Elbiltest

Slik måler vi energiforbruk

Flere nye elbiler krever tilpasning av våre testrutiner.

ELBIL-REGEL NR1: Lad når du kan, det er aldri godt å vite når det er for sent.
ELBIL-REGEL NR1: Lad når du kan, det er aldri godt å vite når det er for sent. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Flere nye elbiler gjør at forbruksdelen av vår test nå må inneholde kriterier spesielt tilpasset elbiler. Dette er de viktigste: Energiforbruk, praktisk rekkevidde, batterikapasitet, ladetid og lademuligheter.

Siden det bare er Tesla Model S som så langt har kapasitet til å gjennomføre den 200 km lange forbruksrunden vi bruker for øvrige biler, har vi lagt opp en egen 80 km rekkeviddetest spesielt for elbiler.

Den går i tettbygd strøk med 40-50 sone, på lokale gjennomfartsveier med 60-70 km/t og på motorvei med 80-100 km/t.

Når det gjelder energiforbruk må vi stole på at informasjonen i bilenes tripcomputer ligger tett på sannheten. Vi vurderer også hvilke innstillinger bilen tilbyr for å optimere balansen mellom komfort og rekkevidde, samt hvor flink rekkeviddeindikatoren er til å bedømme hvor langt du kommer på gjenværende batterikapasitet.

Dette er ingen en eksakt vitenskap, ikke minst fordi temperaturforholdene har mye å si for elbilens energiforbruk og dermed rekkevidde. Derfor opplyser vi også om betingelse i forbindelse med den aktuelle testen.

Har du tips eller innspill til hvordan vi skal gjøre elbiltestene bedre, tar vi gjerne i mot råd i kommentarfeltet under.

Denne saken ble første gang publisert 05/11 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også