Toyota Yaris er Norges klart mest solgte småbil. Hittil i år er det solgt nesten 3000 Yaris-er. Det gjør den til landets tredje mest solgte bil totalt.

Fart og spreke kjøreegenskaper er ikke det første man assosierer med Yaris, men denne versjonen gjør vei i vellinga. Yaris Hybrid-R concept er basert på Toyota Yaris Hybrid - med teknologi inspirert fra Toyotas racing prototype, TS030 Hybrid, som deltar på Le Mans og i serien World Endurance Championship.

Over 400 hk

Forhjulene drives av en 1,6 liter stor firesylindret bensinmotor med direkteinnsprøytning og turbo. Bakhjulene er drevet av to 60 hk standard Yaris Hybrid elektromotorer. Til sammen gir det bilen 420 hk og firehjulsdrift.

Akkurat som i TS030 Hybrid, lagres bremseenergien i en superkondensator som er plassert under baksetet. Sammenlignet med et standard NiMh-hybridbatteri, har superkondensatoren en høyere energitetthet og raskere lading/utlading. Det betyr korte og øyeblikkelige kraftuttak.

Hele tre elmotorer

En tredje elektromotor, også den med 60 hestekrefter, er plassert mellom bensinmotoren og den sekvensielle girkassen med seks trinn. Denne motoren fungerer som generator i to tilfeller: Under nedbremsing og under akselerasjon. Den gir da kraft direkte til de to elektromotorene bak.

Sistnevnte skjer bare når motorkraften og dreiemomentet overgår grepspotensialet på forhjulene. Generatoren oppfører seg som et avansert antispinnsystem, ved å omdirigere elektrisk kraft til bakhjulene. Ifølge Toyota gir den økt akselerasjon og forbedrer kjøreegenskapene, i stedet for å begrense motorkraften - slik konvensjonelle antispinnsystemer som regel gjør.

VISES SNART: På årets Frankfurt-utstilling får Yaris Hybrid-R concept sin verdenspremiere. FOTO: Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!