Bil og garantier

Bilgarantiene for dårlige

Bilgarantiene inneholder omfattende unntak og urimelige vilkår, viser en undersøkelse.

SKEPTISK: Forbrukerrådets direktør Randi Flesland liker dårlig resultatene fra undersøkelsen.
SKEPTISK: Forbrukerrådets direktør Randi Flesland liker dårlig resultatene fra undersøkelsen. Foto: FOTO: [email protected]
Sist oppdatert

Tyve merker er gransket. Opel er verstingen, men også mange andre er mye dårligere enn de prøver å fremstå som, og noen ganger dårligere enn lovverket.

I dag tilbyr alle bilmerker minst fem års nybilgaranti. Flott! Eller kanskje det ikke er så enkelt?

En undersøkelse i regi av Forbrukerrådet avslører nemlig at det er stor forskjell på de beste og de dårligste. I noen tilfeller er til og med garantien dårligere enn rettighetene i lovverket - forbrukerkjøpsloven gir deg nemlig rett til å reklamere i fem år på produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år

Aller dårligst ut kommer Opel.

- Hva er problemet med garantiene?

- De har uakseptable unntak fra garantien, og vilkårene er i tillegg nærmest umulige å forstå, beklager Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland. - Man skal jo ikke måtte være jurist for å få vite om rettighetene sine.

Og det er på informasjonsbiten det virkelig skranter for mange merker. I bunnsjiktet finner vi også Honda, Mercedes, Citröen, Peugeot og Mitsubishi.

- I garantivilkårene fra disse florerer det av avsnitt i strid med lovverket, opplyser Flesland.

Hos Opel Norge legger de seg flate.

- Vi tar resultatene av denne undersøkelsen til etterretning. Når både Forbrukerrådet og NAF mener at våre garantiordninger er dårlige, tar vi selvsagt det seriøst, sier informasjonssjef Helene Formoe hos Opel Norge.

- Vi vil nå ta grep og gå gjennom og oppdatere våre garantier, slik at innholdet i dem ikke kan bli misforstått.

Opel astra Stavern 28022008
Opel astra Stavern 28022008 Foto: Egil Nordlien HM Foto

De beste

FLAT: Opel Norge tar undersøkelsen til etterretning, sier informasjonssjef Helene Formo.
FLAT: Opel Norge tar undersøkelsen til etterretning, sier informasjonssjef Helene Formo. Foto: Reidar F. Gran

Garantivilkårene har som nevnt ofte avsnitt som er i strid med lovverket. Ofte gjelder det krav til bruk av merkeverksted og originale deler.

Mitsubishi rykket for øvrig enda lengre ned på rangeringen, fordi Forbrukerrådet ikke fikk svar på spørsmålene i research-perioden.

- Vi har avdekket unntak i strid med loven, så her må det ryddes opp, konstaterer Randi Flesland. - For eksempel krevde Mercedes på nettsiden sin at vedlikehold måtte foretas på Mercedes-Benz-verksteder, men de tok det vekk etter at vi stilte spørsmål ved vilkåret, opplyser hun.

Kun tre merker får ros. BMW, Kia og Toyota.

- Vilkårene deres har ingen unntak, og de er mest rause i forhold til kjørelengden. Kia lar også garantien vare i to år mer enn de andre, roser Forbrukerrådets direktør.

Det er ikke bare statsministere som faller for fristelsen til å skjønnmale. Da bilimportørene svarte på spørsmålene fra Forbrukerrådet, sminket de svarene kraftig.

- Opels garantihefte unntar for eksempel garantien for hjuloppheng og bremser. Det unnlater de ikke bare å fortelle oss, men svarer sågar at det dekkes. Dette er jo å lure folk, sier Flesland.

Det er garantivilkårene kunden har å slå i bordet med hvis en feil oppstår. Men det er hva bilselgeren sier, som avgjør om det blir kjøp. Forbrukerrådet oppsøkte derfor 30 bilbutikker som vanlig kunde, og snakket med selgerne om garanti og reklamasjon.

- Dessverre er kunnskapsnivået sørgelig, konstaterer Forbrukerrådets direktør. - Hver tredje bilselger klarer ikke å forklare forskjellen på garanti og reklamasjon, og nesten halvparten mener at garanti ikke gir mer enn forbrukerkjøpsloven.

Selv om dette er et bedre resultat enn tidligere, må bransjen skjerpe seg, er beskjeden fra Randi Flesland.

Resultatene

Her er resultatene og klassifiseringen til de tyve bilmerkene som er med i undersøkelsen, der importørene ble bedt om å svare på 25 spørsmål rundt garantier, pluss at Forbrukerrådet anonymt besøkte tretti bilforretninger.

GODE: BMW, Kia, Toyota. Disse har alle god dekning og god informasjon. Riktignok har Kia bare middels bra dekning, og gir ikke korrekt informasjon, men vinner på syv års garanti/150 000 km.

MIDDELS: Hyundai, Volvo, Subaru, Nissan, Fiat/Suzuki, VW/Skoda/Audi, Ford, Mazda. Uklar informasjon, ulovlige krav om bruk av originaldeler er noen av tingene som er aktuelt i denne gruppen.

SVAKE: Opel, Mitsubishi, Peugeot, Mercedes-Benz, Honda, Citroën. Opel peker seg ut med spesielt svake vilkår. De har mange unntak og forbehold som gir dårligere vilkår enn lovverket. Flere merker har vilkår som er i strid med forbrukerkjøpsloven. Også ulovlige krav om bruk av originaldeler i denne gruppen.

Les også:

Spar tusenvis på verkstedregningen

Fritt valg av bilverksted

Slik reparerer du bulker billig

Slik reparerer du lakkskader billig

Denne saken ble første gang publisert 19/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også