Versting-modellene fra Subaru med etternavnene WRX og STI er godt kjent i de fleste bilkretser. De rallyinspirerte modellene med turbomotor og firehjulsdrift var lenge populære blant bilinteresserte nordmenn med sans for leken vinterkjøring.

Mange entusiaster var imidlertid ikke spesielt fornøyd med dagens utgave. Kanskje først og fremst fordi den gikk bort fra den tradisjonelle sedanformen, og heller var en ekstremt heftig kombi. I andre markeder lanserte Subaru etter hvert også en sedanmodell, men den har vi ikke sett noe til her til lands. Den siste versjonen ble også, takket være avgifter, ekstremt mye dyrere enn de tidligere modellene var.

Nå er en ny modell på vei, og selv om sannsynligheten for at den blir spesielt mye billigere er liten, er det nok mange som gleder seg likevel. Den tradisjonelle oppskriften med turboladet boksermotor blir selvføglelig med videre, men det er fortsatt lite informasjon om de tekniske spesifikasjonene.

På utsiden kan vi imidlertid se at dette er en ny designretning for Subaru. Konseptbilen har imidlertid noen karakteristiske designtrekk som vi kjenner igjen fra tidligere - blant annet det store luftinntaket på panseret som gir luft til ladeluftkjøleren som sitter på toppen boksermotoren. På konseptet har de også byttet farge på emblemene. STI-merkene på de tidligere modellene har hatt en spesiell rosa-farge, mens her er WRX-merkene signalgrønne.

Dette er en konspetbil, men en produksjonsversjon er ifølge rykter rundt omkring på det store internett ventet neste år. Sannsynligvis blir det snakk om en turbomotor på rundt 250 hester i WRX-versjonen og i overkant av 300 hester i en eventuell STI-modell.

- Vi kan naturligvis ikke si noe om prisen, eller når den eventuelt kommer til Norge, sier informasjonssjef Stian Thrane hos Subaru.

Les også:

Her er bilene med best kjøreegenskaper

Du gjetter ikke hvor denne superbilen kommer fra

Sjekk verdens heftigste gressklipper

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!