Kort sagt:

+ Interiørkvalitet

+ Komfort

+ Innholdsrike og rimelige utstyrspakker


- Ikke toppscore i sikkerhetstest

- Girutveksling

Det skjer mye i småbilklassen. Vi så det da vi nylig testet den nye Skoda Fabia, og Opels nye Corsa bekrefter inntrykket:

Nå har småbilene fått utstyr som for bare få år siden var forbeholdt luksusbiler. Samtidig har de fått en ny generasjon av små, men sterke bensinmotorer som godt i biltypen. Vi tror mange ville blitt overrasket over hvor gode de beste av de nye småbilene er blitt.

Mens den nevnte Fabiaen utmerket seg med å være rask og overraskende morsom, er Corsa bedre på andre områder. Komfort og kvalitetsfølelse er blant tingene som ligger på et høyt nivå for småbilklassen. Testbilen har énliters bensinturbomotor og utstyrsgrad Premium.

Kjøreegenskaper: 5

Opel Corsa oppleves som en voksen småbil. Her er det ikke hopp og sprett og vimsete atferd. I stedet kjører den på en måte som minner mer om mange biler i klassen over, altså kompaktklassen.

DROPS: Linjene er kvesset med vinduer som blir smalere bakover på bilen og kanter i karosserisidene, men med rød lakk er Opel Corsa først og fremst et søtt småbildrops. © Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA Opel Corsa 1,0 T Premium

  • Motor, cm3: 999
  • Effekt, hk ved o/min: 90/3700-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 170/1800-3700
  • Egenvekt, kg: 1199
  • Tilhengervekt, kg: 1200/560
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 402/175/148
  • Bagasjerom, liter: 285-1120
  • Standard dekkdimensjon: 195/55 R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,44
  • CO2-utslipp, g/km: 104
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,9
  • Toppfart, km/t: 180
  • Pris fra, kr: 164 900 (laveste utstyrsserie)
  • Pris testbil, kr: 215 600

Et smidig oppsett av fjæringen er mye av grunnen til det. I lav fart bidrar det til ro i bilen over bygatenes mange kanter. I høyere fart eter Corsa-understellet i seg humper og dumper med stor appetitt. Den beholder stabiliteten selv på det verste av seinvinterlige kjøreforhold, der det veksler hurtig mellom våt asfalt, slaps og issvuller. Godt gjort.

Voksen behøver heldigvis ikke bety det samme som doven. Mens flere andre Opel-modeller er tunge for sin bilklasse, er Corsa normalt lett for en småbil i 2015 (1,2 tonn med sjåfør). Det bidrar til at den reagerer kvikt på sjåførens kommandoer.

Kjørekapasiteten gir oss grunn til å tro at rabagastversjonen OPC vil bli riktig morsom.

Motor: 4

Opel følger trenden med tresylindrede knøttebensinmotorer, og i Corsas tilfelle har motoren 90 hk og 170 Nm dreiemoment. Vi synes dette er en fin trend. Disse små motorene er sjarmerende. Stille og snille når de skal være det, men med en sportslig snerrende lyd når man gir gass.

Motoren leverer kreftene sine over et stort turtallsspekter, og det er normalt en god oppskrift på utmerket lettkjørthet.

Lettkjørtheten ville imidlertid vært enda bedre om Opel ikke hadde valgt en girutveksling som er høy allerede fra tredjegir. Tredjegiret rekker tilsynelatende til nærmere det dobbelte av lovlig norsk landeveisfart. Det er ikke den beste tilpasningen til veier som går millom bakkar og berg.

Slik fortsetter det trinn for trinn, og følgelig kan man ikke kjøre i sjettegiret særlig lenge før man må gire ned igjen. Litt av friskheten som 170 Nm og 90 hk burde rekke til i en småbil, mangler.

KRAFTTAK: Opel Corsa framstår som litt mer forseggjort enn flere andre småbiler. Det er en del av Opels strategi for å endre på et i overkant traust ry. © Terje Bjørnsen

TESTDATA Opel Corsa 1,0 T Premium

  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 10,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 13,4
  • 80-120 km/t, 3. gir: 10,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 11,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 15,6
  • Støy tomgang, dBA: 39,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,52

Ytelser: 4

De nye bensinmotorene med turbo har flere ganger imponert oss med ytelser som man nesten ikke skulle tro var mulig å få til med så små motorer.

Corsas 1,0-liters turbomotor, i kombinasjon med girkassas høye utvekslinger, greier ikke helt å følge opp dette. Den legger seg ytelsesmessig i midtsjiktet for bensindrevne småbiler.

Med 7,6 sekunder for 60-100 km/t er den omtrent like raskt som storselgeren Toyota Yaris Hybrid, mens den er betydelig tregere enn Skoda Fabia 1,2 TSI. Skodaen har rett nok 110 hk mot Corsas 90 hk, men vi synes sammenligningen er gyldig fordi de to bilene ligger i samme prisområde.

Eksteriør: 4

Den nye Opel Corsa er et av de søtere dropsene blant småbilene. Ikke minst gjelder det i testbilens rødlakkerte utførelse. I våre mannsøyne ser den feminin ut.

Linjene er tidstypiske, med lykter som strekker seg langt bakover, pregede linjer i karosserisidene og en nedre vinduskarm som stiger bakover på bilen. Frontruta er stor og strekker seg langt framover (dette følger det en ulempe med, se interiøromtalen).

MYKERE: Det er mindre hardplast i Corsa-interiøret enn hva som er normalt blant småbilene. Betjeningsskjermen er plassert litt lavt etter vår smak. © Terje Bjørnsen

Interiør: 5

Opel jobber hardt med å kvitte seg med et i overkant traust stempel som selv merkets toppsjef har innrømmet at Opel har fått. Kvalitetsinntrykket innvendig er et av virkemidlene som skal endre merkets ry.

Testbilen er av høyeste utstyrsgrad (Premium), og i småbilsammenheng er det ingenting å klage over når det gjelder materialbruk og opplevd kvalitet. Det er langt mindre hardplast enn det som er vanlig i småbiler, og alt føles godt sammenskrudd.

Betjeningen er lett å lære seg. Også i Corsa har en ganske stor skjerm fått en sentral plass på dashbordet. Denne skjermen kunne gjerne stått litt høyere, uten at det er noe å jamre mye om.

Biler med stor og flat frontrute får ofte tykke og dominerende stolper på sidene. I Corsa sperrer disse mer for synsfeltet enn vi setter pris på. Designløsningen med stigende nedre vinduslinje gir dårlig sikt for små barn – det er nesten 60 cm fra sitteputa og opp til vinduskarmen. Dette er imidlertid blitt normalen for nye biler.

Plassen i kupeen er på et typisk nivå for småbilene, altså totalt sett omtrent som i Toyota Yaris og Skoda Fabia. Med andre ord er det grei plass for fire personer, men veldig trangt i baksetet om en femte person skal inn. Beinplassen i baksetet er god.

Bagasjerommet er litt kortere enn i Fabia, men har typiske mål for småbilklassen.

Komfort: 5

Opel Corsa 1,0 T Premium har meget god totalkomfort for sin bilklasse, og faktisk også god komfort når den vurderes mot større og dyrere biler.

Den smidige fjæringen er en viktig årsak til det, men det er mer som trekker opp. Corsa har like gode seter som større og dyrere biler, med like gode muligheter til å finne en god sittestilling. Lydbildet er subjektivt mer dempet enn i mange småbiler, og desibelmåleren bekrefter at Opel har gjort en noe bedre støydempingsjobb enn flere av konkurrentene.

Også flere utstyrsdetaljer bidrar til et godt komfortnivå.

BEKVEMT: Såkalte komfortseter er standard på utstyrsnivået Premium. De er gode å sitte i og har tilstrekkelig mange innstillingsmuligheter, men EuroNCAP er ikke helt fornøyd med nakkeslengbeskyttelsen. © Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 4

Sentrale bilmodeller fra de store merkene får som regel fem av fem stjerner i sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAPs kollisjonstester. Det er en smell for Opel når Corsa kun får fire stjerner.

Sammenligner vi med Skoda Fabia, som fikk fem stjerner, så har Corsa svakere resultater for beskyttelse for nakkesleng og i kollisjon mot stolpe. Også for sikkerhetssystemer er det en vesentlig forskjell i Corsas disfavør. Det som mangler i Opelen, er automatisk nødbrems.

Corsa kan kun fås med varsling for kollisjonsfare, men ikke automatisk brems. Kollisjonsvarsleren er en del av en rimelig og innholdsrik sikkerhetspakke med filskiftvarsling, skiltvisning i displayet, avstandssensor og automatisk fjernlysassistent. Denne pakken koster 6900 kroner, og vi anbefaler den som ekstrautstyr.

Etter vår mening veier denne gode sikkerhetspakken delvis opp for mangelen på autobrems, men ikke for de andre svakhetene i kollisjonstesten.

Statens vegvesen fraråder å kjøpe biler med mindre enn fem stjerner i EuroNCAPs test.

Pris/utstyr: 5

Som totalpakke framstår Opel Corsa 1,0 T Premium som mye bil for pengene. Det gjelder særlig om man ikke legger stor vekt på at motoren mangler noe av den spensten en kan få i en Skoda Fabia til tilsvarende totalpris.

Opel er spesielt dyktige til å lage innholdsrike utstyrspakker som fås til relativt moderat pris. Testbilen har utstyr som for få år siden bare var å få som ekstrautstyr i langt dyrere biler, og da kostet utstyret fryktelig mye (noe det til dels fortsatt gjør hos andre merker).

I denne sammenhengen er det også positivt at Corsa har en høyere kvalitetsfølelse enn de fleste andre biler i klassen.

NORMAL: Bakseteplassen er på typisk nivå for småbilklassen. Beinplassen er god, men barn må strekke hals for å se over vinduskarmen. © Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

I likhet med veldig mange andre biler har Opel Corsa 1,0 T et tall for oppgitt blandet forbruk (0,44 l/mil) som ikke virker å være realistisk under daglig bruk. Til det er fastsettingsmetoden altfor virkelighetsfjern.

I vår faste landeveisbaserte testrunde, som vi kjører med økonomisk orientert kjørestil, men ikke sakte, blir resultatet 0,52 l/mil. Det er et greit forbruk når vi ser på hva sammenlignbare konkurrenter har brukt. Eksempelvis brukte Toyota Yaris Hybrid 0,49 l/mil i samme runde, og Skoda Fabia 1,2 TSI DSG brukte 0,57 l/mil.

Sammenlignet med Yaris er Opelen (og også Skodaen) tørstere ved ren bykjøring.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi liker Opel Corsa 1,0 T Premium veldig godt. Årsaken er at den har komfort, utstyr og kvalitetsfølelse som gjør at den kjennes som noe litt ekstra i småbilklassen – den unødvendig høye girutvekslingen kan vi leve med.

Derfor er det dumt at Corsa går på en smell i kollisjonstesten til EuroNCAP. Det betyr trekk i totalkarakteren også hos oss.

JUSTERBART: Gulvet i bagasjerommet kan settes i høy og lav posisjon. Her står det i den lave. Vi har vanskelig for å se gode grunner til å velge den høye, som naturlig nok gir mindre plass. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Opel
Pris 164 900

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!