Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass

To ekstra dører gjør ikke Audi A1 Sportback så mye mer praktisk enn før. Men morsomt er det fortsatt.

SNAUT: Bakseteplassen i Audi A1 Sportback gir rom for voksne, men spesielt komfortabelt er det ikke om turen varer mye lenger enn en halvtime. FOTO: Terje Bjørnsen

SNAUT: Bakseteplassen i Audi A1 Sportback gir rom for voksne, men spesielt komfortabelt er det ikke om turen varer mye lenger enn en halvtime. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre og underholdende veiegenskaper

+ Førsteklasses motor/girkasse

+ Meget gode ytelser

- Klimaanlegg er ekstrautstyr

- Relativt dyr med riktig utstyr

- Middels totalkomfort

Audi er på banen med en ny versjon av småbilen Audi A1. Denne gangen dreier det seg om Audi A1 Sportback. Skal vi si det litt enkelt, er Sportback-versjonen rett og slett en A1 med bakdører. De viktigste dimensjonene som lengde og akselavstand er identiske. Den største forskjellen er at direkte tilgang til baksetet koster 6 400 kroner.

Teknisk sett er det ingen vesentlige forskjeller på tre- og femdørs modell. De deler den samme motorpaletten som starter med 1,2 TFSI på 86 hk. Da koster Audi A1 Sportback 199 900 kroner.

Deretter fortsetter bensinutvalget med 1,4-liters TFSI på 122, 140 (fra august) og 185 hk. Sverger du til diesel, er det 1,6 TDI med 90 eller 105 hk som gjelder. Da starter prisen på 205 800 kroner.

Audi A1 Sportback utfordrer de andre individualist-modellene, da spesielt Mini Clubman. Med ekstrautstyr du som regel bare finner i dyrere modeller, spesielle fargekombinasjoner og Audis kvalitetsfølelse i bunn, skal A1 Sportback vekke gjenklang hos dem som vil ha en eksklusiv bil, men ikke nødvendigvis trenger noe på fem meter og to tonn.

Kjøreegenskaper: 5

Audi liker at bilene deres skal gi en sportslig kjørefølelse, og Audi A1 Sportback faller ikke langt fra stammen. Styringen er direkte og bilen går presist dit du peker hjulene. I utstyrspakken Ambition (som på vår testbil) er sportsunderstell standard, noe som gjør at den kjennes fast og bestemt i reaksjonene.

For de fleste i kundegruppen til Audi A1 Sportback vil vi anta at trygge egenskaper er viktigere enn svært sportslig kjørefølelse. Derfor blir vi ikke spesielt sure over at bilen til syvende og sist slipper med forhjulene først i en forutsigbar understyring.

I våre dynamiske tester med slalåm og unnamanøver, er stabilitetskontrollen kjapt ute og korrigerer selv små kursavvik. Dermed blir kjøreopplevelsen i det daglige lettkontrollert og trygg.

KJAPPING: Med sterk bensinmotor og lav vekt er Audi A1 Sportback 1,4 TFSI like rask som langt dyrere biler. FOTO: Terje Bjørnsen

KJAPPING: Med sterk bensinmotor og lav vekt er Audi A1 Sportback 1,4 TFSI like rask som langt dyrere biler. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 6

Testdata

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI

0-100 KM/T, SEK: 9,4

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,0

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,2

60-100 KM/T, 6. GIR: 11,4

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 6,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,5

80-120 KM/T, 7. GIR: 16,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,7

STØY TOMGANG, dBA: 41,5

STØY 50 KM/T, dBA: 64,4

STØY 80 KM/T, dBA: 68,0

STØY 100 KM/T, dBA: 70,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,59

Vi har skrytt mye av VW-konsernets 1,4-liters bensinturbo opp gjennom årene. Og vi har likt den aller best i kombinasjon med S tronic syvtrinns automatkasse som kombinerer det beste av manuell og automatisk giring. De drøyt 14 000 kronene den koster ekstra, har du glede av hvert sekund du kjører en A1.

Bensinalternativet kjennes spesielt fordelaktig i forhold til diesel i en småbil, der lavere støynivå og mindre vibrasjoner merkes bedre enn i en større bil. Kraftutviklingen er sømløs og harmonisk over et bredt turtallsregister. Det gir S tronic girkassen utmerkede arbeidsforhold. Dermed har du en drivlinje som ordner det aller meste på egen hånd.

Ytelser: 6

Hvorfor Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic føles så lettbent i trafikken, avslører våre akselerasjonstester: Fra 60-100 km/t nøyer den seg med 4,9 sekunder, mens 80-120 km/t går på 6,2 sekunder. Et lite trykk på gasspedalen er alt som skal til før du suser av gårde.

Dermed er Audi A1 Sportback like kjapp som BMW 320dA eller Mercedes C180 CGI - biler man umiddelbart plasserer i en helt annen klasse når det gjelder ytelser. Sammenligner du med den Audi A1 1,6 TDI vi kjørte på test i 2010, ser du at bensinmotoren er det rette alternativet for deg som liker at det går fort unna.

Eksteriør: 4

Vi syntes Audi A1 var sjarmerende og forfriskende annerledes da den kom i 2010. Kanskje gjør forskjellen mellom tre og fem dører større visuelt inntrykk enn vi trodde. Ellers så har de runde formene blitt hentet inn av en trend mot mer kantete linjer. Uansett er det en samstemming redaksjon som ikke tenner helt på Sportback-versjonen av A1.

Interiør: 4

SOM FØR: Den nye Audi A1 Sportback er i store trekk lik tredørs-versjonen som kom i 2010. FOTO: Terje Bjørnsen

SOM FØR: Den nye Audi A1 Sportback er i store trekk lik tredørs-versjonen som kom i 2010. FOTO: Terje Bjørnsen

Straks en bil får fem dører, blir forventningene til innvendig plass større enn om den har tre og et baksete som stort sett er til pynt. Ser man Audi A1 opp mot sine småbilkonkurrenter, kommer den relativt godt ut av det i forhold til eksempelvis VW Polo og Toyota Yaris. Men det er biler i samme klasse som er langt større innvendig, og aller rommeligst er Kia Rio.

Tekniske data

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI

MOTOR, CM3: 1390

EFFEKT, HK VED O/MIN: 122/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/1500-4000

EGENVEKT, KG: 1225

TILHENGERVEKT, KG: 1200/610

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 395/175/142

BAGASJEROM, LITER: 270-920

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-15 H

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53

CO2-UTSLIPP, G/KM: 122

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 9

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 238 300

PRIS TESTBIL, KR: 309 040

Voksne sitter ikke helt komfortabelt over lengre tid, til det blir benplassen i knappeste laget. I 3-dørs A1 ble plassen til store barneseter noe begrenset av den relativt korte avstanden mellom baksete- og forseterygg, noe som etter alt å dømme er tilfellet også her.

Bagasjerommet i Audi A1 Sportback havner omtrent midt på treet av de småbilene vi har testet de siste to årene. På dette området er det Citroën C3 som er best egnet for deg som vil ha mye lasteplass.

Det store fortrinnet for Audi A1 Sportback er den utvilsomme kvalitetsfølelsen Audi er eksperter på. Både design, materialvalg og fornemmelsen av grunnfjell under kunststoffene er det ikke mange andre i denne klassen som matcher.

Komfort: 4

Med Ambition-versjonens sportsunderstell blir små dumper og asfaltskjøter til merkbare dulter ved by- og nærkjøring. Vinterdekk i dimensjon 195/55-16 burde gi gode forutsetninger for både smidig passering av ujevnheter og lavt støynivå, men Audi A1 Sportback blir aldri mer en halvveis behagelig selv oppe i landeveisfart.

Fra tomgang og opp til 40-50 km/t har bensinmotoren en klar støymessig fordel, men på støymålingene i 80 og 100 km/t (68 og 70,7 dBA) holder ikke Audi A1 Sportback mer enn et greit gjennomsnitt for klassen. Ifølge våre ører er det først og fremst veistøy som må ta skylden for det.

Igjen er det en annen klassisk Audi-verdi som redder dagen: Ambition-versjonens gode sportsseter og reguleringsmuligheter gjør at A1 er en bil du lett trives bak rattet på, selv på langtur.

Sikkerhet: 5

Audi A1 ble testet som 3-dørs av EuroNCAP i 2010. Bilen oppnådde gode resultater, med 90 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for barn og 49 % for fotgjengere. Totalkarakteren var fem av fem stjerner.

HELT AUDI: Førsteklasses materialkvalitet og lekre detaljer vekker premiumfølelsen selv hos småbilfolket. FOTO: Terje Bjørnsen

HELT AUDI: Førsteklasses materialkvalitet og lekre detaljer vekker premiumfølelsen selv hos småbilfolket. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Bilen fikk skryt for en solid karosseristruktur, og god beskyttelse ved frontkollisjon. I kommentaren fra EuroNCAP er man noe forundret over at bilen gir bedre beskyttelse i testen som simulerer sidekollisjon mot stolpe, enn i sidekollisjon mot bil. Normalt sett er kollisjon mot stolpe en tøffere utfordring.

Pris/utstyr: 4

Tilsynelatende er Audi A1 Sportback en relativt prisgunstig bil. Men etter hvert som du kikker i utstyrslisten, forstår du at det må krysses av for litt av hvert om bilen skal tilfredsstille kravene til en premiumsmåbil i alle ledd.

Den største mangelen: Selv manuelt klimaanlegg er ekstrautstyr. Den rimeligste muligheten til å få det på plass er i en komfortpakke som koster 9 900 kroner og inkluderer midtarmlene samt parkeringssystem bak. Når du først er i gang, kan du da like godt betale ytterligere 2 010 kroner for den utmerkede klimaautomatikken som satt i vår testbil.

MIDDELS: Selv etter småbilstandard er ikke bagasjerommet i Audi A1 Sportback mer enn midt på treet rent størrelsesmessig. FOTO: Terje Bjørnsen

MIDDELS: Selv etter småbilstandard er ikke bagasjerommet i Audi A1 Sportback mer enn midt på treet rent størrelsesmessig. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg virker det fornuftig å velge bilen med Ambition utstyrspakke til 13 300 kroner - aller mest grunnet de gode sportssetene og utvidete reguleringsmuligheter av setene foran, men også 16-tommers alufelger kjennes riktig til bilen.

Legger du på et par-tre andre ting, for eksempel xenon plus lys, metallic lakk og Audi sound system - vips er prisen på rundt 280 000 kroner. Da kan det fort være fristende å se hva du får ved å velge en bil i kompaktklasse - eksempelvis en Ford Focus.

Trøsten må være at Audi de senere årene har laget teknisk solide biler, som stort sett holder seg bra i verdi som brukt.

Miljø: 5

Ifølge normforbruket i EU-miksen skal Audi A1 Sportback bruke 0,53 liter per mil og slippe ut 122 gram CO2 per kilometer. I vår testrunde klarer bilen seg på 0,59 liter per mil, noe som er bra ytelser, motortype og automatgir tatt i betraktning.

Sammenligner vi med andre småbiler, er det likevel mer enn det store feltet av diesel-småttinger: De ligger i området 0,4-0,5 liter per mil. Eksempelvis klarte A1 med 1,6 TDI seg på 0,45 liter per mil.

For kjappfotbiler med bensinmotor bryner den seg mest mot Citroën DS3 med 156 hk. Den er raskere og har marginalt lavere forbruk (0,56), men langt dyrere. Blant andre småbiler vi har testet med bensinmotor og automatgir er det Toyota Yaris (0,55) og Skoda Fabia 1,2 TSI (0,61) som ligger nærmest.

VELG SPORTSSETER: Utstyr må til for å få det beste ut av Audi A1 Sportback. Ambitionpakken kan by på fine sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen

VELG SPORTSSETER: Utstyr må til for å få det beste ut av Audi A1 Sportback. Ambitionpakken kan by på fine sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Karaktersettingen på Audi A1 Sportback er som å trille terning, der den ligger lenge og vipper mellom fire og fem, men til slutt faller ned på fem. Bakgrunnen er relativt enkel, for bilen gir seg nemlig ikke ut for å være noe annet enn den er: En sportslig, småsnobbete og sprek småbil. Og det lykkes den svært godt med.

Dilemmaet med Audi A1 Sportback oppstår når du kikker opp fra den relativ snevre verden av premiumaktige småbiler, og ser hva samme sum penger kjøper andre steder. Da er ikke «mye bil for pengene» det utrykket som dukker først opp i bevisstheten.

Les mer:

SPORTSLIG: Frisk motor og spenstige veiegenskaper er blant de beste egenskapene til Audi A1 Sportback 1,4 TFSI. FOTO: Terje Bjørnsen

SPORTSLIG: Frisk motor og spenstige veiegenskaper er blant de beste egenskapene til Audi A1 Sportback 1,4 TFSI. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Her er det beste sommerdekket

Quiz: Hvilke biler er dette?

Slik vasker du bilen riktig

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag