Kort sagt:

+ Mye og godt utstyr (Premium)

+ Kjøreegenskaper

+ Avanserte LED-lys

+ Pris


- Litt svakere ytelser enn ventet

- Noe hjulstøy

Opel er på offensiven etter noen traurige år. Den splitter nye generasjonen av kompaktbilen Astra er det klareste eksempelet på det.

Den framstår som topp moderne i denne bilklassen. Den har massevis av godt utstyr. Og du får den til en konkurransedyktig pris.

Den skal etter hvert komme som elbil også. Fram til det skjer, er det den testede utgaven av Astra importøren liker å skryte mest av. Den har 1,4-liters bensinturbo, 150 hk og Premium utstyrsgrad. Inkludert i pakken er et lyssystem som kan gjøre selv en novemberkveld trivelig.

Ferdigpakken er veldig god, men det må den også være. VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus og Peugeot 308 (som vi liker best i SW-utgaven) er bare noen av alternativene i en bilklasse preget av hard konkurranse på både pris og egenskaper.

BRA PRIS: Komplett bil med masse godt utstyr og 150-hesters bensinmotor koster 289.900 kroner (uten leveringskostnader). © Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA Opel Astra 1,4 Turbo 150 hk Premium

  • Motor, cm³: 1399
  • Effekt, hk ved o/min: 150/5000-5600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 230/2000-4000
  • Egenvekt, kg: 1278
  • Tilhengervekt, kg: 1410/620
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 437/181/149
  • Bagasjerom, liter: 370-1015 (310 med reservedekk)
  • Standard dekkdimensjon: 195/65 R15
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
  • CO₂-utslipp, g/km: 117
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,5
  • Toppfart, km/t: 215
  • Pris fra, kr: 264 900 (289 900 for Premium)
  • Pris testbil, kr: 300 400

Kjøreegenskaper: 5

Opel har slanket den nye Astraen kraftig sammenlignet med den gamle. Den nye veier under 1300 kg med fører. De Astraene vi testet av den forrige generasjonen, veide minst 200 kg mer.

Slankingen er bra for kjøreopplevelsen. Astra reagerer kvikt og presist, men er samtidig stødig og stabil.

Når vi simulerer kritiske situasjoner i kjøreøvelsene våre på lukket bane, er den forutsigbar og lett å håndtere. Når det går fort i øvelsene, kommer hekken litt ut og hjelper deg inn i neste sving. En fin touch av sportslighet, uten at det er overdrevet.

Motor: 5

Det er lett å like de nye små bensinturbomotorene som så godt som alle bilprodusenter nå har kommet med. På sitt beste er de stillegående, lettbrukte, raske og temmelig økonomiske.

Opels motor har 150 hk og et dreiemoment på 230 Nm. Den bobler ikke over av kraft på lavt turtall, men også da har den tilstrekkelig «sigekraft» - du kan fint trille med lavt turtall gjennom en sone med redusert fartsgrense uten at motoren klager. Det er med på å gjøre Astra 1,4 Turbo lettkjørt.

Tomgangsstøyen er nærmest neglisjerbar, og lydbildet er snilt også når man gir litt ekstra gass.

Ytelser: 4

Vi pleier å måle ytelser fra og med tredjegir, for vi tror de færreste finner veien helt ned i andregir før de for eksempel skal kjøre forbi.

KJØREGLAD: I kompaktbilklassen er det mange velkjørende biler, og Opel Astra er definitivt en av dem.

TESTDATA Opel Astra 1,4 Turbo 150 hk Premium

  • 0-100 km/t, sek.: 9,6
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,1
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 14,7
  • Støy tomgang, dBA: 37,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Testresultatene viser at Opel Astra 1,4 Turbo har under middels akselerasjon for kompaktbiler med tilsvarende bensinturbomotor fra 60 til 100 km/t (6,0 sekunder). Derimot har den over middels godt resultat for 80-120 km/t i tredjegir (6,3 sekunder).

Det er et tegn på at tredjegiret har litt høy utveksling for norske hastigheter. Derfor målte vi Astra også i andregir, og da er den rask: 60-100 km/t tar 4,6 sekunder.

Målingene bekrefter ellers at motoren har krefter nok til å være lettkjørt ved vanlig kjøring på lavere turtall. I femtegir holder den tritt med naturlige konkurrenter.

Eksteriør: 5

Jo mer vi kikker på Astra, desto bedre liker vi utseendet. Den har stramme, fine linjer, og virker verken overlesset eller påtatt sportslig (eller til og med aggressiv, slik noen biler gjør i dag).

Grunnformen er typisk for kompaktbiler i dag. Frontruta strekker seg ganske langt framover, og i sidene stiger vinduslinja tydelig. Kall det gjerne en rådende designtrend. Ulempen ved dette blir omtalt i neste kapittel.

AVANSERT: Slå på fullt lys, og LED-matrixelektronikken ordner resten. Kommer det en bil imot i mørket, blendes fjernlyset ned akkurat der bilen er, mens det fortsatt er fullt fjernlys rundt den. © Terje Bjørnsen

Interiør: 5

Opel Astra har fått en av de flotteste førerplassene du kan finne blant typiske volumbiler til rundt 300.000 kroner. Materialene er solide i vår Premium-utstyrte testbil, og alt virker godt montert. Det er ingen ulyder i interiøret.

Til Premium-nivået hører masse utstyr (mer om det i kapittelet for pris/utstyr). Det er ikke Opel alene om å tilby i dag, men i Astra er utstyret godt, og det er lett å bruke det. Skjermen, som er på norsk og har tilstrekkelig store pekefelt, bidrar til dette. Knappeflommen fra tidligere Opel-modeller er borte, og vi savner den ikke ett sekund.

Vi tar en rekke mål innvendig i alle testbiler. Målingene av Astra viser at den plasserer seg midt i hopen av kompaktbiler – og de fleste av dem har temmelig like innvendige mål.

Det betyr at det er plass nok for knær og hode for fire voksne, mens det blir trangt med en femtemann om bord.

Bagasjerommet har uttakbart gulv. Med dette gulvet på plass er bagasjerommet grunnere og har følgelig mindre volum enn i flere av konkurrentene. Uten det uttakbare gulvet er rommet dypt og har et oppgitt volum på 370 liter. Det er på linje med typiske konkurrenter.

Ulempen vi nevnte i eksteriør-kapittelet? Jo, i baksetet er det så høyt opp til vinduskarmen at barn sliter med å se ut. Også i Astra er barns bilopplevelse ofret for moderne design.

TASTEFJERNING: Opel Astra med utstyrsgrad Premium har et forseggjort interiør. Tidligere Opel-modeller hadde en tastevrimmel uten like, men det er nå ryddet godt opp i. © Terje Bjørnsen

Komfort: 5

Opel Astra har et understellsoppsett som er typisk for mange kompaktbiler i dag – ganske fast og småsportslig. Vi synes det passer godt til måten vi opplever resten av bilen. Fjæringen er smidig nok til at vi ikke rystes over ujevnheter selv med testbilens 18-tommershjul.

Forsetene er verdt å nevne spesielt. De står ikke tilbake for det prestisjemerkene får seg til å forlange tusenvis av kroner ekstra for. I Astra er de standard fra og med den mellomste utstyrsgruppa (Innovation), og førersetet du finner i en Premium-utstyrt Astra, er elektrisk regulerbart i alle retninger.

På vår faste støymålingsstripe måler vi støynivået til over 70 desibel i 100 km/t, med vinterdekk. Mer dekkstøy er dessverre blitt den nye normalen i kompaktklassen etter at alle produsenter har slanket bilene sine. De som ikke liker mye dekkstøy, bør trolig tenke over hvilken sommerdekkdimensjon bilen skal få.

Sikkerhet: 4

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet den nye Opel Astra. I slike tilfeller pleier vi å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet. Klikk her for å sjekke om Astra er blitt kollisjonstestet etter at testen ble publisert.

Opel Astra med Premium utstyrsgrad har en svært innholdsrik sikkerhetspakke med blant annet automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, filholderassistent med varsling, skiltlesing og blindsonevarsling.

SPORTY-KOMFY: Forsetene i Opel Astra står ikke tilbake for dem du må betale tusenvis av kroner ekstra for i biler fra såkalte statusmerker. © Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 6

Opel Astra med 1,4 Turbo koster fra 264.900 kroner med den mellomste utstyrsgruppa (Innovation). Med Premium-utstyr koster den 289.900 kroner med manuelt gir (som testet). Prisene er uten leveringskostnader.

En Premium-Astra har alt du trenger av komfort- og sikkerhetsutstyr. Sikkerhetspakken er allerede nevnt, de gode forsetene likeså. DAB+-radio har vært standard hos Opel lenge. Navi-anlegg er selvsagt på plass, og du kan speile telefonen din mot skjermen.

Astra har dessuten fine småting som at setevarmen slår seg på av seg selv når det er kaldt, og slår seg automatisk ned etter en stund. Varme i rattet har den også.

Ikke minst har den, som eneste bil i dette segmentet, såkalte LED-matrixlys. Dette er fine greier: Du slår på fullt lys, så ordner elektronikken resten. Når en bil kommer imot, skjermes lyset akkurat der bilen er. Rundt bilen har du et fyldig, hvitt fjernlys. Det samme skjer om du tar igjen en bil.

Alt dette, og mer til, får du altså for 289.900 kroner. Du skal være kravstor for å be om særlig mer for den prisen, særlig med tanke på hvordan resten av bilen framstår.

LØSGULV: Dobbelt bagasjeromsgulv er på moten blant kompaktbilene. Her er gulvplata fjernet, og da er bagasjerommet dypt og temmelig rommelig for bilklassen. © Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

Opel Astra 1,4 Turbo har 0,51 l/mil som oppgitt blandet forbruk. I vår faste testløype får vi et forbruk på 0,58 l/mil. Det er på et typisk nivå for kompaktbiler med bensinturbomotor av Astras størrelse.

Skal du ha lavest mulig forbruk, er det fortsatt diesel som gjelder. Honda Civic 1,6 i-DTEC greide runden på bare 0,38 l/mil. Også bensinhybrider som Toyota Auris og Lexus CT 200h har fått testforbruk på under halvliteren per mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er totalpakken som imponerer mest ved Opel Astra 1,4 Turbo med Premium-utstyr – alt det gode utstyret sammen med en moderne 150-hesters motor til 289.900 kroner.

En bedre bil til å gjenreise Opel-navnet har merket aldri hatt.

GODT NORSK: Skjermen har norsk som betjeningsspråk og er enkel å betjene. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Opel
Pris 264900

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!