Testkavalkade 2010:

Bildrømmene fra 2010

Her er noen av de grommeste bilene vi testkjørte i 2010.

ÅRETS RÅESTE: Audi R8 V10 er den råeste bilen vi har kjørt på norske veier i 2010.
ÅRETS RÅESTE: Audi R8 V10 er den råeste bilen vi har kjørt på norske veier i 2010. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Det handler om sport og luksus - gjerne i kombinasjon - i vår åpne klasse. Prisspennet er enormt, fra under 300 000 kroner til godt over det tidobbelte.

Best: Audi R8 V10

Terningkast 6

"En av verdens beste biler." Det var konklusjonen etter å ha kjørt Audi R8 V10. Sterke ord, men vi er sikre på at vi har dem i behold. V10-motoren med 525 hk freser seg vei inn i minnet på sjåføren. Det samme gjør bildet av turtallsnåla som stiger og stiger, og følelsen av at hele bilen snart tar av og begynner å fly på et akselerasjonsstrekk er for evig plantet i ryggmargen. For ikke å snakke om hvordan den tar svingene. Om ikke styringen er verdens skarpeste, er tilbakemeldingene som en forlengelse av sentralnervesystemet ditt. Det gjør deg til en bedre sjåfør.

Legg til at den er lettkjørt som en A3 under normal kjøring, og at firehjulsdrift gjør den vinterdugelig, og du vet hva du skal velge når arven fra den ukjente amerikaonkelen kommer. Den koster fra 2,5 millioner kroner.

Del

Prisbomba: Mazda MX-5

MYE FOR PENGENE: Mazda Mx-5 er sportsbilen som gir deg mest for pengene til dags dato.
MYE FOR PENGENE: Mazda Mx-5 er sportsbilen som gir deg mest for pengene til dags dato. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Terningkast 5

Faste lesere får ha oss unnskyldt, for enda en gang setter vi Mazda MX-5 øverst i denne klassen. Årsaken er enkel: Ingen annen bil gir så mye kjøreglede per krone. I år har vi testet spesialutgaven kalt 20th Anniversary Edition, som er bygd for å hedre 20 år med moderne roadsterhistorie. Den ble solgt for 279 900 kroner! Normalutgaven koster rett over 300 000 kroner med 1,8-liters bensinmotor og 126 hk. Det holder til rikelig med moro og en femmer på terningen.

Har du råd, anbefaler vi likevel at du velger 2,0-literen med 160 hk. Da får bilen motoren den fortjener - og vi fant fram sekseren. Vurder også om du skal ta deg råd til den foldbare hardtoppen (15 000,-) som gjør bilen langt mer helårsvennlig.

Tester i åpen klasse i 2010 (klikk på bilmodellnavnet for å lese testen)

Bilmodell

Terningkast

Audi R8 V10

6

Jaguar XJ 3,0D Portfolio

6

Jaguar XJ 5.0 V8 Portfolio LWB

6

Audi A8 4,2 TDI

5

BMW 325dA Cabriolet

5

Mazda MX-5 20th Anni.Ed.

5

Mercedes SLS

5

Peugeot RCZ THP 156 hk

5

VW Golf R

5

Porsche Boxster

5

Alfa Spider 1750 Benzina

3

Denne saken ble første gang publisert 25/12 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også