Test: Citroën DS3 Cabrio THP 155, 2013

Akkurat nok kabriolet

Citroën DS3 Cabrio er passe takløs for norske forhold.

Sist oppdatert

Takløs bil er for de få i Norge, noe så vel bilpriser som klima bidrar til. Citroën DS3 Cabrio er en bil som på noen måter har potensial til å endre ørlite grann på det.

For det første er den med frapris på 224.900 kroner blant de aller rimeligste med en eller annen form for takløsmulighet.

For det andre har den en takløsning vi synes kan passe i norsk klima. Når stofftaket per tastetrykk rulles bakover, får du det som vel så riktig kan kalles et enormt soltak: Åpent rett opp, ikke til sidene og bakover.

Blant et fåtall alternativer vi har testet, er VW Beetle Cabriolet, VW Golf Cabriolet og den nå utgåtte Audi A3 Cabriolet.

DS3-en vi har testet, er en versjon kalt THP 155. Det betyr bensinturbo med temmelig sterke krefter i en liten bil.

Kjøreegenskaper: 4

Vi synes at en kabriolet bør ha en dose sportslighet over kjøreegenskapene. Testbilen har litt av det. Det er ikke til å komme fra at det først og fremst skyldes motoren.

Men relativt lav vekt sørger også for at den er ganske kvikk i reaksjonen når du dreier på rattet.

Veigrepet er lenge riktig godt. Først når vi tar hardt i i kjøreøvelsene våre på lukket bane, slipper forhjulene. Da er du godt over grensa for hvordan du bør kjøre på offentlig vei.

I det hele tatt er det ikke mye som skiller i kjøreopplevelse mellom en DS3 Cabrio og samme bil med vanlig tak.

PYNTEBIL: DS er Citroëns navn på de modellene som er pyntet ekstra opp sammenlignet med ""normalutgavene"" (som kalles ""C"" pluss et tall). FOTO: Petter Handeland
PYNTEBIL: DS er Citroëns navn på de modellene som er pyntet ekstra opp sammenlignet med ""normalutgavene"" (som kalles ""C"" pluss et tall). FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Bensinturbomotoren på 1,6 liter har fått godord fra oss flere ganger før. I vesle DS3 er det herlig å kjenne på 156 hk og 240 Nm i en bil med egenvekt på 1231 kg.

Maksimalt dreiemoment er til stede allerede ved 1400 o/min, og dermed kan du enkelt kjøre avslappet på høye gir.

Karakteren er derimot ikke utpreget sportslig på høyt turtall, men da er vi på et nivå mange vil kalle pirk.

Ytelser: 5

Sterk motor i en småbil gir alltid god fartsfølelse. Subjektivt sett har vi absolutt ingenting å utsette på ytelsene. Den går enkelt sagt fort nok.

Den greier 0-100 km/t på 8,4 sekunder, 60-100 km/t på 5,1 sekund og 80-120 km/t på 5,8 sekunder.

Dette er gode tall, men det kan ikke bli full score når et alternativ som VW Beetle Cab 1,4 TSI DSG i enkelte målinger er kjappere selv om takløsbobla er godt over 200 kg tyngre.

Eksteriør: 3

DS-modellene er "pyntebilene" fra Citroën. Med ulike designvirkemidler ber de om betydelig mer oppmerksomhet enn normalutgaven (kalt C).

TEKNISKE DATA Citroën DS3 Cabrio THP 155

  • Motor, cm³: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 156/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1400-4000
  • Egenvekt, kg: 1231
  • Tilhengervekt, kg: 1150/570
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 395/172/146
  • Bagasjerom, liter: 285-980
  • Standard dekkdimensjon: 195/55-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59
  • CO¿-utslipp, g/km: 137
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,3
  • Toppfart, km/t: 214
  • Pris fra, kr: 325 900

Vurdert som kabriolet er DS3 likevel litt anonym. Du må innpå den før du ser at dette er en bil der taket kan åpnes.

Selve åpningen skjer ved en tast, og taket kan betjenes i alle hastigheter som er lovlige i Norge.

Med taket åpent legger stoffet seg i lag bakerst på bilen. Løsningen er enkel. Om den er pen, kan det sikkert herske uenighet om.

Interiør: 4

Testbilen er av utstyrsgrad Sport, som betyr godt med utstyr. Den har også skinnseter, der skinnet gir et fint kvalitetsinntrykk for prisklassen.

Samlet bidrar skinn og utstyr til at vi føler at vi sitter i en bil som er litt påkostet. Samtidig sørger materialbruk andre steder for å minne oss om at dette tross alt er en småbil.

I DS-modellene mener Citroën tydeligvis at sjåføren ikke skal drasse på særlig mye ting. Her er det dårlig med plass til å sette fra seg drikke og mobil - akkurat som i den større DS5.

I baksetet er det bare plass til små barn. Bagasjerommet, som i seg selv har grei størrelse, er hemmet av at luka er knøttlita.

Komfort: 3

På jevnt underlag kjennes Citroën DS3 Cabrio tyngre og mer voksen ut enn den faktisk er når vi snakker om fjæringskomfort.

FOLDER: Taket legger seg i folder bakerst når du åpner opp. FOTO: Petter Handeland
FOLDER: Taket legger seg i folder bakerst når du åpner opp. FOTO: Petter Handeland

På ujevn vei blir det ikke uventet mer klart for deg at du kjører en liten bil med ganske store hjul. Da er den stump og det blir en del bevegelse i bilen.

TESTDATA Citroën DS3 Cabrio THP 155

  • 0-100 km/t, sek: 8,4
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,2
  • 60-100 km/t, kickdown:
  • 80-120 km/t, 3. gir: 5,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,1
  • 80-120 km/t, kickdown:
  • Støy tomgang, dBA: 43,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 67,1
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,6

Støymessig er det lite som skiller den fra andre småbiler med vanlig tak, men det er en god del hjulstøy på grov asfalt.

Med taket åpent er man fortsatt godt skjermet for vind - ikke uventet med tanke på at hele "rammeverket" er på plass på sidene og bak.

Noen vil mene at dette ikke gir ekte kabrio-følelse, og etter klassisk definisjon har de rett i det. På den annen side blir terskelen for å kjøre åpent langt lavere - dette er en åpent-tak-løsning som kan brukes mye også i Norge.

En annen fordel er god strukturell styrke - her merker vi ingen kabrioletskjelvinger, noe vi sist gjorde i VW Beetle Cabriolet.

Førersetet ser mer sportslig ut enn det oppleves. Undertegnede er (inntil videre) normalt slank, og setet føles litt for bredt.

Sikkerhet: 3

Citroën DS3 Cabrio er ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Siden endringene ved Cabrio-modellen muligens kan påvirke styrken i karosseriet, velger vi å sette vår standardkarakter 3.

Normalutgaven av DS3 (med helt tak) fikk fem av fem stjerner som hovedkarakter og ellers generell høy score av EuroNCAP.

Som vi har vært inne på, er ingen stolper i takstrukturen fjernet i Cabrio-versjonen.

DS3 Cabrio har alt det sikkerhetsutstyret som forventes av en moderne småbil.

Pris/utstyr: 3

Cabrio-utgaven av DS3 koster 30.000 kroner mer enn normalutgaven. Slik sett oppfyller DS3 Cabrio vante tenkemåter om at kabriolet ikke er mye bil for pengene.

På den annen side: Dette er en av de billigste kabrioleter som er i salg. Billigste versjon koster 224.900 kroner.

GIGANT-SOLTAK: Den flate delen av taket er dekket av stoff som skyves bakover per tastetrykk. Stolpene står igjen, og slik sett er Citroën DS3 Cabrio vel så mye en bil med gigantisk soltak som en ekte kabriolet. Foto: Petter Handeland
GIGANT-SOLTAK: Den flate delen av taket er dekket av stoff som skyves bakover per tastetrykk. Stolpene står igjen, og slik sett er Citroën DS3 Cabrio vel så mye en bil med gigantisk soltak som en ekte kabriolet. Foto: Petter Handeland

Citroën gir generelt mye utstyr for pengene, og testbilens motor har også såpass mye kraft at en frapris med denne motoren på 324.900 kroner ikke føles ubehøvlet.

Trolig må du regne med høyere verditap på en kabriolet enn for en vanlig bil.

Forbruk: 3

Citroën DS3 Cabrio THP 155 er oppgitt til å bruke 0,59 liter per mil ved blandet kjøring. I vår faste testløype på 20 mil er avviket fra oppgitt forbruk neglisjerbart, for vi får 0,60 l/mil som resultat.

Sett i forhold til ytelsene, synes vi dette er godkjent. Det er i samme området som andre småtasser med sterk bensinmotor, og mindre enn det tidligere nevnte alternativet VW Beetle Cabriolet.

Er lavt forbruk det viktigste for deg, bør du ta en titt på Honda Civic med 1,6-liters dieselmotor.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Citroën DS3 Cabrio er i sine enklere varianter en rimelig inngang til takløs-verdenen - så må man selv vurdere om den er kabriolet nok. Vi synes takløsningen kan ha noe for seg i et land med vårt klima.

Testbilens beste sider er motor og ytelser. Her får du god kraftfølelse uten at prisen går helt til himmels. Den har også kjøreegenskaper som inviterer til en svingom hvis anledningen byr seg.

GOD JOBB: Vår testbil er av høy utstyrsgrad, og da har den en litt påkostet følelse til å være en småbil. Skinnsetene ser lekre ut, men er litt for brede til å støtte godt sideveis for normalt slanke. FOTO: Petter Handeland
GOD JOBB: Vår testbil er av høy utstyrsgrad, og da har den en litt påkostet følelse til å være en småbil. Skinnsetene ser lekre ut, men er litt for brede til å støtte godt sideveis for normalt slanke. FOTO: Petter Handeland

Bakseteplassen er trangere enn i mange "normale" småbiler, bagasjerommet nås gjennom en brevsprekk og åpent tak koster ekstra. Det er prisen å betale for kabrioletdrømmer. På andre områder er det ingen negative følger av muligheten til å åpne taket.

Les også:

Alle våre Citroën-tester

Fullt mulig å få en bra kabriolet til under 200 000 kroner

Den ultimate flæshe-bilen

Takløs og 1203 hk under skallet

TRANGT: Beinplass er det ikke mye av i baksetet. FOTO: Petter Handeland
TRANGT: Beinplass er det ikke mye av i baksetet. FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 08/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også