Mange av oss har trasket mellom bilvrak hos "høgger'n", letende etter et fortsatt fungerende bilstykke til eget bruk. Funnet det. Og prutet på prisen.

Eller vi har kjøpt en brukt bildel gjennom Biloppsamlernes egne lagersystem og nettsider.

Det første kan i fremtiden gi færre funn, og det siste flere, om Norges Biloppsamleres Forening (NBF) får det som de vil. Saken er nemlig den at stadig flere i velstands-Norge vraker biler (19,4 % økning tredje kvartal 2013 sammenlignet med i fjor), og stadig flere av bilene har fortsatt mange velfungerende deler. En økt vrakpant har nok også bidratt noe.

I dag er det mange biloppsamlere som ikke demonterer deler fra biler som vrakes, hevder NBF. De blir sendt direkte til et fragmenteringsanlegg for gjenvinning. En uønsket praksis, mener styreleder Tore Alm i NBF.

- Mange av bildelene er i svært god stand, og rent miljømessig er gjenbruk bedre enn gjenvinning. Derfor ønsker NBF at det innføres en ordning som pålegger alle som tar i mot biler til vraking å plukke av brukbare deler, slik det for eksempel er i Danmark.

For at disse brukte bildelene senere skal være sikre å kjøpe for kunden, har NBF begynt å utvikle en forsikringsordning for brukte deler.

I dag har biler levert til vraking en gjenbruks- og gjenvinningsgrad på 85 % Målet er at tallet skal opp i 95 % i 2015, i tråd med EØS-direktivet, noe som også gjør at flere komponenter i bilene må benyttes på ny.

Sunflowers and Crushed Cars with Focus on the Flower=

GJENBRUK: Gjenbruk er mer miljøvennlig enn gjenvinning. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!