3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner

Toppmodellen av Mazda CX-5 kan ta opp kampen med langt dyrere premium-SUV-er.

Mazda CX-5 2,2dA 175 2014

Mazda CX-5 2,2dA 175 2014 Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kraftig motor

+ God akselerasjon

+ Fine veiegenskaper

+ Bra plass

+ Pris/utstyr

- Noe dekkstøy

- Dashborddesign

Allerede da vi testet Mazda CX-5 første gang i 2012, spådde vi at dette kunne bli en ny suksessmodell i et av Norges viktigste bilsegment. Og vi fikk rett.

Nå på høstparten i 2014, er Mazda CX-5 fortsatt Norges mest solgte bil med firehjulsdrift.

Det er ingen tvil om hva som er favorittkombinasjonen blant Mazda CX-kundene: Rundt 75 % går for dieselmotor og firehjulsdrift. Ca. 5 % av CX-5-kundene velger bilen med forhjulsdrift, mens drøyt 20 % vil ha bensinmotor på sin bil.

To ting alene kunne sørget for at Mazda CX-5 var en bestselger. Prisnivået er gunstig, og innholdet i de tre utstyrspakkene svært godt sammenlignet med hva du betaler.

En bra utstyrt SUV med automatgir i prisområdet rundt 400 000 kroner går hjem hos norske bilkjøpere. Men hva så når du går helt til toppen av CX-5-prislisten? Der troner Mazda CX-5 2,2d 175 hk 4x4 automat i Optimum utstyrsversjon til 450 600 kroner.

FIN PAKKE: Gode vinteregenskaper gjør at du har glede av den kraftige 175 hk-motoren hele året.

FIN PAKKE: Gode vinteregenskaper gjør at du har glede av den kraftige 175 hk-motoren hele året. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Du får betalt for ekstra motorkraft

Tekniske data

Mazda CX-5

  • Motor, cm3: 2191
  • Effekt, hk ved o/min: 175/4500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 420/2000
  • Egenvekt, kg: 1570
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 454/184/167
  • Bagasjerom, liter: 503-1620
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-19 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,55
  • CO2-utslipp, g/km: 144
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,4
  • Toppfart, km/t: 204
  • Pris fra, kr: 450 600

Det første vi er interessert i å finne ut av, er om den ekstra motorkraften er verdt pristillegget på snaut 20 000 kroner i forhold til en tilsvarende utstyrt bil med 150 hk-versjonen av 2,2-liters dieselen.

Du får mer enn de 25 ekstra hestene; dreiemomentet øker nemlig også fra 380 til 420 Nm.

Det merkes med en gang, særlig et merkbart kraftigere trykk i mellomregisteret og at du sjeldnere behøver å trykke like hardt på gasspedalen for å få litt ekstra akselerasjon. Og forbruket holder seg i samme område.

Både 150 og 175 hk brukte 0,66 l/mil i vår faste forbrukstest. I løpet av de snaut 3 000 kilometerne vi kjørte 175 hk-versjonen på vinterføre, varierte forbruket fra 0,63-0,8 l/mil og endte opp på 0,73 l/mil i snitt.

Når vi måler forbikjøringsakselerasjon på lukket testområde, ser du også klart at du får igjen for de ekstra kronene.

Fra 60-100 km/t bruker 175 hk-versjonen kjappe 5,3 sekunder, mens 150 hk-utgaven tar seg halvannet sekund bedre tid. Og det er slik som merkes i det daglige.

Blant likemenn er det først og fremst Mitsubishi Outlander PEHV (plugin-hybrid) som er i stand til å følge denne CX-5-en på akselerasjon, og bruker 5,1 sekunder fra 60-100 km/t.

Det er massevis av vinter når vi kjører Mazda CX-5. Alt fra våt asfalt, via underkjølt regn, slapseføre til fine vinterveier med hardpakket snø. Da blir det enda enklere å skjønne hvorfor mange vil ha en CX-5 når norsk vinter står på kjøremenyen.

Utstyr til over 100 000 kroner

FARGELØST: Mazda CX-5 har et fint interiør, men ""look, touch, feel""-faktoren henger merkbart etter dyrere prestisje-SUV-er.

FARGELØST: Mazda CX-5 har et fint interiør, men ""look, touch, feel""-faktoren henger merkbart etter dyrere prestisje-SUV-er. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Som ved tidligere tester viser bilen svært kompetente veiegenskaper, god komfort og en kvalitetsfølelse nesten i premiumklassen. Langt oppe på fjellet kommer det en kar bort og kikker på bilen, lurer på spesifikasjoner og spør om pris.

Testdata

Mazda CX-5

  • 0-100 km/t, sek.: 9,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,1
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,0
  • Støy tomgang, dBA: 42,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,1
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,66

- He-he, flirer han. Da behøver du vel ikke bla opp masse ekstra for en BMW X3 eller Audi Q5, da vel?

Nei, kanskje ikke. I alle fall hvis man klarer å beholde realitetsbrillene på og se hva du får for pengene. En BMW X3 med 163 hk og automatgir koster 572 200 ut av startgropa, mens en Audi Q5 med 177 hk starter på 579 400 kroner.

Skal du spesifisere de to premiumbilene til et utstyrsnivå som omtrent matcher det du finner på Optimumversjonen av CX-5, havner du fort opp med 120-130 000 kroner i ekstrautstyr.

Det er ikke spesielt eksotiske ting vi snakker om, men utstyr mange vil ha i slike biler; eksempelvis skinninteriør, større felger/hjul, navigasjon, toppspekket lydanlegg, elektrisk justering av forseter, adaptive xenonlys og annet i samme gate.

Da blir straks premium-SUV-ene 250 000 kroner dyrere enn Mazda CX-5, og det er en forskjell de må klare å forsvare med betydelige bedre egenskaper.

4WD som fungerer

På noen områder kan premium-SUV-ene slå i bordet med mer avansert teknikk enn Mazda CX-5.

PRAKTISK: Til å være SUV, har Mazda CX-5 meget gode plassforhold. Lyst skinn er kanskje ikke for alle, men er en av svært få opsjoner på den velutstyrte Optimum-modellen.

PRAKTISK: Til å være SUV, har Mazda CX-5 meget gode plassforhold. Lyst skinn er kanskje ikke for alle, men er en av svært få opsjoner på den velutstyrte Optimum-modellen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Firehjulsdriftsystemet i CX-5 er av den typen som kobler seg inn «ved behov». Når elektronikken registrerer hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul, kan inntil 50 % av motorkraften sendes til bakhjulene.

Både BMWs xDrive og Audis quattro er permanente systemer. Kraften er allerede på plass foran og bak, og det blir opptil de elektroniske systemene hvordan det fordeles når det slipper her og der.

Vi har kjørt CX-5 side om side både med X3 og Q5 på vinterføre og ja, det er en mer finstemt balanse i de permanente systemene.

Mazda CX-5 er utstyrt med et av de kjappeste og mest kontante innkoblingssystemene vi har kjørt. Ved normal vinterkjøring merker de færreste sjåfører nevneverdig forskjell.

Der BMW og Audi skilter med åtte og syvtrinns automatgir, nøyer Mazda seg med en sekstrinns automatkasse. I praktisk bruk spiller det liten rolle, for den kraftige motoren dekker over de noe større sprangene det blir mellom hvert gir. Men igjen merker du en nyanseforskjell; i premiumbilene er girskiftene ett hakk kjappere og smidigere. Så blir det et spørsmål om hvor sofistikert kjøreopplevelsen skal være.

Lett og sterk

På motorfronten behøver ikke Mazda være engstelig for sammenligningen med dyrere merker. 2,2-liters dieselen går fint, har harmonisk kraftutvikling og gir CX-5 mer futt enn 163 hk-en vi har testet i BMW X3 og 177 hk-en vi har kjørt i Q5. 60-100 km/t går på 5,9 sekunder i BMW og 6,1 sekunder hos Audi.

Nå ligger ikke hele forklaringene i akselerasjonsforskjellen i motorkraft. Mazda CX-5 er betydelig lettere enn BMW X3 og Audi Q5. Egenvekt med fører er henholdsvis 1570, 1820 og 1895 kilo. Mazda har sin Skyactive-filosofi der blant annet vektreduksjon er et sentralt element.

OPP OG UT: Mazda CX-5 er en fin vinterbil, og trives på snøføre.

OPP OG UT: Mazda CX-5 er en fin vinterbil, og trives på snøføre. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Så kan man undres på hva som går tapt på veien? Det er i alle fall ikke fjæringskomfort, for Mazda CX-5 takler ruglete vinterveier minst like smidig som sine dyrere SUV-kolleger. Skal man tyde resultatene fra EuroNCAP, kan det heller ikke være store forskjeller i kollisjonsbeskyttelse.

Fra egne målinger og kjøreerfaring mangler Mazda CX-5 litt på støydemping. I 100 km/t skiller 1-2 dBA til premiumbilene på våre målinger - i all hovedsak dekkstøy. På den subjektive siden synes vi også at vi hører noe mer lyd fra understellet på ujevn vei.

Mangler det lille ekstra

Plassforholdene i Mazda CX-5 holder i massevis til å konkurrere med premium-SUV-ene. Både baksetet og bagasjerommet har ekte familiebildimensjoner, riktignok på SUV-premisser - litt kortere, men høyere bagasjerom enn i en familiestasjonsvogn.

Optimumversjonen har masse utstyr, men pynte- og skrytefaktoren er langt lavere enn det superjålete Audiinteriøret, og selv den normalt nøkterne BMW-cockpiten virker luksuriøs sammenlignet med den svart-hvite fargepaletten du blir møtt av Mazda.

Ja, det kan være en minimalistisk designfilosofi vi blir utsatt for her, men sammenligner du eksempelvis kvaliteten på skjermen i midtkonsollen og navigasjonsfunksjonene, skjønner du hvorfor dette koster litt mer i BMW og Audi. Dessuten mangler CX-5 helt et utstyrselement mange liker på langtur: Adaptiv cruisekontroll får du ikke her.

ENKEL: Detaljer som betjeningsskjermen i midtkonsollen forklarer noe av prisforskjellen mellom CX-5 og mer kostbare SUV-modeller.

ENKEL: Detaljer som betjeningsskjermen i midtkonsollen forklarer noe av prisforskjellen mellom CX-5 og mer kostbare SUV-modeller. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det er tydelig at Mazda har vært mer opptatt av å måle CX-5 mot biler som Outlander, RAV4 eller Tiguan. I prosessen har de klart å lage en bil som er god nok til å hevde seg mot langt finere modeller. Men samtidig ikke er «fin» nok til å lage de store bruduljene for prestisjemerkene.

Kanskje neste gang?

Konklusjon

Vi kunne gjort det veldig enkelt og nøyd oss med å skrive: «Velg denne».

Da mener vi både som beste modell i klassen for familie-SUV og som den mest attraktive utgaven av Mazda CX-5.

Den er så bra at vi ender opp med å måle den mot langt dyrere og finere biler. Da kommer det noen svakheter til syne. Men ikke flere enn at dette er det beste argumentet for å spare 250 000 kroner vi har sett på lenge.

Les også:

Det vrimler av feil på gasspedaler, styring og kollisjonsputer

Setter alle de andre SUV-ene ettertrykkelig på plass

Solid smell for Tesla

4WD: Firehjulsdriften kobler seg inn etter behov, men skjer så kjapt at det sjelden går utover kjøreopplevelsen.

4WD: Firehjulsdriften kobler seg inn etter behov, men skjer så kjapt at det sjelden går utover kjøreopplevelsen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Mazda CX-5
Pris 460500

Konklusjon

null

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Så dyr blir VW Tiguan sammenlignet med konkurrentene Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge Se flere saker fra: Firehjulstrekkerne vi liker best
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning