Motstanderen ruver foran meg. Høy, tung og sterk. Jeg kunne muligens ha referert til kollega Petter Handeland, der vi til fotografens glede deler ut stiliserte slag til høyre og venstre. Vi ville neppe fått Klitsjko-brødrene til å skjelve i buksene.

Men det er Mercedes-Benz GL-modell beskrivelsen gjelder. Unge Handeland er sprek nok, og som den ivrige Birkebeineren han er, akkurat rett mann til å representere Mercedes-Benz GL i vår duell.

Det er nå blitt barnelærdom at du med en SUV i oppkjørselen og skiboks på taket, utstråler en frisk-sportslig livsstil. Og hva er vel da bedre å stille til duell med enn den største og mest SUV-ete utgaven som finnes?

Den rake motsetning

Jeg kikker over skulderen, både for å unnvike bjørnelabben til Petter og for å nyte synet av min representant i kampen om tungvektstittelen: Jaguar XJ er GLs rake motsetning; en lang, lav luksuslimousin, spekket med all den indisk-britiske bling som går hjem så vel i Hollywood som i Bollywood.

Mens GL oser svette og smørebod, har XJ en duft av kostbare sigarer og en lang aften på Maaemo. Bak Jaguar-rattet må jeg innta rollen som sofistikert livsnyter med kostbare vaner. En omstilling jeg nok skal klare for en liten stund.

Maridalen 08022013 SML Jaguar MB 4X4=

TA DEN: The noble art of self defence: Min er best! Pøh, min er best. Og størst. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

- Hvor skal du ha skiene dine?

Under innveiingen viser det seg at tross ytre ulikheter, så har de to motstanderne flere grunnleggende fellestrekk. Med 5,13 meter er de nøyaktig like lange, og det skiller heller ikke mye i bredden: 1,93 for Mercedes, 1,90 for Jaguar. Men i høyden er det en hel etasje forskjell: Jaguar er 1,45 meter, mens Mercedes måler 1,85 meter.

- Hvor oppbevarer du gardintrappen du trenger for å få utstyret inn og ut av skiboksen, spør jeg Petter.

- Og hvor skal du ha skiene dine, da, parerer Mr. Birkebeiner.

Godt poeng, du ser ikke for deg Jaguar-linjene ødelagt av noe fra Skiguard eller Thule. Jeg svarer med en høyre-venstre finte:

- Har jo råd til ett sett både hjemme og på hytta, så hva er problemet?

Maridalen 08022013 SML Jaguar MB 4X4=

SJEKK DETTE DU: - Her finnes alt hjerte måtte begjære, pent pakket inn med en touch av Commonwealths eleganse. Her kommer den tyske tanksen din til kort, unge mann. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

- Lykke til med underkjølt regn

«Råd» er et nøkkelord både for Mercedes-Benz GL 350 CDI og Jaguar XJ 3,0 SC AWD. Våre testbiler er representative for hva du velger av motor og utstyr i denne klassen. Det betyr at begge letter bankkontoen for nærmere 1,5 millioner, innen du vinker farvel til forhandleren.

Med 1940 kilo inklusive fører, er ikke Jaguar XJ noen lettvekter. I alle fall ikke før du sammenligner den med Mercedes GL på 2455 kilo.

- Jeg er glad det ikke er min jobb å lose den der ned fra Kvitfjell i underkjølt regn, erter jeg Petter.

- Vil nok heller sitte på med meg

Som en rutinert politiker unngår han å svare på spørsmålet, men skifter i stedet tema:

- Denne kan trekke henger på 3500 kilo, opplyser han. Du får vel ikke engang tilhengerfeste som ekstrautstyr på din.

Og mens han først er i gang, åpner han bakluken og setter inn en rekke tunge kroppsslag:

- Se her, 680 til 2300 liter lasterom. Plass til bikkjer, unger, kjelker, det er jo nesten ståhøyde i bagasjerommet! Her kan du faktisk sette opp en mobil smørebod, gliser han.

- Og bakseteplassen: Familien din vil heller sitte på med meg hjem fra bakken, her kan de beholde hjelm og slalåmstøvler på.

Maridalen 08022013 SML Jaguar MB 4X4=

SJEKK DETTE: ¿ Se her, 680 til 2300 liter lasterom. Plass til bikkjer, unger, kjelker, det er jo nesten ståhøyde i bagasjerommet! FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

- Den så du ikke komme

Jeg vakler mot tauene nå. Må prøve å oppholde ham til vi kan gå løs på neste runde:

- Ja da, veldig bra om du er like lang som Kobe Bryant og må laste opp bilen med ubrukelig skrot. Man trenger så visst ikke tilhenger for å frakte noen flasker Cristal, smoking og lang aftenkjole til fjells, vet du. Og hva har du i motorrommet, forresten?

Ding, han så ikke den komme - en lur uppercut mens han badet seg i glansen fra bagasjeromsbelysningen.

- Ehhh, her er det en sterk og kultivert diesel. 265 hk og massivt dreiemoment på 620 Nm.

He-he, han åpner guarden nå: Høyre sving mot kjeven.

Jaguar XJ AWD 2013=

ELEGANSE: Jaguar XJ er en studie i langbent eleganse. Den peneste bilen i luksusklassen er ikke noe du ustraffet setter en skiboks på. FOTO: Terje Bjørnsen

- Du ser bare snøskyen etter meg

- Og hvor rask er den fra 60-100 km/t, da?

Petter ruller svimmelt med øynene etter fulltrefferen:

- Vel, den går på 5,2 sekunder.

- Det er ikke mye å skryte av for den overvektige hvalrossen din. Min Jaguar har en silkemyk bensin-V6 med kompressor: 340 hk og 450 Nm, 60-100 km/t på 3,3 sekunder. Du ser bare snøskyen etter meg, så er jeg på neste fjelltopp før du kommer ned i første dalføre.

- Hvis det er brøyet så

- Ja, hvis noen har brøytet. I GL har jeg et On & Offroad-program med seks trinn, et automatisk, to for terrenget og tre for vei.

Hmmm, han kom seg kjapt gitt. Seks program for 4WD-en, XJ har bare tre og jeg tror ikke egenskaper på dårlig hyttevei er området jeg skal utfordre Petters GL.

Mylla Gardemoen 06022013 MB GL=

YETI: Mercedes-Benz GL gjør ikke forsøk på å vinne noen skjønnhetskonkurranse. Du kan bruke lasteplassen som smørebod. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

- Hm, jeg er imponert

Komfort, der kan jeg sette inn et avgjørende støt:

- Jaguaren ruller på store 20-tommers kontinentale vinterdekk, likevel har den en silkemyk fjæringskomfort og støynivået ligger på 66,9 dBA i 100 km/t. Verdensklasse.

- Pytt, GL har 21-tommere og ligger på 66,2 dBA. Noe mer å melde?

Stillhet.

Ok, la oss bytte en stund. Og selv om kjørefølelsen på langt nær er like tett og intim på glatte veier i GL som i XJ, må jeg la meg imponere. Mercedes har bygget en usedvanlig kjørbar bil, på tross av fasong som en boligblokk og vekt som en bulldoser.

Jaguar XJ AWD 2013=

HJEM, JAMES: I Jaguars baksete med separat seteregulering, synker du gjerne ned med et glass bobler og Financial Times. FOTO: Terje Bjørnsen

- Jeg tror de mente bilen

Mon tro hva Petter synes om XJ?

- Det der er helt ubrukelig, sier han med dårlig pokerfjes.

- Nei, fytterakker'n for en motor og med 4WD-en i «winter» kan du drifte rundt svingene selv med det langskipet, gestikulerer han begeistret. Og da vi stoppet i sted, hørte jeg noen si «så pen at det gjør vondt».

Jeg setter inn nådestøtet:

- Dessverre for deg, tror jeg de mente bilen

Mylla Gardemoen 06022013 MB GL=

HAV AV PLASS: Baksetet i Mercedes-Benz GL har rikelig plass til barneseter og kan bli krigssone i den store iPad-striden. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Vi Menn Bil Top Gear mener

Jeg har aldri hørt om en tittelkamp der det ender uavgjort. Men når motstanderne sitter i hvert sitt hjørne, svette og utslitt, ser de på hverandre med gjensidig respekt.

Prisklassen er den samme, bilene totalt forskjellig. Felles for dem begge er at de er imponerende vinterbiler, og leverer nøyaktig de egenskapene konseptene lover.

Jaguar XJ AWD 2013=

COMMONWEALT: Førermiljøet i Jaguar XJ. FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Mercedes GL 350 CDI Bluetec

Jaguar XJ 3,0 SC AWD

Motor, cm³:

2987

2955

Effekt, hk ved o/min:

258/3600

340/6500

Dreiemoment, Nm ved o/min:

620/1600

450/3500

Egenvekt, kg:

2455

1940

Tilhengervekt, kg:

3500/750

0

Lengde/bredde/høyde, cm:

513/193/185

513/190/145

Bagasjerom, liter:

680-2300

520

Standard dekkdimensjon:

295/40R21

F: 245/45-19

B: 275/40-19

Forbruk, EU-mix l/mil:

0,8

0,99

CO2-utslipp, g/km:

209

234

0-100 km/t, fabrikk, sek:

7,9

6,4

Toppfart, km/t:

220

250

Pris fra, kr:

1 131 900

1 367 950

Pris testbil, kr:

1 485 000

1 425 950

Mylla Gardemoen 06022013 MB GL=

TYSK FUNKSJONELT: Førermiljø Mercedes GL. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testdata

Mercedes GL 350 CDI Bluetec

Jaguar XJ 3,0 SC AWD

60-100 km/t, 5. gir:

6,9

60-100 km/t, kickdown:

5,2

3,3

80-120 km/t, 5. gir:

8,2

60-120 km/t, kickdown:

6,6

4,1

Støy tomgang, dBA:

42,3

41,0

Støy 50 km/t, dBA:

58,9

59,9

Støy 80 km/t, dBA:

63,4

64,0

Støy 100 km/t, dBA:

66,2

66,9

Testforbruk, l/mil:

0,95

0.97

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!