The Lobster

Satser tungt på norsk luksushenger

Her er fremtidens tilhenger, og den er norsk.

LOBSTER: Endelig kommer en tilhenger som ser like bra ut som bilen, mener gründer og daglig leder i Lobster Trailer, Per A. Ødegård.
LOBSTER: Endelig kommer en tilhenger som ser like bra ut som bilen, mener gründer og daglig leder i Lobster Trailer, Per A. Ødegård.
Sist oppdatert

Tekniske data Lobster

  • Leveres med lastekasse i to lengder:
  • Lobster GP 20 - 1270mm x 2000mm innvendig mål.
  • Lobster GP 25 - 1270mm x 2500mm innvendig mål.
  • Leveres med to alternative aksler, med total bæreevne på enten 1050 eller 1350 kilo.
  • Akslene leveres med dempere og vedlikeholdsfrie bremser noe som de aller færreste hengere utstyres med.
  • EU godkjent i hht de nye EU direktivene (EC Whole Vehicle Type Approval (ECWVTA) ).
  • Lettmetallfelger er standard på alle modeller.
  • Fås hellakkert i tre ulike farger (rød, sort og sølv), og kan alternativt leveres med folie i ønsket mønster og farger mot et pristillegg.
  • Aerodynamiske egenskaper som reduserer luftmotstand, og er konstruert og godkjent for hastigheter helt opp i 140 km/t .
  • Nettovekt: GP20 - 245 kilo, GP25 - 268 kilo.
  • www.lobster-trailers.com

Med kjente investorer og næringslivstopper i ryggen lanserer norske Lobster Trailers i disse dager en tilhenger som skal endre bransjen og synet på tilhengere.

- Endelig kommer en tilhenger som ser like bra ut som bilen, som i tillegg har funksjonelle egenskaper man finner hos få andre, sier gründer og daglig leder i Lobster Trailer, Per A. Ødegård.

Innovasjonstakten i tilhengerbransjen har ifølge Lobster vært lav, og lite har skjedd de siste 20 årene. Lobster Trailers tar mål av seg å for alvor utfordre bransjen levere en tilhenger med like stort fokus på design som funksjonelle egenskaper.

- Vi vil tilføre noe nytt, spennende og innovativt i tilhengerbransjen. Vi ser at behovene er i endring, og mange kundegrupper blir stadig mer kresne. Flere og flere er opptatt av estetikk i kombinasjon med bruksegenskaper, så det er på høy tid at noe skjer, fortsetter Ødegård.

En tilhenger for ekstreme nordiske forhold

Det er den kjente norske industridesigneren Halvor Thorsen som har designet Lobster, med særlig tanke på nordiske forhold. Selskapet har hovedkontor i Kongsvinger, hvor hengerne også produseres og monteres.

Lobster fås hellakkert i flere ulike farger, har lettmetallfelger, har unike aerodynamiske egenskaper som reduserer luftmotstand, og er konstruert for hastigheter helt opp til 140 km/t.

Den har lokk med rails, som ikke bare beskytter lasten mot vær og vind, men som du også kan feste takgrind eller skiboks på.

Internasjonale ambisjoner

Selv om fokuset i oppstarten er å raskt etablere seg på det norske markedet, har arbeidet med vekst utenfor Norge allerede startet. Lobster Trailers er overbevist om at konseptet og produktene kan slå godt an i flere markeder.

- Vi har allerede etablert en salgsorganisasjon i Sverige, og er ganske sikre på at vi raskt skal klare å få fotfeste i det nordiske markedet. I tillegg er det også et marked utenfor Norden, men Norden er i høyeste grad en fin start, opplyser Ødegård.

Ideen til The Lobster hadde Ødegård selv, men med seg på laget har han fått et antall tunge investorer, med blant annet CHG (investeringsselskapet til Gerhard Heiberg og hans to sønner) og Dyfam (investeringsselskapet til Jens P. Heyerdahl d.a.y).

- Vårt engasjement i Lobster Trailers bunner i analyser av dette markedet, og troen på et sterkt konsept. Tilhengermarkedet er overmodent for en aktør som tør drive produktutvikling og kundetilpasset innovasjon, avlsutter investor Gerhard Heiberg.

LES OGSÅ:

Så sakte må du kjøre med henger

Finn ut hva du kan trekke

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også