Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til

Audi A3 legger ned merkesteinen alle andre nykommere i kompaktklassen skal måle seg mot.

FLYR PÅ VEIEN: Float like a butterfly, sting like a bee. Audi A3 er kompaktklassens svar på Muhammad Ali.
FLYR PÅ VEIEN: Float like a butterfly, sting like a bee. Audi A3 er kompaktklassens svar på Muhammad Ali. Foto: Foto: Petter Handeland
Sist oppdatert

Det knytter seg mer forventinger og spenning til den nye Audi A3 enn at det «bare» er en ny modell. For det første har Audi A3 i sine to foregående generasjoner vært en svært populær bil i Norge. Den første (1996-2003) og andre (2003-2012) generasjonen har solgt i over 20 000 eksemplarer.

Dessuten er Audi A3 den første modellen fra VW-konsernet med MQB (Modulare Querbaukasten) plattformkonsept. Kort forklart er A3 førstemann ut med grunnstrukturen som over 40 Audi-, VW-, Skoda- og Seat-modeller skal bygges på i årene fremover.

Dermed er Audi A3 det første signalet om hva vi kan vente oss av kvaliteter fra viktige modellanseringer i tiden fremover; ikke minst den nye VW Golf som kommer til Norge mot slutten av året.

Mens kampen om kundene i kompaktklassen som vil ha litt mer enn en «vanlig» bil tidligere har stått mellom BMW 1-serie og Audi A3, kommer for alvor Mercedes og Volvo på banen i høst med nye A-klasse og V40.

5-dørs modellen Audi A3 Sportback blir hovedkonkurrenter til nykommerne. Den vises på Parisutstillingen i september 2012 og kommer på norske veier i mars 2013. Men uansett gir 3-dørs versjonen et klart forvarsel om hvilke egenskaper Sportback vil gå i krigen med.

Audi A3 er en tvers gjennom ny bil. Vi har gått gjennom hovedpunktene ved nye Audi A3 tidligere, men for å rekapitulere det viktigste:

Den er litt bredere og har 2,3 cm mer akselavstand enn forgjengeren, mens overhengene i karosseriet er redusert med 4 cm for bedre vektfordeling. Den er også betydelig slankere enn før, med vektbesparelse på inntil 80 kilo.

Interiørkonseptet er helt nytt og på utstyrsfronten er Audi A3 tilgjengelig med mye av det samme komfort- og sikkerhetsutstyret du finner i Audi A6. Drivlinjene er det mer eller mindre modifiserte versjoner av kjente motorer:

INGEN GJØR DET BEDRE: Design, logikk og kvalitet er toppklasse i Audi A3-interiøret.
INGEN GJØR DET BEDRE: Design, logikk og kvalitet er toppklasse i Audi A3-interiøret. Foto: FOTO: Petter Handeland

Kommer også som quattro

Tekniske data

  • Motor, cm3: 1798
  • Effekt, hk ved o/min: 180/5100-6200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1250-5000
  • Egenvekt, kg: 1325
  • Tilhengervekt, kg: 1600/660
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 424/178/142
  • Bagasjerom, liter: 365/
  • Standard dekkdimensjon: 225/45-17 W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,56
  • CO2-utslipp, g/km: 130
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,2
  • Toppfart, km/t: 232
  • Pris fra, kr: 369 100
  • Pris testbil, kr: 487 530

I starten er det 1,8 TFSI med 180 hk og 7-trinns S Tronic girkasse, 1,4 TFSI med 122 hk og 2,0 TDI med 150 hk som gjelder.

Mot slutten av året kommer to av bestselgermotorene: 1,6 TDI med 105 hk og den nye 1,4 TFSI på 140 hk, der to sylindre kan kuttes ut ved behov og spare drivstoff. I februar 2013 får vi 1,2 TFSI med 105 hk.

Den nye Audi A3 kommer også i firehjulsdreven quattroversjon. Riktignok med Haldex-system og ikke den permanente quattro vi kjenner fra de større quattromodellene:

1,8 TFSI quattro med 180 hk og 2,0 TDI med 150 hk dukker opp mot slutten av året, mens en 2,0 TDI med 184 hk lanseres i februar 2013.

Konkurransebildet for Audi A3 i 3-dørs versjon er snevrere enn for 5-dørs Sportback. I følge Audi tiltrekker den mer sportslig orienterte kunder, gjerne par eller enkeltpersoner i begge ender av aldersskalaen. Familiekundene og de mer praktisk orienterte venter på Sportback.

Dermed er det først og fremst BMW 1-serie i ny 3-dørs versjon, men også andre, mer sportslige utformede biler som Mini Cooper S, VW Beetle, VW Scirocco, Opel Astra GTC, og Citroën DS3 som kan stå på shoppinglisten til en 3-dørs A3-kunde.

Kjøreegenskaper: 6

HVASS: Rask respons, godt grep og nydelig balanse. Det er nye Audi A3 i kortform.
HVASS: Rask respons, godt grep og nydelig balanse. Det er nye Audi A3 i kortform. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Det har vært knyttet stor spenning til veiegenskapene til den nye A3 spesielt, og MQB-plattformen generelt. Og la det være klart: Begge innfrir og litt til.

Vår testbil er den sportslige Ambition-versjonen. I korte trekk betyr det 1,5 cm lavere understell, og vår bil har i tillegg 18-tommers hjul i dimensjon 225/40, mens standard er 225/45-17.

Tidligere har BMW 1-serie hatt nesa foran når det gjelder kjøredynamikk, men så sant du ikke spesifikt er ute etter bakhjulsdrift, tar Audi A3 nå teten blant de sportslige kompaktbilene.

Du merker det fra første meter: Bilen er usedvanlig kvikk i reaksjonene og skifter retning med bestemt mine. Drive Select er standard i Ambition og lar deg styre parameterne for den nye elektromekaniske styringen, samt gassrespons og sjaltemønster i S Tronic-kassen.

Styringen varieres fra lett til relativt tung og følsom. I de fleste tilfelle vi «auto» gjøre jobben, men her kan du justere etter humøret.

I det daglige kjennes Audi A3 behagelig lettkjørt, men når veien blir utfordrende, tror A3 den er blitt tvillingbroren til Aksel Lund Svindal og angriper svingene som en toppalpinist.

Det gjør den med slik overbevisning og så store marginer at vi må ut på testbanen for å finne ut hvor grensene egentlig går. Det gjør ingenting at det regner på testdagen, siden vi får enda bedre anledning til å kjenne på reaksjonene når det er glatt:

Både i unnamanøver og slalåm er bilen nøytral, med svært godt bitt i forhjulene. I grenseområdet slipper den nesten samtidig foran og bak. Dermed får du ikke den typiske understyringsfølelsen der bilen pløyer fremover. I stedet følger hekken med i svingbuen, med et lett slipp på bakhjulene.

ESP systemet jobber effektivt og nesten umerkelig. Dermed holder bilen seg på rett kurs, uten at systemet begrenser kjøregleden mer enn høyst nødvendig. Nye Audi A3 er både lettkjørt, dynamisk og trygg. Slik blir det toppkarakter av.

Motor: 6

Med den så langt sprekeste A3-motoren, koblet opp mot konsernets beste girkasse, kan det umulig gå galt på motorfronten. Den nye versjonen av 1,8 TFSI motoren yter 180 hk mellom 5100-6200 o/m og har et dreiemoment på 250 Nm fra 1250-5000 o/m.

SPORT OG KOMFORT: Sportsseter er standard i Ambition-utgaven. For 10760 kroner får du også fin skinn- og Alcantara-kombinasjon.
SPORT OG KOMFORT: Sportsseter er standard i Ambition-utgaven. For 10760 kroner får du også fin skinn- og Alcantara-kombinasjon. Foto: FOTO: Petter Handeland

Om du synes tallene gir inntrykk av en smidig kraftutvikling med ekstra smell på toppen av turtallsskalaen, så har du helt rett.

Testdata

  • 0-100 km/t, sek.: 8,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 3,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,8
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 9,6
  • 80-120 km/t, 7. gir: 12,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,9
  • Støy tomgang, dBA: 46,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,64

Akkompagnert av et passe sportslig snerr og et diskret «boff» fra eksosen når S Tronic-kassen girer opp er dette korrekt dose jernneve i silkehanske.

Vi er egentlig lei av å skryte av S Tronic. Dessverre for kritikeren i oss, men heldigvis for kundene: Samspillet mellom girkasse og motorkarakter har aldri vært bedre enn her.

Ytelser: 6

Det er naturlig å sammenligne Audi A3 1,8 TFSI med den BMW 118i vi kjørte test av i oktober 2011. Selv med kun 700 kilometer på telleren, viser de GPS-baserte akselerasjonsmålingene at A3 er litt raskere enn 118i.

De tette stegene i den 7-trinns girkassen gjør at motoren hele tiden får jobbe optimalt, og de kjappe, kontante girskiftene sørger for at hele drivlinjene er på tå hev når du vil ha maksimale ytelser.

Enten du bruker Drive Select eller girvelgeren, kan du bestemme om girkassen skal benytte seg av høye gir og dreiemoment, eller om den skal være hissigere på turtall og gire ned oftere. Så kan du naturligvis gire manuelt; enten med hendlene bak rattet, eller med girspaken.

Med 60-100 km/t rundt 4 sekunder og 80-120 km/t rundt 5 sekunder (se tabell for testdata) er uansett Audi A3 1,8 TFSI blant de kjappeste i denne klassen. En bevegelse med høyrefoten kaller på smilet, enten du gir halv eller full gass.

Eksteriør: 5

Audi A3 er et godt eksempel på at bilder ikke alltid yter en bil full rettferdighet. Det har vært mumlet om at den nye er for lik forgjengeren. Når du ser bilen, ikke minst side om side med den gamle modellen, er det fort gjort å avfeie det som nonsens.

Om man liker de moderne, rette linjene er fortsatt smak og behag. Derimot er det ingen tvil om at bilen har klar, ren design.

PÅ DET JEVNE: Bagasjerommet er kvadratisk og relativt dypt. 365 liter er typisk nivå for klassen.
PÅ DET JEVNE: Bagasjerommet er kvadratisk og relativt dypt. 365 liter er typisk nivå for klassen. Foto: FOTO: Petter Handeland

I fronten gjør de smale og lange lysen sitt beste for at den skal se bred og lav ut. Ikke minst med LED-lysstripen i overkant av lyktene, lykkes man godt med det.

De store hjulene passer fint inn i totalbildet, og det litt lavere Ambition-understellet bidrar til at bilen får et lavt og tøft utseende på veien. Vil du ha det enda mer sportslig, anbefaler vi deg å ta en nærmere titt på S-line versjonen.

Interiør: 6

Oi, oi. Om du tror rosinen i A3-pølsa er motor og veiegenskaper, tar du feil. Det er nemlig innvendig de virkelige premiumegenskapene kommer for en dag. Vi vet at Audi kan materialkvalitet, imponerende design og den dempede, kostbare følelsen i alt som kan åpnes, lukkes og tas på.

Av og til har luksusfølelsen gått over i det pompøse, men med det nye betjeningskonseptet i A3 har Audi funnet en svært elegant måte å kombinere avanserte utstyrsløsninger med minimalistisk interiørdesign.

En nett fargeskjerm kommer opp av dashbordet og nesten all betjening gjøres via et svært enkelt knappe- og dreiehjulsystem i midtkonsollen. Løsningen er faktisk bedre enn den allerede gode i Audi A6. Dermed kan midtpartiet av dashbordet holdes slankt, med kun klimaanlegg og andre essensielle elementer.

Du kjøper neppe en 3-dørs A3 på grunn av plass og praktiske egenskaper. Men når du først har forsert åpningen inn i baksetet, er plassen på normalt kompaktbilnivå. Det betyr tilstrekkelig benplass for voksne på ca. 185 cm foran og bak, samt fin takhøyde tross testbilens soltak. Det samme gjelder bagasjeplassen; et kvadratisk, relativt dypt rom med 365-1100 liter.

Komfort: 5

De skarpe veiegenskapene kunne fort ha gått utover komfortfølelsen. Og sant nok, noe flygende teppe er Audi A3 med sportsunderstell og 18-tommers hjul ikke. Men til å være så sportslig, er den samtidig forbløffende smidig.

Understellet har den nødvendige ettergivenheten på de første centimeterne med fjæringsvei. Dermed absorberes skarpe ujevnheter nesten umerkelig, mens de større tas med en uventet overbærenhet.

I tillegg er det nesten ikke lyd fra hjulopphenget selv på svært ujevn vei. Dermed tar det ikke mange dumpene før premiumfølelsen er på plass.

HER VIL DU VÆRE: Trivselsfaktoren bak rattet er svært høy i nye Audi A3. God sittekomfort og elegant utforming bidrar til det.
HER VIL DU VÆRE: Trivselsfaktoren bak rattet er svært høy i nye Audi A3. God sittekomfort og elegant utforming bidrar til det. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ambition har sportsseter som standard. I likhet med resten av Audifamilien betyr det utmerket støtte, uten at polstringen blir for hard. Justeringsmonnet på sete og ratt er rikelig, sittestillingen behagelig og oversikten fra førerplassen god. Det er rett og slett en bil du får lyst til å kjøre langt med.

Det eneste skåret i gleden er at Audi A3 på sine 18-tommere produserer merkbar hjulstøy. Heldigvis ikke av den tunge, grove sorten. Men selv om selve støybildet er relativt lyst og lett, slår det med 71,5 dBA i 100 km/t litt kraftigere ut enn vi ideelt sett hadde ønsket.

Sikkerhet: 5

Audi A3 ble testet av EuroNCAP i august 2012 med svært godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner som totalkarakter.

Spesielt imponerende er 95 % score for beskyttelse av voksne. Det oppnår A3 grunnet solid struktur og god beskyttelse av knær og lår i frontkollisjon, samt god beskyttelse i begge sidekollisjonstestene. Også whiplash-beskyttelsen er bra.

For beskyttelse av barn oppnår A3 87 % score, beskyttelse av fotgjengere gir 74 % og assistentsystemer får 86 %.

Audi A3 kan leveres med ekstrautstyr som øker den aktive sikkerheten, eksempelvis adaptiv cruisekontroll, samt blindsone- og filskiftvarsling.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på tett oppunder 370 000 kroner, er ikke Audi A3 1,8 TFSI S Tronic noen billig bil. Sett ut fra effekt og ytelser er den likevel konkurransedyktig om du er på jakt etter noe med tilsvarende fraspark.

Vi setter pris på at flere avanserte utstyrsmuligheter står på ekstrautstyrslisten. Du kan nå få med deg elementer på aktiv sikkerhet, komfort og luksus som tidligere var forbeholdt biler med startpris langt over dette.

A3 kommer i basisversjon Attraction og for 14 500 kroner kan du gå i sportslig utstyrsretning med Ambition eller i komfortretning med Ambiente. Etter en gjennomgang av utstyrslisten, fant vi en del elementer som peker seg ut:

Spesielt gunstig priset synes vi adaptiv cruisekontroll med avstandsradar til 6 700 kroner er. Teknikkpakken med lys/regnsensor, Xenon Plus og DAB radio til 7 900 kroner er et «must».

MODERNE: Den nye A3 er ikke dramatisk i linjene, men gjennomført moderne i alle detaljer. 18-tommers hjuls og litt lavere sportsunderstell er kledelig.
MODERNE: Den nye A3 er ikke dramatisk i linjene, men gjennomført moderne i alle detaljer. 18-tommers hjuls og litt lavere sportsunderstell er kledelig. Foto: FOTO: Petter Handeland

Den enkleste navigasjonspakken (installert i vår testbil) fungerer utmerket, og har viktige tilleggsfunksjoner som Audi music interface og Bluetooth til 13 870 kroner.

Litt avhengig av hva du velger, vil du få en fint utstyrt Ambition ved å legge til ca. 35 000 kroner. Putter du på 30 000 til, er det lite du vil savne, selv sammenlignet med en luksusbil.

Audi A3 har vist seg som en pålitelig bil med solid bruktverdi. Vi krysser fingrene for at den nye slipper unna barnesykdommer.

Forbruk: 4

I følge EU-normen skal Audi A3 1,8 TFSI bruke 0,56 liter per mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 130 gram per kilometer. NOx-utslippet er på beskjedne 26,5 gram per kilometer.

I vår faste forbrukstest havner den på 0,64 liter per mil. Det er et resultat bedre enn gjennomsnittet sammenlignet med tilsvarende biler vi har testet, og det samme vi oppnådde med hovedkonkurrent BMW 118i.

I by- og nærkjøring observerte vi et forbruk på rundt 0,8 liter per mil, mens du ved pen langkjøring kan regne med å havne et stykke ned på 0,5-tallet.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

PÅ SKJERMEN: I kombinasjon med smart hjul og knapper i midtkonsollen, forenkler skjermen betjeningen betraktelig.
PÅ SKJERMEN: I kombinasjon med smart hjul og knapper i midtkonsollen, forenkler skjermen betjeningen betraktelig. Foto: FOTO: Petter Handeland

Nedslagsfeltet og konkurransebildet for Audi A3 i 3-dørs utgave er ikke det aller største. Det er først når 5-dørs Sportback kommer at det virkelige slaget om prestisjetronen i kompaktklassen vil stå.

I så måte er 3-dørs versjonen av A3 et kraftig varselskudd om at det er en kamp Audi akter å gå seirende ut av.

I mellomtiden behøver ikke de som vil ha en sportslig, luksuriøs, kvalitetsbombe av en kompaktbil fundere så veldig mye over saken: Den beste heter Audi A3.

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også