Prøvekjørt: Audi Q7, 2015

Slik er Audis kjempe-SUV

Luksus-SUV-en Q7 har mer av alt, unntatt én viktig ting.

MER PLASS: Forgjengeren var intet plassvidunder med tanke på hvor diger den var. I den nye Q7 har Audi utnyttet plassen bedre. Oppgitt bagasjevolum er hele 890 liter som femseter, og 770 liter som sjuseter.
MER PLASS: Forgjengeren var intet plassvidunder med tanke på hvor diger den var. I den nye Q7 har Audi utnyttet plassen bedre. Oppgitt bagasjevolum er hele 890 liter som femseter, og 770 liter som sjuseter. Foto: Audi
Sist oppdatert

Den første generasjonen av Audi Q7 (her beskrevet i en test fra 2006) ble ganske raskt et av symbolene for det som ikke var bra ved de store SUV-ene:

Den var tung som bly, og den hadde langt mindre innvendig plass enn en lengde på 5,1 meter, en bredde på 2 meter bredde samt tilnærmet mannshøyde burde tilsi. Om du i tillegg så på den som prangende og brautende, var du ikke alene (noe som ikke forhindret at Audi har solgt en halv million Q7-er, derav mange i Russland og Kina).

Audis folk vet alt dette. Derfor er det de mer fornuftige sidene ved Q7 de legger vekt på når en ny generasjon nå lanseres.

Den viktige tingen som Audis folk mest av alt snakker om, er slanking. Den nye bilen er mye lettere – inntil 325 kg (avhengig av versjon). Med treliters dieselmotor sniker den seg akkurat under to tonn tomvekt. Dermed er den store SUV-en ikke så altfor mye tyngre enn en firehjulsdrevet A6 med diesel-V6.

En hyggelig bieffekt ved slankeprosessen er at Q7 har betydelig lavere oppgitt forbruk enn forgjengeren (23 prosent mindre med 3,0 TDI). Også det snakker Audis folk mer enn gjerne om.

Deretter er de lykkelige over å kunne fortelle at til tross for at den nye Q7 har krympet litt i utvendige mål, så har den fått mer plass enn den gamle. Det er plass til en voksen også på tredje seterad, men dimensjonene her passer best for barn. Som femseter er bagasjeromsplassen oppgitt til 890 liter med dekkreparasjonssett i stedet for reservedekk.

Så fornøyd framstår Audi med bilen at utviklingssjefen, prof. dr. Ulrich Hackenberg, kaller den «et uttrykk for Audis kompetanse».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MER PLASS: Forgjengeren var intet plassvidunder med tanke på hvor diger den var. I den nye Q7 har Audi utnyttet plassen bedre. Oppgitt bagasjevolum er hele 890 liter som femseter, og 770 liter som sjuseter.
MER PLASS: Forgjengeren var intet plassvidunder med tanke på hvor diger den var. I den nye Q7 har Audi utnyttet plassen bedre. Oppgitt bagasjevolum er hele 890 liter som femseter, og 770 liter som sjuseter. Foto: Audi

Konservativ utvendig, moderne innvendig

Audi jobber med en ny designlinje; konseptmodeller med navnet Prologue er allerede vist fram på bilutstillinger.

Q7 er en luksusfelle

Frapris er en ting. Når det er snakk om en stor Audi, er totalpris noe ganske annet. Marius Tegneby, Audis informasjonssjef i Norge, sier at det er vanlig å legge på mellom 100.000 og 200.000 kroner i ekstrautstyr for biler av Q7s kaliber.

Ekstrautstyrslista er på 2,5 særdeles tettskrevne ark, og det som finnes der, har Audis sedvanlige høye priser. Det finnes noen pakker som er noenlunde fordelaktige, men ønsker du å tømme kontoen, har du alle muligheter. Her er noen smakebiter:

  • Seter og setetrekk “design selection”: 127.500 kroner
  • Keramiske bremser: 105.120 kroner
  • Lydanlegg fra Bang & Olufsen: 76.060 kroner
  • Lakk i spesialfarger: 43.280 kroner
  • 21-tommers hjulsett turbindesign (utløser tilleggsavgift): 36.980 kroner
  • Navigasjonssystem plus (fås rimeligere i pakke): 34.630 kroner
  • Tredje seterad: 30.000 kroner
  • Fulladaptive “matrix” LED-lys: 28.080 kroner
  • Nattsynsassistent: 25.970 kroner
  • Kupédekor: Inntil 24.370

Førsteinntrykket av Q7 er likevel at det er mye ved utseendet til den nye som minner om forgjengeren. Selvsagt er linjene, særlig i fronten, blitt skarpere, men den er seg selv lik.

Om den er blitt knapt 4 cm kortere og halvannen centimeter smalere, så vær likevel trygg: Den ruver fremdeles.

På plass bak rattet byr Q7 på alt det som gjør det lett å falle for en påkostet Audi. I undertegnedes øyne leder Q7 på de nærmeste konkurrentene – BMW X5, Mercedes GL og ML samt Range Rover Sport – på dette området. Den nye Volvo XC90 kan vi først si mer om så fort vi har fått testet den, og det skjer om kort tid)

Kvalitetsfølelsen er svært høy, og interiøret føles som om det ville tålt at en håndgranat gikk av inne i bilen. Q7 er slett ikke blitt lealaus selv om setene er slanket med nesten 20 kg og dørene med 24 kg.

Interiørdesignen er ryddig og topp moderne. En stor skjerm er på plass på dashbordet, og enda en gang har Audi gått løs på menysystemet for å gjøre styringen av det enklere. I en godt utstyrt Audi har du utallige valgmuligheter, men det viktige ligger alltid først i menysystemet.

Utstyr er ingen mangelvare – er det ikke standard, så har du rikelig anledning til å svi av store bunker med tusenlapper på ekstrautstyr.

Med det Audi kaller virtuell cockpit kan kart og sentrale funksjoner vises på den store skjermen rett bak rattet sett fra førersetet. Mer om hvordan det virker, kan du lese i vår test av den nye TT. Den vesle sportsbilen var den første Audien som fikk denne teknologien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VIRTUELT: Kart og sentrale instrumenter kan vises i tilpasset form på den digitale skjermen bak rattet.
VIRTUELT: Kart og sentrale instrumenter kan vises i tilpasset form på den digitale skjermen bak rattet. Foto: Audi

Bilene vi kjører under prøvekjøringen, har selvsagt luftfjæring. Nå som vekta til Q7 er under kontroll, gir Q7 en del av det samme allsidige inntrykket som en påkostet A6 Allroad.

Tekniske data: Audi Q7 3,0 TDI 272 hk

  • Motor, cm³: 2967
  • Effekt, hk ved o/min: 272/3250-4250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/1500-3000
  • Egenvekt u/fører, kg: 1995
  • Tilhengervekt, kg: 3500 (med luftfjæring)
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 505/197/174
  • Bagasjerom, liter: 890 (5-seter), 770 (sjuseter)
  • Standard dekkdimensjon: 255/60 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57
  • CO2-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,3 (femseter), 6,5 (sjuseter)
  • Toppfart, km/t: 234
  • Pris fra, kr: 939 000

Q7 er like komfortabel som en luksussedan på langtur. Den flyter framover. I kabinen er det bemerkelsesverdig stille i testbilene (som ruller på kontinentale vinterdekk på grunn av fare for snø på prøvekjøringsområdet høyt oppe i sveitsiske fjell).

Samtidig kjennes den langt nettere og lettere enn forgjengeren når svingene kommer. Audi kaller den sportslig, men det er i så fall bare i stor-SUV-sammenheng. Slanking til tross er det fortsatt mye høybygd masse som skal endre retning, og styringen har noe syntetisk over seg.

Audi har også et virkemiddel på lur mot en stor bils hjelpesløshet der det er trangt. Som ekstrautstyr finnes bakhjulsstyring. Når du skal svinge mye, vrir bakhjulene seg motsatt vei av forhjulene, og svingradiusen minker. I motorveifart styrer de derimot samme vei som forhjulene, noe som skal gi ekstra stabile filskift.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nærmer seg selvkjørende

SOLID: Interiøret er slik det skal være i en dyr Audi – det er svært solid og gir en påkostet følelse. Dashbordet er ryddig.
SOLID: Interiøret er slik det skal være i en dyr Audi – det er svært solid og gir en påkostet følelse. Dashbordet er ryddig. Foto: Audi

Q7 har en økokjøringsassistent som bruker informasjonen i navianleggets kartverk til å gi råd om hvordan du bør kjøre. I nedoverbakke kan du bli oppfordret til å ta foten fra gasspedalen, for eksempel.

Når dette systemet kombineres med den adaptive cruisekontrollen, kan bilen gi gass og bremse helt av seg selv, også på svingete strekninger.

Det vi har fått prøvd av dette under prøvekjøringen, fungerer forbløffende bra.

Selvkjørende egenskaper stopper ikke med det. Med køkjøringsassistent (ekstrautstyr) skal bilen ikke bare kunne gi gass og bremse, men også styre innenfor veimarkeringene uten at du som sjåfør trenger å gjøre mer enn å følge med på det som skjer. Dette har vi imidlertid ikke fått prøvd i praksis.

Vi har tidligere prøvd et lignende system i Mercedes C-klasse, som vi kjørte gjennom en fransk storby nesten uten å røre rattet.

Når du parkerer Q7, kan den varsle om kryssende trafikk bak bilen og om du bør vente med å åpne døra fordi en bil snart vil kjøre forbi.

Kjøper du Q7 med hengerfeste, har den et system som gjør det enklere å rygge med henger. En sensor på hengerkula måler alle utslag. Med menybryteren, og ikke rattet, kan du styre svingkurven. Fortsatt kreves litt øvelse, men for dem som er uvant med henger kan dette gjøre dette rygging langt enklere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rask bamse

SLANKING HJELPER: Den nye Audi Q7 føles atskillig lettere og mer håndterbar enn den gamle. En viktig grunn til det er ivrig slanking fra Audis side. For enkelte versjoner er det snakk om over 300 kg.
SLANKING HJELPER: Den nye Audi Q7 føles atskillig lettere og mer håndterbar enn den gamle. En viktig grunn til det er ivrig slanking fra Audis side. For enkelte versjoner er det snakk om over 300 kg. Foto: Audi

Ved salgsstart kan de pengesterke iblant oss velge mellom utgaver med trelitersdiesel og 272 hk og en kompressorladet bensinmotor med 333 hk. En rimeligere utgave av dieselmotoren med 211 hk (218 hk i stort sett alle andre land) kommer først til vinteren, i likhet med den ladbare dieselhybriden (373 hk) som Audi venter skal bli den mest populære modellen i Norge.

Vi har kjørt Q7 med 272 og 218 hk. Førstnevnt, som har 600 Nm dreiemoment, har all den kraft de fleste måtte ønske seg i en stor luksus-SUV, og vel så det. 0-100 km/t er oppgitt til å ta 6,3 sekunder, og toppfarta er 234 hk. Om bilen har luftfjæring som ekstrautstyr, kan den trekke henger på 3,5 tonn.

Samtidig er oppgitt forbruk kun 0,57 l/mil, et tall som ville vært sensasjonelt for en over 5 meter lang SUV med så sterke ytelser for få år siden.

Ikke realistiske tall

Fra utallige testrunder vet vi imidlertid at oppgitte tall sjelden lar seg gjenskape på norske veier, og at store SUV-er har en tendens til å overskride normtallene mer enn andre biltyper. Om det er slik også med Q7, skal vi selvsagt sjekke når bilen kommer til Norge.

218-hesteren er oppgitt til å bruke enda litt mindre diesel. Det merkes at den har “kun” 500 Nm mot den sterkere versjonens 600 Nm, men i norsk sammenheng har også den minste utgaven rikelig med krefter.

Den ladbare hybriden, som altså ikke var klar til prøvekjøringen, kan etter tallene å dømme trygt kalles en høyytelseshybrid. 373 hk og 700 Nm skal gi 0-100-akselerasjon på 6,0 sekunder. Samtidig er rekkevidden ved eldrift oppgitt til over 50 km, noe som vil gi meget lavt forbruk for dem som lader ofte.

Prisen for de først tilgjengelige versjonene vil starte på 939.000 kroner som femseter og 969.000 som sjuseter med 272-hesters dieselmotor. Med bensinmotor er prisen fra 1.078.000 kroner.

Billigste Q7-alternativ blir 211-hesteren, som som har et foreløpig prisanslag på 835.000 kroner.

For den ventede bestselgermodellen, den ladbare hybriden e-tron, har Audi satt et prisanslag på mellom 950.000 og 1.000.000 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 21/05 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også