Når en ser en vanlig Opel på norske veier kan det være lett å glemme at bilprodusenten har lange tradisjoner for raske biler. En Opel Vectra setter ikke akkurat følelsesregisteret i sving, selv om den er aldri så praktisk.

Men Opel Ascona og nevnte Vectra har vært svært populære rånebiler i Norge, og modellbetegnelser som Manta og Kadett GSi vil vekke anerkjennende nikk hos mange som er over snittet interessert i bil, og som har hørt om 70- og 80-tallet

Og som Mercedes og BMW har sine spesialavdelinger, har også Opel en egen avdeling for litt kvikkere ytelser, Opel Performance Center.

Underholdsavdelingen presenterer

Og fra denne underholdningsavdelingen kommer nå tidenes raskeste Opel Astra, tillatt for bruk på vanlig vei. Opel Astra OPC Extreme er det fulle navnet på bilen, som er basert på Astra OPC-løpsbilen som går i langdistanseserien «Nürburgring Endurance Championship». OPC-avdelingen ligger faktisk like ved Nürburgring.

Foreløpig har ikke Opel sluppet noen opplysninger om ytelsene, men den blir sterkere enn den 280-hester sterke Astra OPC som ble lansert i 2012. Den har en toliters turbomotor under panseret. Extreme-varianten blir også lettere takket være flere karbonkomponenter.

FORGJENGER: Opel OPC X-treme. FOTO: Opel

Minner om 12 år gammel bil

Opel Astra OPC Extreme vekker minner om den røde Opel OPC X-treme som ble vist for 12 år siden. Den forlot aldri konseptstadiet, men det skal ikke bli tilfelle med nykommeren. Den vil etter alt å dømme komme i en begrenset produksjon.

OPC Extreme får verdenspremiere på bilutstillingen i Genève i mars.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Opel-modeller?

Nå er det blitt billigere å importere drømmebilen

"Bøgebil besatt av demoner vurderes solgt"

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!