A1 finnes i tre motorvarianter: 1,2 TFSI med 86 hk, 1,4 TFSI med 122 hk og 1,6 TDI med 105 hk (trykk på lenkene for å lese full test). Den minste bensinmotoren og TDI-motoren kommer kun med femtrinns manuell girkasse, mens 1,4 TFSI leveres med enten sekstrinns manuell eller sjutrinns automatisk dobbeltclutchkasse.

Vi har ikke kjørt den minste bensinmotoren. Også den har en liten turbosnurre, og derfor har den respektable 160 Nm dreiemoment. I en så liten bil burde det gi ytelser som er tilstrekkelig for mange. Med en startpris på 196 200 kroner er den drøyt 20 000 kroner billigere enn nest billigste motoralternativ, 1,6 TDI.

Nettopp 1,6 TDI-motoren har vi flere ganger omtalt som en av de beste i sin størrelsesklasse. Den leverer kreftene jevnt, og ketsjupeffekten fra turbodieselens barndom er minimert. Lydbildet er i dieselsammenheng harmonisk, og A1 er i tillegg godt lyddempet mot motorrommet.

250 Nm dreiemoment bidrar til at ytelsene er gode, med for eksempel 6,1 sekunder fra 60 til 100 km/t.

Ikke minst er den gjerrig. I vår 20 mil lange forbrukstestløype greide den seg med 0,45 l/mil. Rett nok er det over oppgitt normforbruk (0,39 l/mil), men fortsatt et godkjent tall for en småbil.

Vi tror motoren hadde vist seg som enda bedre om den hadde fått en mer tettsteget girkasse med seks trinn.

Om 1,6 TDI er bra, er det likevel ingen tvil om at vår favoritt både når det gjelder komfort og kjøreglede, heter 1,4 TFSI. Ved oppstart er motoren knapt hørbar. Spanderer du knappe 11 000 kroner ekstra, får du S-tronicgiret, som langt på vei gjør manuell giring til en primitiv affære.

Kreftene leveres over et langt større turtallsregister enn for TDI-motoren, og det er herlig hvis du en gang imellom får anledning til å kjøre aktivt.

1,4 TFSI er også raskere enn 1,6 TDI i alle våre målinger (se tabell), men den har også et par minuser: Den koster litt mer (fra 223 900 kroner med manuelt gir), og den har betydelig høyere forbruk i testrunden.

0,64 l/mil er litt mer enn en småbil bør bruke - selv om den er relativt rask.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!