Tekniske data

BILMERKE: Mazda

MODELL: CX-7 2,2d

MOTOR, CM3: 2184

EFFEKT, HK VED O/MIN: 137/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400/2000

EGENVEKT, KG: 1875

TILHENGERVEKT, KG: 1800/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 470/187/165

BAGASJEROM, LITER: 455-1774

DEKKDIMENSJON: 235/60R18Q

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,75

CO2-UTSLIPP, G/KM: 199

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 200

PRIS FRA, KR: 508000

Kort sagt:

+ Tilstrekkelig plass

+ Sikre vinteregenskaper

+ Mye utstyr inkludert i prisen

+ Harmonisk motor


- Sittekomfort foran og bak

- Høy førerposisjon

- Noe stump fjæring

Mazda CX-7 har vært med oss noen år. Den kom først kun med en dyr 260 hk bensinturbo-motor.

Nå har Mazda fått på plass en konkurransedyktig diesel under panseret, og CX-7 kan endelig slå skikkelig fra seg på salgsstatistikkene.

Med en lengde på 470 cm og høyde på 165 cm havner bilen i grenseland mellom SUV og stasjonsvogn. Typisk "c rossover-land", med andre ord.

Ikke helt familiær med crossoverbegrepet? Tenk deg en litt høyere og mer robust stasjonsvogn med 4WD, eller litt lavere, mer sportslig og mer kjøredynamisk SUV, og du er omtrent i mål. Men fortsatt er den høyere og betydelig tyngre enn for eksempel Audi A4 Allroad og BMW X1.

Med en pris fra 508.000 kroner, får du bilen med Mazdas velkjente 2,2-liters diesel, og som i CX-7 yter 173 hk.

Kjøreegenskaper: 5

Vi har lenge rost Mazdas ulike modeller for stadig mer involverende kjøreegenskaper.

At CX-7 skulle være så tett i hælene på typiske konkurrenter som BMW X1 og Audi A4 Allroad på vinterveiegenskaper, hadde vi likevel ikke trodd.

Mazda CX-7 skilter med et fast understell og svært god styrefølelse. På vår vinterlige testbane, viser den seg raskt å ha et relativt strengt ESP-system. Det tillater ikke store driftevinkler og avvik fra opprinnelig kurs på glatt underlag.

Likevel drar den seg effektivt rundt glatte svinger, og gir en overraskende sportslig kjørefølelse. ESP og antispinn lar seg bare deaktivere opp til 40 km/t.

Motor: 4

Mazdas 2,2-liter er kjent som en av de mer kultiverte fire-sylindrete turbodieselene. Med 173 hk og 400 Nm dreiemoment går den pent og har et relativt bredt turtallsregister å spille på.

Imidlertid har motoren et markert fall i dreiemoment på lave turtall. Slipper du den for langt ned, bruker den lang tid på å bygge opp kraft igjen. Det gjør at du må følge litt med på turtelleren og gire ned i tide.

Den manuelle sekstrinns girkassen har et noe langt 6. gir. Sjaltemekanismen er presis, men krever litt kraft - spesielt når den er kald.

© Egil Nordlien HM Foto

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 7

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,2

60-100 KM/T, 6. GIR: 20,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,6

80-120 KM/T, 6. GIR: 14,5

STØY TOMGANG, dBA: 44

STØY 50 KM/T, dBA: 61,2

STØY 80 KM/T, dBA: 64,3

STØY 100 KM/T, dBA: 66,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,72

Ytelser: 4

Selv om Mazda har en stor og kraftig motor, slåss den også med en betydelig høyere egenvekt enn de noe lettere crossover-konkurrentene.

Den er eksempelvis ca. 225 kilo tyngre enn BMW X1 xDrive20d og ca. 170 kilo tyngre enn Audi A4 Allroad 2,0 TDI.

I våre testmålinger gjør bilen unna 60-100 km/t i 4. gir på akseptable 7,0 sekunder. Fra 80-120 km/t i 5. gir tar det 10,6 sekunder. Alt vel og bra, men aldri helt i tet.

Siden girutvekslingen er noe lang for norske forhold, gjør du smart i å gire ned et hakk eller to om du vil ha maksimal valuta for effekt og dreiemoment.

© Egil Nordlien HM Foto

© Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 5

Elegante linjer, en kraftig vinklet frontrute, hellende bakrute og karosserisider gjør at Mazda CX-7 ser langt mer crossoveraktig ut enn det målene skulle tilsi.

4,7 meter lengde gir litt å fordele den SUV-nære høyden på, slik at bilen ser smidig og stilig ut på veien.

Den lille knekken på vinduslinjen som smalner fra midt på bakdøren mot hekken, forsterker det kompakte visuelle inntrykket. Mazda har også vært europeisk nøkterne når det gjelder utvendige virkemidler.

Interiør: 4

Mazda CX-7 er stor nok til å frakte fire voksne på drøyt 180 cm med en akseptabel mengde bagasje på langtur, men du er fortsatt et godt stykke unna plassen du får i en rimeligere familiestasjonsvogn.

Totalt sett er Mazda CX-7 noen små, men merkbare centimeter større både i kupé og bagasjerom enn de to målestokkbilene BMW X1 og Audi A4 Allroad.

Førermiljøet i Mazda CX-7 er greit nok, men lider under et overveldende antall knapper i midtkonsollen. Den oransje instrumentbelysning hjelper heller ikke til med orienteringen i mørket, siden det blir vanskelig å skille betjeningselementene fra hverandre.

© Mazda

Komfort: 3

I forsetet på Mazda CX-7 lider du av en kort sittepute, en noe rank sittestilling, samt en høyde på førerposisjonen som gir følelsen av å sitte nesten oppunder taket.

I baksetet er det litt annerledes, siden vinkelen på puten er ganske bratt og sitteposisjonen lav. Dermed sitter du med rumpa lavt og knærne høyt, noe som ikke faller spesielt i smak hos oss.

Selv om bilen vi kjørte stiller med et elegant skinninteriør, mangler Mazda fortsatt litt på utstyrs- og materiellfronten før de kan matche tyske prestisjeprodusenter i alt og ett.

Dårlig fungerende automatfunksjon på vindusviskeren og ministørrelse på navigasjonsskjermen er to eksempler.

Støynivået er behagelig lavt. Vi målte 66,2 dBA i 100 km/t med vinterdekk, noe som holder klassestandard. Fjæringsoppsettet er relativt stramt. Det gir markerte bevegelser på små ujevnheter også når du kommer opp i landeveisfart.

© Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Mazda CX-7 har ikke vært kjørt i EuroNCAPs kollisjonstest. Bilen har imidlertid det som forventes av passive og aktive sikkerhetssystemer, og nye Mazda 6 og Mazda 3 har oppnådd gode resultater i EuroNCAP.

Vi tror derfor Mazda CX-7 holder en jevnt god standard i forhold til typiske konkurrenter.

Pris/utstyr: 4

Mazda CX-7 starter på 508.000 kroner og Sport-modellen til 532.000 kroner ser relativt kostbar ut.

Men ser du på listen over rikholdig standardutstyr med blant annet 19-tommers lettmetallfelger, elektrisk justerbare skinnseter, Xenonlys, Bose lydsystem, cruisecontrol og Bluetooth håndfri blir bildet litt annerledes.

Dette er godsaker som du må bestille som ekstrautstyr i for eksempel BMX X1 og Audi A4 Allroad.

Totaløkonomi er en annen sak enn innkjøpspris, der verditap er den viktigste enkeltfaktoren.

Det er egentlig ingen grunn til at Mazda CX-7 skal komme dårligere ut enn prestisjemerkene, men også bruktbilkjøperne kan være merkelig jålete når det kommer til stykket.

© Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

På papiret ser det ikke så bra ut for Mazda CX-7. Et gjennomsnittlig forbruk i EU-miksen på 0,75 l/mil gir et CO2-utslipp på 199 g/km. Det er vesentlig høyere enn andre crossoverkonkurrenter.

Men i vår praktiske forbrukstest er Mazda CX-7 en av de få bilene vi har kjørt som går under oppgitt normforbruk og klarer seg med 0,72 l/mil.

I forhold til andre bilfabrikker som er flinke til å strømlinjeforme normforbruket betyr det at Mazda opererer med ærlig, men dessverre svært kostbart normforbruk gitt det norske avgiftssystemet.

© Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Konklusjon

Karakter 4

For noen år siden ville det vært utenkelig at Mazda skulle produsere en luksus-SUV/crossover som kunne gå skulder mot skulder med tilsvarende modeller fra BMW og Audi.

Men en bevisst satsing på nye og mer engasjerende produkter gir tydelige resultater. Det er spesielt veiegenskapene på vinterføre som imponerer.

Også motoren er fin, og nå er det snart bare detaljer i interiøret som skiller Mazda fra den opplevde kvaliteten i tyske prestisjekonkurrenter.

LES OGSÅ:

Denne bilen er noe for seg selv

Perfekt for norske kjøreforhold

Norgesbilen er endelig god nok

Billigste XC60 til nå

Skarp i kantene

Det lille ekstra som mangler

Norges neste folkebil?

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!