Ifølge Nissan har markedet for store firehjulstrekkere sunket de siste årene. Med ny motor og noen andre oppdaterte smådetaljer i sine arbeidsbiler, Navara og Pathfinder, skal de prøve å overbevise folk om å handle stort igjen.

Det er helt klart Navara som er mest ærlig av disse to bilene. Pickupen skal konkurrere med biler som Mitsubishi L200 og Toyota Hilux, og i det selskapet står den seg nok bra. Den virker som en arbeidsbil med god komfort og bra finish. Det er ikke helt personbilnivå på verken kjørefølelse eller komfort, men det er absolutt ikke noe problem å tilbringe mange mil bak rattet.

Det merkes, som i det fleste andre biler som er laget for mye nyttelast, at bakenden er stiv når man kjører med tom bil. Den slår forholdsvis kraftig på skarpe ujevnheter, men de større takler den bra. Det er ikke utenkelig at dette ville blitt betraktelig bedre med noen kilo på planet.

© ©Francesc Montero

Ny 3-liter

Under panseret på bilen vi kjørte satt det en ny 3-liters V6-diesel. Ifølge de offisielle tallene yter den massive 231 hester og 550 Nm. Det høres voldsomt ut, men fordelt på 2110 kilo blir det ikke noen effektorgie å snakke om. Den nye motoren trekker jevnt hele veien, og man merker at den har nok dreiemoment å jobbe med. Det kommer nok godt med når man hekter på en henger som nærmer seg maksimal tillatt hengervekt på tre tonn.

Standardøvelsen 0-100 er nok ikke det viktigste på en bil som dette, men den klarer utfordringen på 9,3 sekunder. Det stopper heller ikke før man treffer nesten det dobbelte av maksimalt tillat hastighet her til lands.

© ©Francesc Montero

Tekniske data

  • MOTOR, CM³: V6, 2991
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 231/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 550/1750
  • EGENVEKT, KG: 2110
  • TILHENGERVEKT, KG: 3000
  • L/B/H, CM: 530/185/180
  • DEKKDIMENSJON: 255/65 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,95
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 250
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,3
  • TOPPFART, KM/T: 195
  • PRIS FRA, KR: Ikke klar

Girkasse fra 370Z

Den nye motoren er koblet til en 7-trinns automatkasse. Dette er en konvensjonell automat med såkalt torque converter. Nissan-folkene hevdet at grunnkonstruksjonen var den samme som i sportsbilen 370Z, men at den hadde en annen programmering og andre utvekslinger.

Undertegnede har ikke kjørt nevnte sportsbil, men jeg håper for guds skyld at programmeringen der gjør girskiftene vesentlig raskere. Noe av det første vi reagerte på etter å ha kommet oss vekk fra motorveien var nemlig hvor treg denne automatkassa var til å skifte gir. Dette gjelder spesielt når man girer ned - uavhengig om man velger gir selv eller tråkker pedalen i bunn.

Bortsett fra den nye drivlinjen er det lite å hoppe i taket for når det kommer til nyheter. Grill, panser, lykrer og frontfanger er de eneste delene som har fått små oppdateringer på utsiden.

Innvendig trekker Nissan frem en ny navigasjonsenhet - som så ut til å fungere prikkfritt. Interiøret er forøvrig preget av en del hardplast, men det gjør absolutt ingenting i en arbeidsbil som dette. Store sidelommer i dørene og et praktisk oppbevaringsrom over hanskerommet gjør at man har nok av steder å legge fra seg papirer og andre nødvendigheter.

© ©Francesc Montero

Dårlig sikkerhet

Nissan fikk en del kritikk for dårlig sikkerhet i den forrige utgaven av Navara. Den første bilen de sendte til krasjtest hos Euro NCAP fikk, utrolig nok, én stjerne. Grunnen til dette var en kombinasjon av ustabil kupé ved sammenstøt og feil på airbagen. Sistnevnte ble tatt hånd om med en softwareoppgradering, og da fikk bilen tre av fem stjerner. Både brystet og bena til føreren er likevel dårlig beskyttet.

En representant for Nissan uttalte på pressekonferansen at de anså sikkerheten som god nok. Derfor har det ikke blitt gjort noen strukturelle endringer fra den forrige modellen for å bedre dette resultatet. Til sammenligning har konkurrenten L200 fått fire stjerner i den samme testen.

© ©Francesc Montero

God fremkommelighet

Vi tok med oss Navara på en til tider krevende skogsvei, og med firehjulsdrift innkoblet var det ikke noe problem å ta seg frem. Et hjul i midtkonsollen lar deg velge mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift med høy- eller lavserie. De billigste modellene leveres kun med bakhjulsdrift, og disse har heller ikke ESP. Heller ikke det på det laveste utstyrsnivået med firehjulsdrift får du ESP.

Navara er også tilgjengelig med et annet motoralternativ, en 2,5-liters dieselfirer på 163 eller 190 hester. Alle de firehjulsdrevne variantene har 190 hester, noe som øker hengervekten fra 2000 til 3000 kilo.

Prisen for en Navara på grønne skilter starter på 331.700 kroner. Da får du en tohjulsdreven variant med laveste utstyrsnivå - noe som betyr at du ikke har ESP. Resten av prisene er ikke klare enda, og 3-literen kommer ikke i salg før i august. Nissan håper på å selge opp mot 200 av disse bilene, og mellom 50 og 100 av den lukkede Pathfinder. Mest sannsynlig kommer tilnærmet alle disse bilene til å bli solgt som varebiler.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!