Haakon J. Marthinsen, leder for biladministrasjonsselskapet Autolease, forteller at farger som rød og hvit på store og mellomstore biler tradisjonelt sett vil påvirke restverdien negativt.

Men det finnes unntak. - For mange er hvit en statement-farge hvor det stilles det krav til innvendig og utvendig utstyr, sier han og bruker  sportskupéen Audi A5 som eksempel:

- Med S-line inn- og utvendig, og ellers riktig utstyr, vil A5 holde seg godt i verdi sammenlignet med en tilsvarende bil i sølv/sort. En tradisjonell stasjonsvogn i laveste utstyrsnivå og hvit lakk vil derimot bli straffet i bruktmarkedet. Gjennomsnittlig taper en hvit bil seg 4-6 prosent mer enn tilsvarende biler i mer kurante farger, fortsetter han.

Sort, grå eller sølv er fargene som selger best og gir det laveste verditapet.

I spekteret av sølv og grått finnes det varianter av blå, grønn og gull/champagne som gjør bildet noe mer variert. Disse variantene påvirker ikke restverdien negativt, skal vi tro Autolease.

- Det er en kjensgjerning at lyst interiør er tyngre å selge i bruktmarkedet, spesielt i de mer kostbare segmentene, avslutter Marthinsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

UNNTAKET: Hvite biler taper seg raskere i verdi enn tilsvarende modeller i andre farger. Men det finnes unntak. En bil med riktig design og riktig utstyr, for eksempel Audi A5, holder seg like godt i verdi som hvit.

Disse fargene velger vi

I følge Autolease har ikke fargevalget endret seg i stor grad de siste årene. Den typiske fargen på firmabilen i 2006 er like typisk i dag, og det er sort, grått og sølv som selger best.

På verdensbasis er hvit overlegent mest populært, skal vi tro lakkprodusenten PPG. Hele 38 prosent valgte hvit som farge på sin nye bil av 2016-årsmodell. Deretter fulgte svart (16 prosent), sølv (12 prosent) og grå (10 prosent).

Totalt stod hvit, svart, sølv og grå for over 75 prosent av nybilsalget i denne perioden. Rød og blå stod for henholdsvis 8 og 7 prosent av salget.

BLIR BOMBET: Røde biler faller også raskere i verdi enn snittet. I tillegg er sjansen for å bli truffet av fugleskitt størst dersom du kjører rød bil.

Rød har nok en ulempe

Etter å ha undersøkt nærmere 1200 biler i fem forskjellige britiske byer, kom den britiske bilrekvisitabutikken Halfords frem til at røde biler var mest utsatt for fugleskitt.

Hvis du vil unngå å finne hvite flekker på bilen, viser undersøkelsen at du bør velge en grønn bil.

18 prosent av de røde bilene i undersøkelsen var tilgriset med fuglebæsj, mens kun én prosent av de grønne bilene hadde blitt "bombet". De andre fargene i undersøkelsen var blå (14 %), svart (11 %), hvit (7 %) og grå/sølv (3 %).

I Storbritannia koster ifølge forsikringsselskapene reparasjon av lakkskader forårsaket av fuglebæsj bileierne hele 550 millioner kroner i året. Les hele saken her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!