ADAC statistikk for veihjelp 2009:
Bilene du kan stole på
Se hvilke biler som svikter minst - og mest.
NB! Mange forskjellige kvalitetsrapporter
- De dyreste bilene er dårligst, fra engelske Which? basert på 84.000 britiske bilisters feil.
- 15 millioner biler testet bra oversikt, laget av tyske Dekra fra kjøretøykontroller (tilsvarende EU-kontroll).
- De beste og de verste stort kildemateriell, av engelske Warranty Direct, en storselger av bilgarantier.
- Svenskt Kvalitetsindex (SKI), basert på intervju med 3000 bileiere
- Og norske Autoindex, selvsagt, hvor 5000 norske bileiere sier sitt til NAF.
- ADAC 2008 er også verd å kikke tilbake på
Minibilklassen
1 Citroen C1/Peugeot 107 /Toyota Aygo
3 VW Fox
4 Citroen C2
5 Kia Picanto
6 Ford Ka
7 smart fortwo
8 Chevrolet Matiz
Småbilklassen
2 Ford Fusion
5 Nissan Note
6 smart forfour
7 VW Polo
8 Renault Twingo
9 Dacia Logan/Sandero
10 Opel Corsa
11 Ford Fiesta
12 Seat Ibiza/Cordoba
13 Renault Clio
14 Toyota Yaris
15 Skoda Fabia
16 Mazda 2
17 Suzuki Swift
18 Renault Modus
19 Peugeot 206
20 Nissan Micra
21 Hyundai Getz
22 Honda Jazz
23 Citroen C3
24 Fiat Punto
Familiebilklassen
3 Audi A6
4 Audi A4
6 Mercedes E-klasse
7 Volvo S60/S70/S80/V70
8 Skoda Octavia
10 Mazda 6
12 Volvo S40/V50
13 Ford Mondeo
14 Opel Vectra
Tyske ADAC, som tilsvarer norske NAF, har ført nøye statistikk over alle tilfeller av veihjelp siden 1978.
Totalt har de gjennomført over 50 millioner veihjelpsoppdrag. Og årlig rangeres bilene som stopper minst - og mest.
- Tips: Du finner en kortfattet oversikt (på tysk) over de mest vanlige feilene for hver enkelt modell dersom du klikker deg ADACS originaltabeller for hver enkelt klasse, og deretter inn på hver enkelt bil.
Biler som faktisk har stoppet
Det unike med ADAC's "Pannenstatistik" er det faktiske materialet.
Mange andre rangeringer er basert på bileiernes meninger. ADAC's grunnlag er basert på biler som helt konkret har stoppet langs veien og fått behov for veihjelp.
Merk dessuten at i tallmaterialet er typiske eierfeil, som manglende drivstoff og tapte nøkler, holdt utenfor.
Statistikken omfatter altså kun feil som skyldes bilene.
For å unngå andre statistiske blemmer, har tyskerne dessuten begrenset seg til:
- biler mellom 1 og 6 år gamle
- produsert minimum 3 år i strekk
- minst 10.000 eksemplarer i Tyskland.
Klasse for klasse, tyskere på topp
Resultatet er en statistikk som inneholder 92 bilmodeller fordelt på 8 klasser.
NB! Merk at sports/cabrioklassen er naturlig liten, da det er svært få biler som går i tilstrekkelig mange eksemplarer til å tilfredsstille ADACs strenge krav til statistisk signifikans.
En kort oppsummering er også ganske enkel:
1. BMW og Mercedes og Audi gjør det best i de største bilklassene, kompaktbiler, familiebiler og SUVer.
2. "Norske" slagere som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo gjør det urovekkende dårlig.
Fortsatt batteri og elektriske problemer
ADAC melder for øvrig at en fellesnevner uansett merke og modell også denne gang er problemer med batteri og det elektriske systemet.40 prosent av alle assistanser rubriseres under denne årsaken.
Det er klikkbare lenker til bilmodellene Klikk har testet - 2008-modeller og eldre.
Kompaktklassen
1 Mercedes B-klasse
2 Audi A3
4 Mercedes A-klasse
5 VW Golf /Bora
6 Mazda 3
7 Seat Leon/Toledo
10 Toyota Auris /Corolla
11 Ford Focus
13 Honda Civic
14 Kia Ceed
15 Peugeot 307
Lenke til originaltabellen her.
Og her er SUVene
1 BMW X3
2 BMW X5
5 Mercedes ML
Lenke til originaltabellen her.
Under bildet av nye VW Sharan finner du MPVene. Og merk at selv om gamle Sharan har vært mer eller mindre utskjelt og ledd av så gammel som den har blitt, så er kvaliteten tilsyenlatende god. Den topper listen i sin klasse!
Klassen mindre MPVer
2 Seat Altea
Klassen større MPVer
1 VW Sharan, Seat Alhambra
3 VW Transporter
4 Mercedes Vito/Viano
6 Fiat Ducato
7 Ford Transit
Sportsbiler og kabrioleter
3 VW Caddy
4 Opel Meriva
7 Mazda 5
10 Renault Scenic
12 Opel Zafira
13 Renault Kangoo
Lenke til originaltabellen her.
Denne saken ble første gang publisert 10/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.