Test: Honda Accord 2,2 i-DTEC Automat, 2009

Kjøreglad familiebil fra Honda

Accord både kjører godt og ser bra ut. De praktiske egenskapene er det litt verre med.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2199

EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/2000

EGENVEKT, KG: 1629

TILHENGERVEKT, KG: 1100/500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 475x184x144

BAGASJEROM, LITER: 406

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,66

CO2-UTSLIPP, G/KM: 174

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4

TOPPFART, KM/T: 202

PRIS FRA, KR: 400 400

PRIS TESTBIL, KR: 497 400

I et marked hvor nesten alle stasjonsvogner ser like ut, er det deilig med noe som skiller seg litt ut. Det har kanskje noe å gjøre med salget også, men en Accord vekker oppmerksomhet. Den ser eksklusiv og moderne ut, men fungerer den på andre områder også?

Kjøreegenskaper: 5

Sportslighet er ikke det første man tenker på når man snakker om forhjulsdrevne, japanske stasjonsvogner. Likevel overbeviser Accord med presis styring og godt avstemt understell. Når veien bukter seg, blir man fort sittende med et smil om munnen bak rattet.

I tillegg til de lekne egenskapene oppleves Accord som trygg og forutsigbar, selv på dårlig føre.

Motor: 5

2,2-literen under panseret var en av markedets aller beste dieselmotorer da den kom. Den er fortsatt nære toppen, og oppfattes som trekkvillig og forholdsvis støysvak. Accord virker å være godt støydempet, og det hjelper på inntrykket av motoren.

Motoren har en lite dieselaktig karakteristikk, og er, på lik linje med BMWs dieseler, turtallsvillig til oljebrenner å være. De 350 Newtonmeterne er tilgjengelig fra 2000 o/min. Det betyr at den er litt slappere på lave turtall enn de beste. Automatkassa gjør derimot en god jobb med å kamuflere dette. Girkassa er for øvrig god til å hente ut det beste av motoren, og til tross for at det er en konvensjonell automatkasse oppfattes den som rask.

Ytelser: 4

150 hester og 350 newtonmeter gjør sitt til at Accord kjennes rask. De tørre tallene sier at den skal klare sprinten til hundre på 10,4 sekunder. Det er ikke voldsomt fort, men automatkassa gjør en såpass god jobb med å hente ut de kreftene som er der at bilen til tider føles kvikk.

Eksteriør: 5

De aggressive og rette linjene gjør at Accord skiller seg ut på en positiv måte. Flere mindre bilkyndige påpekte at den så eksklusiv ut, og måtte nærmest krangles med for å forstå at det var en Honda.

Man kan kjenne igjen en del av detaljene vi også finner hos lillebror Civic, men her de mye mer avdempet. Accord er både elegant og tøff på samme tid.

Interiør: 4

Det er veldig tydelig hvilket land denne bilen kommer fra. Dashbordet er regelrett overlesset av knapper og brytere, og du må bruke en stund på å bli kjent med de forskjellige. Når du først har klart det, fungerer det imidlertid greit.

Interiøret for øvrig er flott. Setene er komfortable og har mer enn nok sidestøtte til aktiv kjøring. Materialkvaliteten ser ut til å ha bedret seg de siste årene, for Accord er ikke fryktelig langt unna de billigere europeerne.

Plassen er derimot ikke noe å skryte av. Verken baksetet eller bagasjerommet har noe i nærheten av god plass. 406 liters volum er en hel del mindre enn mange av konkurrentene.

Komfort: 5

Til tross for de sportslige kjøreegenskapene, har Honda klart å beholde komforten. Bilen svelger unna det meste av ujevnheter uten problemer, og selv med forholdsvis store felger og lavprofildekk blir det aldri ubehagelig.

Bilen er godt støyisolert, så det lille som er av dieselstøy filtreres effektivt bort. Motoren høres selvsagt hvis du kjører den hardt, men ved normal kjøring er den forholdsvis stille.

Sikkerhet: 5

Med fem stjerner etter Euro NCAPs nye standarder, er Accord helt klart en sikker bil. Både barn og voksne skal være godt sikret ved en eventuell ulykke. Bilen får riktignok noe trekk for å ha dårlig beskyttelse mot whiplash-skader.

ESP er selvsagt standard, og det samme gjelder sidekollisjonsputer - i tillegg til de vanlige. En hel del annet sikkerhetsutstyr kan kjøpes i tillegg. Filholderassistent er en av disse. Den bruker kameraer til å overvåke veibanen, og passer på at bilen holder seg innenfor sitt felt. Det fungerer greit så lenge veien er snøfri, men den er ubrukelig flere måneder i året her til lands.

Pris/utstyr: 4

Billigste Accord med dieselmotor koster rett over 400.000 kroner. Da får du lite utstyr og manuelt gir. Vår testbil hadde automat og den største utstyrspakken. Da får du både helskinn, navigasjon og en hel del annet nyttig og unyttig utstyr. Det øker naturligvis prisen også - med denne pakken koster bilen 497.400 kroner.

Det er en del mer enn de åpenbare konkurrentene. Toyota Avensis med 2,2-liters diesel, automat og største utstyrspakke koster fra snaue 475.000 kroner. Da ofrer du de underholdende kjøreegenskapene, men får til gjengjeld bedre plass.

Ford Mondeo seiler også opp som et godt alternativ. Med Titanium S-pakken koster den cirka 420.000 kroner. Du må riktignok legge på noen tusenlapper til for å få det samme utstyret som i Accorden, men du havner likevel et stykke under halvmillionen. Med Mondeo får du ikke bare bedre plass, men også kjøreegenskapene er like gode som i Accorden.

Hvis du egentlig ikke trenger plassen, men er på jakt etter sportslighet er det verdt å ta en kikk på BMW 320d. Da får du bakhjulsdrift og markedets mest velkjørende stasjonsvogn. Prisen for disse starter på 465.000 kroner, men med litt utstyr havner man fort på feil side av en halv million.

Miljø: 4

Tradisjonelle automatkasser er ikke det beste når det kommer til forbruk og utslipp. Det gjelder også her. En Accord med samme motor og manuelt gir har et oppgitt forbruk på 0,58 l/mil. Med automat spretter det normerte forbruket opp til 0,66 l/mil. I praksis er forskjellen ofte enda større.

CO2-utslippet med automatkasse er på 174 g/km. Det er ikke best i klassen, men likevel ikke fryktelig mye mer enn forventet.

003
003 Foto: Administrator

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også