Flere omfattende tilbakekallinger på grunn av problemer med bilene ser ikke ut til å gjøre noe inntrykk på Toyota-eierne. De er nok en gang de mest tilfredse bilkundene, ifølge forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer fra Handelshøyskolen BI. Høyskolen har i snart 20 år målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Mer enn 7000 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Til sammen 180 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer får sin dom fra norske forbrukere.

I år er det Flytoget som vinner Kundetilfredshetsprisen, for femte gang, med 86,2 poeng av 100 mulige. Det er bare Toyotas bilforhandlere som kan vise til flere topplasseringer på tilfredshetsbarometeret med sine seks førsteplasser fra tidligere år. Toyota kom også svært godt ut av årets Consumer Reports.

Toyotas bilforhandlere ligger vanligvis høyt på tilfredshetsbarometeret. 2014 er intet unntak. Toyota havner på en tredjeplass med 83,3 poeng. Bilforhandlerne BMW og Skoda kommer på henholdsvis syvende og niende plass med 82,3 og 81,8 poeng. BMW toppet barometeret i 2009.

Audi og Mercedes havner på henholdsvis 11. og 12. plass med 81,3 og 81,2 poeng. Kundene til Mazda er også svært tilfredse. Mazda finner vi på 15. plass med 80,4 poeng.

Med 80 blank på 17.plass ligger Volvo. Alle poengsummer over 80 poeng kategoriseres som "svært fornøyd".

Tilfreds med Ford og Nissan

Kundene til Volkswagen er tilfredse og gir bilforhandlerne 77,6 poeng.

Ford har tapt store markedsandeler på personbilmarkedet i år, men kundene er tilfredse, og gir Ford-forhandleren 76,7 poeng, som holder til 38. plass. Like bak ligger Nissan med 75,7 poeng.

Bensinforhandlerne

Alle bilforhandlerne på listen ligger foran bensinforhandlerne, som rangeres slik av forbrukerne:

Statoil 74,4 poeng (56. plass)

Shell 71,1 (96. plass)

Esso 70,9 (101. plass)

Les også:

Disse bruktbilene betyr nesten garantert trøbbel

Lager billig-Porsche med Golf-motor

Ypper seg mot BMW X3 og Audi Q5

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!