Høyt og lavt. Det finnes knapt et sted på denne planeten det ikke har rullet en Land Rover Discovery. I 25 år har Discovery vært eventyrlystne folk sitt førstevalg når nye steder skal utforskes, og i den anledning viser Land Rover fram et helt nytt Discovery-konsept.

Og produksjonsmodellen er nok ikke veldig langt unna. Bilen på bildene i den rykende ferske pressemeldingen er langt fra like spisset og ekstrem i designet som mange andre konseptbiler. Den ser i det hele tatt veldig ferdig ut.

Hypermoderne teknologi

Dette er bilen som staker ut kursen videre for Land Rover. En bil stappet full med moderne teknologi, som skal vise hva Land Rover vil implementere i kommende produksjonsmodeller.

Hva sier du om setekonfigurasjon som styres med et fingertrykk på en touchskjerm?

Vision Concept har nettopp det. Gjennom menyen i touchskjermen kan den gjøres om fra sju- til seks-, fem- eller fireseter. Sistnevnte såkalt limousin-konfigurasjon.

=

FLEKSIBEL LØSNING: Setekonfigurasjonen kan gjøres om gjennom berøringsskjermen i modtkonsollen. Syv seter kan bli til fire. © FOTO: Land Rover

Kan fjernstyres

Kanskje mest oppsiktsvekkende er det at Vision Concept kan fjernstyres.

Systemet Remote Control Drive gjør det mulig for føreren å manøvrere bilen i lave hastigheter uten engang å sitte i bilen. Perfekt om du for eksempel må ut og sondere terrenget ved offroad-kjøring eller skal koble til henger.

Vision Concept huser også toppmoderne lysteknologi med såkalte laserlys.

=

KAN FJERNSTYRES: Vision Concept kan fjernstyres i lave hastigheter. På den måten kan du selv sjekke terrenget og så fjernstyre bilen dit du vil. © FOTO: Land Rover

Øyvind Jakobsen

Se tvers gjennom panseret

Med jagerflyteknologi kan du se bakken under fronten av bilen.

Måler vanndybder

Terrengegenskapene skal være en Discovery verdig. Head up-display med en skjerm som viser terrenget rett foran bilen er bare ett av flere teknologiske hjelpemidler som hjelper deg helt fram til hytta.

En laser skanner også terrenget foran bilen og viser dette på en skjerm i dashbordet. Systemet velger deretter ut den beste ruten forbi eventuelle hindringer.

Lasersystemet kan også måle vanndybde før bilen faktisk kjører ut i vannet.

Motor og drivlinje generelt sier Land Rover lite om i denne første pressemeldingen. Men med terrengbiler på menyen i over 60 år, vil vi tro de har kontroll på akkurat det.

Les også:

Så mange feil har den populære bruktbilen

Nå lager de SUV igjen

Nei, dette er ingen SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!