Kort sagt:

+ Enorm plass

+ Harmonisk drivlinje

+ Gode ytelser

+ Bra komfort

+ Sikre veiegenskaper

+ god fremkommelighet


- Fortsatt er en halv million mye penger

Skoda satser offensivt i storbilklassen med sin stasjonsvognsutgave av Superb.

1200 biler er målsetningen for 2010-salget, der en kombinasjon av gigantisk plass, hyggelige priser og attraktive drivlinjekombinasjoner både for bensin og diesel er er blant høydepunktene.

Vi har tidligere kjørt Skoda Superb stasjonsvogn i 1,4 TSI-versjon.

Denne gangen konsentrerer vi oss om en dyrere og mer eksklusiv utgave. Med 170 hk turbodiesel og firehjulsdrift koster Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 fra drøyt 460 000 kroner.

Fortsatt en relativt hyggelig pakkepris, men som likevel bringer Superb stasjonsvogn inn i et annet selskap enn innstegsversjonene som koster fra snaut 320 000 kroner.

© Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1669

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 484/182/152

BAGASJEROM, LITER: 633-1865

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/45-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,65

CO2-UTSLIPP, G/KM: 169

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,1

TOPPFART, KM/T: 217

PRIS FRA, KR: 463 800

PRIS TESTBIL, KR: 525 600

Kjøreegenskaper: 5

Vi kjørte Skoda Superb stasjonsvogn på vinterføre, og da får du selvsagt full valuta for firehjulsdriften på testbilen. Fremkommeligheten er førsteklasses, og det er kun i sjeldne tilfelle du vil savne de ekstra centimetrene med bakkeklaring man har i en SUV.

Du setter heller større pris på den fine kontakten med underlaget og svært gode styrefølelsen Skoda Superb formidler. Ved normal kjøring er bilen nøytral til lett understyrt.

Det går an å provosere frem et lite slipp med hekken, men ESP-systemet er årvåkent med og stopper tendenser til sladd. Selv om du skrur av ESP'en vil den fortsatt gripe inn, men du får litt større spillerom til å glede deg over firehjulsdriftens fortreffelighet på vinterføre.

Motor: 5

VW -konsernets common rail-diesel har vært med såpass lenge at den ikke kan kalles helt ny lenger, men den er fortsatt en av de mest moderne og kultiverte to-liters turbodieselene på markedet.

Vi liker den ekstra godt i 170 hk-versjon. Da er den både sterk på lave turtall, og sprek og turtallsvillig når du lar den strekke seg i turtallsregisteret. Seks-trinns kassen sjalter du lett og presist, samtidig som girutvekslingen er tett med et 6. gir som kan brukes effektivt også i Norge.

Ytelser:5

Med sine 170 hk og et dreiemoment på 350 Nm mellom 1750-2500 o/m er Skoda Superb godt bestykket på motorfronten. Egenvekt på 1670 kilo er ikke direkte lavt, men tatt i betrakning størrelse og firehjulsdrift helt akseptabelt.

Med 60-100 i 3. og 4. gir på 5,1 og 6,8 sekunder er bilen helt i tetfeltet blant sportslige konkurrenter som BMW X1 xDrive20d , Audi A4 Allroad 2,0 TDI og VW Passat 2,0 TDI 4Motion. Det samme gjelder i 80-120 km/t-testene (se egen boks for testdata).

Bilen kjennes pigg og sprek i hele fartsregisteret. Du har bra drag i høye gir på landeveien, og får en ekstra boost om du girer ned ved forbikjøring. Dermed tåler bilen at du laster opp med folk og bagasje uten at kjøreopplevelsen plutselig blir sirupsaktig.

Eksteriør:4

Testteamet som var på veien med Skoda Superb stasjonsvogn oppsummerer utseendet som "sobert" og "elegant". Uten at den store, stående applusen kommer.

Til det blir linjene litt for trygge og trauste, for bilen har ingen særegenheter som spisser opplevelsen. Samtidig gjør den heller ikke skam på seg eller eieren i innkjørselen eller på parkeringsplassen.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,1

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,3

60-100 KM/T, 6. GIR: 13,5

80-120 KM/T, 3. GIR: 0,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,0

STØY TOMGANG, dBA: 45,3

STØY 50 KM/T, dBA: 58,6

STØY 80 KM/T, dBA: 62,5

STØY 100 KM/T, dBA: 65,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,65

Interiør: 6

Skoda Superb stasjonsvogn handler om plass. Et helt hav av plass.

Når vi sammenlignet interiørmålene med noen av de største bilene vi har kjørt i det siste, Mercedes E-klasse stasjonsvogn og Subaru Outback, er Superb like stor eller større på alle viktige områder.

Spesielt imponerende er bakseteplassen, der du med forsetet i posisjon for en fører på drøyt 180 cm har ti cm bedre benplass enn i E-klasse og seks cm bedre enn i Outback.

Bagasjerommet er også stort og kvadratisk med 633-1865 liter volum. Førerplass og instumentering er ryddig og ordentlig gjennomført, uten unødvendig pynt eller fjas.

Komfort: 5

Skoda har justert understellet på Superb mer i retning av komfort, noe som kler bilen svært bra.

Både på større og mindre ujevnheter oppfører den seg som en gedigen storbil, uten at oppsettet blir for mykt. Seter og sittestilling er utmerket for fører og forsetepassasjer. I baksetet er det tilstrekkelig høyde på setet og lengde på sitteputen, slik at også voksne sitter godt i lengre perioder.

Støynivået målte vi til rett i underkant av 66 dBA i 100 km/t. Det er akseptabelt. Støybildet i landeveisfart er fritt for forstyrrende lyder med et svakt brus fra vei, motor og vind.

© Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Skoda Superb stasjonsvogn kommer ikke til å bli kollisjonstestet av EuroNCAP. Det høres kanskje rart ut, men selve konstruksjonen er så lik sedanen at en ny test ville vært meningsløs.

Superb twindoor kom godt ut av sin kollisjonstest i 2008. Der fikk den fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Den ble også testet av EuroNCAP i 2009 under de nye kriteriene med gjennomgående gode resultater.

Den har masser av sikkerhetsutstyr, velfungerende ESP-system og blant annet airbag i knehøyde for føreren.

© Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 464 000 kroner for Ambition-versjon og 484 000 for vår Elegance-versjon, er ikke dette noen billigbil. Vår testbil hadde litt ekstrautstyr på toppen, og ender på 526 000 kroner.

Da er imidlertid listen av utstyr såpass lang at bare de mest kresne vil fylle på med noe ekstra. Du kan slippe litt billigere unna i innkjøp om du velger 1,8-liters bensinturbo på 160 hk.

Den koster fra 431 000 kroner. Vi tipper Skoda Superb stasjonsvogn med 4x4 og diesel vil holde seg bra i verdi som bruktbil.

Miljø: 5

Skoda oppgir et normforbruk i EU-miks på 0,65 l/mil og CO2-utslipp på 169 g/km.

Det viser seg å være et høyst realistisk tall, for vår testbil gikk gjennom vår faste forbruksrunde på nettopp 0,65 l/mil. Og det hører til sjeldenhetene at våre tester matcher normforbruket, som normalt sett ligger betydelig under det man ser i praktisk bruk av bilen.

Det er fullt mulig å kjøre ned mot 0,5 l/mil på rolig langkjøring.

Sammenlignet opp mot naturlige konkurrenter med firehjulsdrift, ligger Skoda Superb blant de bilene som har brukt minst i vår forbruksrunde. Motoren tilfredstiller Euro 5 utslippsnorm

Les hele saken
104 nye bilmodeller kommer til Norge i år!

Mazda utfordrer BMW og Audi

Norges neste folkebil?

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mye plass for pengene, også i den dyreste modellversjonen av Skoda Superb stasjonsvogn.

I tillegg nyter du godt av firehjulsdriftens fremkommelighet, sikre veiegenskaper og en komfort som kan måle seg med de beste i klassen.

Du skal i alle fall rote langt ned i bankkontoen for å komme opp med et alternativ som gjør sine saker betydelig bedre enn Skoda Superb stasjonsvogn 2,0 TDI 4x4.

Les også disse sakene:

104 nye bilmodeller kommer til Norge i år!

Mazda utfordrer BMW og Audi

Norges neste folkebil?

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!