TEKNISKE DATA Nissan Qashqai 1,6 DIG-T 163 hk, 2015

Motor, cm3: 1618

Effekt, hk ved o/min: 163/5600

Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/2000-4000

Egenvekt, kg: 1390

Tilhengervekt, kg: 1500/695

Lengde/bredde/høyde, cm: 438/181/159

Bagasjerom, liter: 430-1598

Standard dekkdimensjon: 215/65-16 U

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6

CO2-utslipp, g/km: 138

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9

Toppfart, km/t: 200

Pris fra, kr: 285 000

Pris testbil, kr: 350 000

Kort sagt:

+ Gode ytelser

+ Harmonisk motor

+ Hyggelig pris

+ Praktiske egenskaper

+ Moderat forbruk


- Noe dekkstøy

- Veiegenskaper ikke like sportslig som motor

- Omstendelig girskift

Nissan Qashqai har vært en stor suksess for Nissan her i Norge. Per november 2015 ligger den på en 11. plass på salgsstatistikken. Dermed er dette Nissans nest viktigste modell, etter elbilen Nissan Leaf (8. plass).

Qashqai er en typisk crossover-modell, med et SUV-aktig design. Mange lar seg sjarmere av en litt høyere sitteposisjon og enklere inn- og utstigning.

Prismessig konkurrerer bilen med populære stasjonsvogner som Skoda Octavia og Peugeot 308.

Det er de forhjulsdrevne versjonene av Nissan Qashqai som gjør det best. Bare drøyt 10 prosent av kundene har så langt i år valgt bilen med 4WD. 

Vi har tidligere testet Qashqai med 1,2-liters bensinmotor og med 1,6-liters diesel og 4WD.

Nå har Nissan fått på plass en ny, spennende motor i Qashqai: Hva kan en sprek 1,6-liters bensinturbo med 163 hk gjøre med kjøreopplevelsen i en snusfornuftig familiebil?

Kjøreegenskaper: 4

Nissan Qashqai kjører ryddig og sikkert. Med en kraftigere motor under panseret, skulle du av og til ønske deg litt skarpere veiegenskaper. Nå får du oftere føling med en markert understyring, slik at du må vri litt mer på rattet for at bilen skal følge valgt kurs i svingene.

I vår elgtest slår stabilitetskontrollen bestemt inn, bremser farten og sørger for at Qashqai kommer trygt gjennom kjeglene. Ingen sportslig kjørefølelse med større motor altså, noe de fleste Qashqai-kunder nok tåler godt.

RYDDIG: Kjøreegenskapene er ryddige, men ikke blant de skarpeste. Det blir ekstra tydelig i denne versjonen med ekstra krefter.

Motor: 5

Nissans nye bensinturbomotor yter 163 hk og har et dreiemoment på 240 Nm ved 2000 o/m. De ekstra kreftene kler bilen godt, og sørger for et langt mer potent inntrykk enn med 1,2-liters bensinturbo.

Gangen er behagelig og kraftutviklingen jevn fra lave turtall og hele veien opp til rødmerkingen på turtelleren. Dermed behøver du ikke gire så ofte, det er tilstrekkelig kraft også på høye gir. Girkassen kunne vært kjappere og med kortere sjalteveier, men det er ikke nok til å ødelegge inntrykket av en humørspredende drivlinje.

Ytelser: 5

1,6-literen gjør Qashqai sprek og underholdene. Den knuser den mindre 1,2-literen i akselerasjonstestene: 60-100 km/t i 3. gir tar 5,4 sekunder, mot 7,8 med 1,2-versjonen. Det er et hav av forskjell, og den blir enda større i 5. gir (10,7 og 16,3 sekunder).

Dermed kjennes Qashqai livlig på svingete, kuperte veier og trygg i forbikjøringer. Skal du bruke Qashqai på langtur og laster opp med familien på toppen, er det ingen tvil: Dette er motoren du skal velge.

NIVÅHE

TESTDATA Nissan Qashqai 1,6 DIG-T 163 hk, 2015

0-100 km/t, sek.: 8,9

60-100 km/t, 3. gir: 5,4

60-100 km/t, 4. gir: 8,2

60-100 km/t, 5. gir: 10,7

80-120 km/t, 3. gir: 5,9

80-120 km/t, 4. gir: 8,4

80-120 km/t, 5. gir: 10,9

Støy tomgang, dBA: 36,2

Støy 50 km/t, dBA: 64,3

Støy 80 km/t, dBA: 68,1

Støy 100 km/t, dBA: 70,4

Testforbruk, l/mil: 0,59

Design: 5

Mens forgjengeren hadde et litt småtrist oppsyn, er den nye Nissan Qashqai et godt bevis på at fornuftig ikke behøver å bety kjedelig.

At Nissan tilsynelatende har kikket litt på hva Lexus har drevet med på designfronten, er bare en fordel. Qashqai klarer kunststykket å se dyrere ut enn den er.

Interiør: 5

Det er en tydelig nivåheving på innvendig design og kvalitetsfølelse i forhold til forgjengeren. Nå tåler Nissan Qashqai sammenligningen med de beste europeiske bilmodellene i denne klassen.

Egne knapper for klimaanlegget og en touchskjerm i dashbordet gir et ryddig totalinntrykk. Skjermen er dessuten veldig enkel i bruk.

Innvendig er det bra bredde og høyde, tross et stort panorama glasstak på testbilen. Benplassen i baksetet er ikke større enn den må være.

Bagasjerommet kan ikke helt måle seg med Skoda Octavia på volum. Bagasjeplassen i Qashqai er på 439 liter til 1585 liter med baksetene nedfelt. Et stort oppbevaringsrom under gulvet og god plassutnyttelse er det likevel lett å få på plass mange og til dels store ting.

IKKE BEST: Verken baksete- eller bagasjeplassen er best i klassen, men det bør likevel være tilstrekkelig for de fleste.

Komfort: 5

I toppversjon kommer Qashqai med store 19-tommers hjul og dekk i dimensjon 225/45-19. Det smidige grunnoppsettet i fjæringen klarer likevel de store hjulene uten at bilen blir ukomfortabel. Med den kraftige motoren, er nok dette er greit valg for Qashqai.

Støynivået er med drøyt 70 dBA i 100 km/t lavere i 1,6-liters versjonen enn det vi målte i 1,2-liters utgaven. Det er ikke helt perfekt, men likevel ganske typisk for en bil i denne klassen. Tomgangsstøy på beskjedne 36 dBA sier sitt: Ved småkjøring er dette langt mer behagelig enn dieselutgaven.

Testteamet er delt i sin oppfatning av sittekomforten i førersetet - den største og lengste av oss klager over manglende lårstøtte, mens vi som hadde vett på å slutte å vokse i tide sitter greit.

Sikkerhet: 5

Det er ikke mye negativt å finne i Qashqais testrapport fra EuroNCAP. Både i frontkollisjon, sidekollisjon og sidekollisjon mot stolpe gjør Qashqai det meget godt, og den kan vise til høyt sikkerhetsnivå både for voksne og barn i bilen. Fotgjengersikkerheten er god til SUV å være.

EuroNCAP trekker også fram i sin test at Qashqai har tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr og at dette utstyret er funksjonelt.

Nissans Safety Shield-pakke inkluderer automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, filskiftevarsel, blindsonevarsling, førerovervåking, bevegelsesdetektor rundt bilen og radarbasert antikollisjonssystem.

ENKEL: Touch-skjermen i midtkonsollen er enkel i bruk og gir et ryddig inntrykk.

Pris/utstyr: 5

Prismessig starter Nissan Qashqai 1,6 DIG-T på 285.000 kroner, mens den fullspekkede Tekna-versjonen koster fra 350.000 kroner. Da får du en godt utstyrt, praktisk og sprek familiebil.

Prisdifferansen til 1,2-versjonen er på 38.000 kroner, men kan bli noe mindre som følge av avgiftsomleggingen for 2016. Uansett; det er verdt hver krone i form av langt triveligere egenskaper.

Vi undersøkte for en tid tilbake verditap på de mest solgte 2010-modellene. Der kom Nissan Qashqai fint ut med lavt verditap, en trend vi tror vil fortsette for den nye utgaven.

Forbruk: 4

At ekstra motorkraft ikke nødvendigvis betyr økt forbruk, er Nissan Qashqai 1,6 DIG-T et utmerket eksempel på. I følge EU-normen skal bilen bruke 0,6 l/mil ved blandet kjøring, og testforbruket stemmer nesten på en prikk: 0,59 l/mil

At en liten turbomotor må jobbe litt ekstra med en såpass stor bil ser vi på testforbruket til 1,2-liters versjonen med 0,61 l/mil. Da er heller ikke forbruk noe argument for å stå over det morsomste motoralternativet.

BEDRE ENN DIESEL: Ved småkjøring har bensinmotoren et mye mer behagelig støynivå enn dieselversjonen.

Konklusjon: 5

I normalutgave er Nissan Qashqai en snill, praktisk familiebil. I den kraftige 1,6-liters versjonen blir den i tillegg sprek og mye morsommere å kjøre. Ekstra kraft på lave turtall gjør bilen mer lettkjørt og når du utnytter kreftene fullt ut, kommer smilet i tillegg. Vår anbefaling: Skal du ha Qashqai, kjøp denne utgaven.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Nissan
Pris 285 000

Konklusjon

 

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!