertid bensinbilene hatt en voldsom utvikling. Såkalt downsizing er i vinden, og det betyr at man får mindre bensinmotorer med overladning. Dermed får man vesentlig lavere forbruk og høyere dreiemoment. To av tingene som har gjort dieselmotorer populære de siste årene.

Under har vi samlet tester av biler med små turbomotorer. Gjennomgangstonen er at disse fungerer utmerket, og har positive sider som på mange måter veier opp for et forbruk som er litt høyere enn på dieselmotorer.

Les også:

Disse bilmerkene bryter oftest sammen

Nå blir det enklere å finne best forsikring

Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Kjørefavoritten

Test Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo 170 hk, 2011

Kjørefavoritten
Giulietta er best, men ikke for alle

Langtest: Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB Sport

Giulietta er best, men ikke for alle
MiTo er verdens vakreste småbil

Test: Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina 170, 2010

MiTo er verdens vakreste småbil
Den er billigere enn du tror

Test: Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina, 2010

Den er billigere enn du tror
Veil. pris: 297900

Seriøs fransk Mini-utfordrer

Test: Citroën DS3 DSport THP 150

Seriøs fransk Mini-utfordrer
Veil. pris: 315600

Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Denne Skodaen får terningkast 6

Test: Skoda Fabia 1,2 TSI, 2010

Denne Skodaen får terningkast 6
Veil. pris: 189700

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn

Test: Skoda Superb Stv 1,4 TSI, 2010

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn
Veil. pris: 335850

Kjernefamiliebilen

Test: Skoda Octavia 1,4 TSI DSG stv, 2009-modell

Kjernefamiliebilen
Veil. pris: 295930

Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning