Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass

Litt overraskende blir hybridversjonen vår Audi Q5-favoritt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Behagelig drivlinje

+ Svært god akselerasjon

+ God totalkomfort

- Middels plassforhold

- Relativt kostbar

- Ikke Audi på sitt beste

Alle som har vært en tur i USA, vet at du må ha en hybridbil på programmet for lykkes salgsmessig. I God's own country er de på langt nær like hekta på diesel i personbiler, som vi er her i Europa. Dermed er også europeiske bilprodusenter på gang med hybridmodeller.

Audis hybridsystem kom først i kompakt-SUV-en Q5, men vil også komme i andre Audi-modeller - blant annet Audi A6. Det er den velkjente 2,0 TFSI-motoren på 211 hk som er kombinert med en elmotor på 40 kW. Kraften fordeles gjennom en åttetrinns tiptronic automatkasse til alle fire hjulene med quattro permanent firehjulsdrift.

Audi Q5 får for øvrig en lett facelift i sommer med oppgraderte motorvarianter, nye utstyrsalternativer og en lett eksteriørmessig oppgradering. Dermed følger man noe av mønsteret for fornyelsen av Audi A4 og Audi A5.

Teknisk sett forblir Audi Q5 hybrid quattro uendret.

Kjøreegenskaper: 4

Audi Q5 kom på markedet høsten 2008. Bilen var ikke blant de aller mest velkjørende da den kom, og selv om årene har fart pent med egenskapene til Audi Q5, mangler den litt på å utfordre den nye BMW X3 og Mercedes GLK.

Det er ikke noe i veien med kjøresikkerheten - Audi Q5 oppfører seg stabilt og stødig i vår unnamanøver- og slalåmtest. I forhold til de mer dynamiske konkurrentene, føles den litt tyngre og tregere i responsen.

Nå kjøper de fleste neppe SUV for knivskarpe svingegenskaper, men akkurat på kjørefølelse og -glede, henger Q5 litt etter.

Motor: 5

Det er lett å bli permanent dieselvaksinert med en velfungerende bensinhybrid under skallet. Audi Q5 hybrid quattro er ikke noe unntak. Den er stillegående og harmonisk i alt fra bykjøring til motorveicruising.

Lithium-ion batteriet har kapasitet til tre kilometer ren elektrisk drift i 60 km/t, og ved maksimal akselerasjon fungerer elmotoren som tilleggskraft. I praksis merker du mest til hybridsystemet ved by/nærkjøring og forbikjøring.

Det eneste som plager oss med hybridsystemet, er en ørliten forsinkelse når du skal over et kryss eller inn i en rundkjøring, men noe stort tema er dette ikke.

RASK: Ingen tvil om at Audi Q5 hybrid quattro har orden på kraftleveransen. Her skuffer det ordentlig godt unna. Det er i forbikjøring bilen imponerer mest; 60-100 km/t og 80-120 km/t på 3,8 og 4,2 sekunder. Det er helt i klasse med tre-liters dieseler som den 245 hk sterke Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro. FOTO: Terje Bjørnsen

RASK: Ingen tvil om at Audi Q5 hybrid quattro har orden på kraftleveransen. Her skuffer det ordentlig godt unna. Det er i forbikjøring bilen imponerer mest; 60-100 km/t og 80-120 km/t på 3,8 og 4,2 sekunder. Det er helt i klasse med tre-liters dieseler som den 245 hk sterke Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro. FOTO: Terje Bjørnsen

Ytelser: 6

Slik en del hybridsystemer fungerer i dag, virker de mer ytelses- enn miljøorientert. Når vi ser på testresultatene, er det i alle fall ingen tvil om at Audi Q5 hybrid quattro har orden på kraftleveransen.

Her skuffer det ordentlig godt unna. 0-100 km/t-testen klarer vår bil på 7,0 sekunder og er dermed hårfint kjappere enn fabrikkstallet på 7,1.

Men det er i forbikjøring bilen imponerer mest; 60-100 km/t og 80-120 km/t på 3,8 og 4,2 sekunder. Det er helt i klasse med tre-liters dieseler som den 245 hk sterke Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro.

Eksteriør: 3

PLASS: I hybridversjon er også bagasjeplassen noe mindre, med 460 liter mot 540 i en vanlig Q5. FOTO: Terje Bjørnsen

PLASS: I hybridversjon er også bagasjeplassen noe mindre, med 460 liter mot 540 i en vanlig Q5. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. Når du ser hva Audi har fått til på eksempelvis den nye Audi A6, blir egentlig hele Q-serie designet et aldri så lite mysterium. Etter bildene å dømme, er det fint lite man i faceliftsammenheng får gjort med et uinspirert stykke SUV-design.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1984

EFFEKT, HK VED O/MIN: 245/4300-6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 480/1500-4200

EGENVEKT, KG: 1985

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 463/190/162

BAGASJEROM, LITER: 460-1480

STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/55R19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,69

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,1

TOPPFART, KM/T: 225

PRIS FRA, KR: 752 500

PRIS TESTBIL, KR: 854 300

Interiør: 4

Audi Q5 er et godt eksempel på at en tilsynelatende røslig SUV ikke er spesielt plasseffektiv. Her slår også fasongen på Q5 inn, der både sidene og hekken faller merkbart innover og dermed reduserer plassen i høyden.

I seg selv har Audi Q5 brukbare plassforhold og fungerer som en familiebil for fire. Sammenligner du eksempelvis med Audi A6 Avant, får du større bagasjerom og bakseteplass i denne. I hybridversjon er også bagasjeplassen noe mindre, med 460 liter mot 540 i en vanlig Q5.

Som vanlig er Audi-interiøret elegant og med en soliditetsfølelse få andre produsenter kan matche.

Komfort: 5

Med et svært stillegående drivverk og avmålt sportslige veiegenskaper, frir Audi Q5 hybrid quattro til den mer komfortorienterte delen av SUV-publikummet. Fjæringskomforten er bra for biltypen og S line sportsunderstellet er fint avstemt til å matche 19-tommers hjul med noe høyere sidevegger enn normalt for den felgstørrelsen.

Seter og sittestilling er nesten helt personbilaktig og S line sportspakken inneholder også svært gode sportsseter. Skal vi klage på noe, må det være noe mer dekkstøy enn det som er normalt for en bil i denne prisklassen. 68 dBA på vinterdekk i dimensjon 265/50-19 T er litt mer enn vi forventer.

Sikkerhet: 5

Audi Q5 ble testet av EuroNCAP i 2009. Den fikk fem av fem stjerner og en score på 92 % for beskyttelse av voksne, 84 % for beskyttelse av barn og 32 % for beskyttelse av fotgjengere.

GOD KOMFORT: Seter og sittestilling er nesten helt personbilaktig og S line sportspakken inneholder også svært gode sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen

GOD KOMFORT: Seter og sittestilling er nesten helt personbilaktig og S line sportspakken inneholder også svært gode sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen

Bilen får ros for solid karosseristruktur. Fører og passasjer er godt beskyttet i en frontkollisjon, men rattstammen kan utgjøre en risiko for skader i lår/hofteparti, i følge EuroNCAP-rapporten.

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.: 7,0

60-100 KM/T, 3. GIR: 3,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 3,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 4,8

60-100 KM/T, 6. GIR: 6,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 4,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 5,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 6,6

80-120 KM/T, 7. GIR: 6,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,7

STØY TOMGANG, dBA: 31,2

STØY 50 KM/T, dBA: 59,2

STØY 80 KM/T, dBA: 64,3

STØY 100 KM/T, dBA: 68,0

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,8

I sidekollisjon med barriere får bilen toppscore, mens i den tøffere sidekollisjon mot stolpe-testen, vurderes beskyttelsen i brystregionen som marginal. Nakkeputene skal gi god beskyttelse mot whiplash-skader.

Pris/utstyr: 3

Audi Q5 hybrid quattro har noe mer standardutstyr enn normalt for Q5. MMI Navigasjon plus, 19-tommers dekk/felger, Audi sound system, hellakkering og lengdeinnstilling av baksetet er det viktigste.

I følge importøren har utstyrspakken en verdi på snaut 60 000 kroner og må tas med i beregningen når du sammenligner prisen mot øvrige Q5-versjoner. Med en pris på 752 500 kroner koster da Audi Q5 hybrid quattro snaut 60 000 mindre enn en tilsvarende utstyrt Q5 med 245 hk treliters diesel.

Ekstrautstyr hører alltid med på en dyr tysk premiumbil. Vår bil hadde utstyr for 101 000 kroner, der metallic arktissølv (9 560,-), S line sportspakke (23 730,-), skinn/alcantara (7 620,-) og xenon plus (9 390,-) i alle fall må være med.

På bruktmarkedet er Audi Q5 en populær bil. Om hybridversjonen ufortjent skulle bli mer tungsolgt enn en dieselmodell, er et usikkerhetsmoment man må ta med seg.

Miljø: 3

Det er ingen som forventer at Audi Q5 hybrid quattro skal bruke revolusjonerende lite drivstoff. Ut fra normforbruket i EU-miksen på 0,69 liter per mil, virker det likevel positivt i forhold til Q5 2,0 TFSI med tilsvarende motor (0,86) og Q5 2,0 TDI med 170 hk (0,70).

Fullt så bra går det ikke i vår faste forbrukstest. Da bruker hybriden 0,80 liter per mil. Isolert sett er ikke det noe som får grønne bilister til å gå i taket. Ser man opp mot sammenlignbare biler er det like vel ikke noe å skamme seg over:

SÅPESTYKKET: Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. FOTO: Terje Bjørnsen

SÅPESTYKKET: Vi har aldri blitt helt komfortable med den lett avrundete, såpestykkefasongen på Audi Q5. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Eksempelvis kjørte vi nye BMW X3 med 177 hk diesel på 0,68, mens VW Touareg med 245 hk treliters diesel gikk testrunden på 0,81 liter per mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Drivlinjen er det mest vellykkede ved Audi Q5 hybrid quattro. Den gir bilen et silkemykt inntrykk, samtidig som ytelsene gjør den til hvass akselerasjonsmester om du ønsker. Ellers er Audi Q5 en kompakt premium-SUV på det jevne.

Les også:

LANGT FRA IMPONERENDE: I vår faste forbrukstest bruker hybriden 0,80 liter per mil. Isolert sett er ikke det noe som får grønne bilister til å gå i taket. FOTO: Terje Bjørnsen

LANGT FRA IMPONERENDE: I vår faste forbrukstest bruker hybriden 0,80 liter per mil. Isolert sett er ikke det noe som får grønne bilister til å gå i taket. FOTO: Terje Bjørnsen

Derfor er det blitt enda dyrere å eie bil

Dette er farligere bak rattet enn alkohol

Denne SUV-en blir en bestselger

KRAFTPAKKE: Audi Q5 Hybrid er mer ytelses- enn miljøorientert. FOTO: Terje Bjørnsen

KRAFTPAKKE: Audi Q5 Hybrid er mer ytelses- enn miljøorientert. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Den beste ladbare SUV-en Se flere saker fra: Alle årets 4x4-tester
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning