Arrinera Hussarya

Du gjetter ikke hvor denne superbilen kommer fra

Nytt firma skal bygge superbiler med kavaleriinspirasjon.

AGGRESSIV: Det er ingen tvil om at bilen ser sint ut. Hvorvidt den er pen eller ikke, er imidlertid et annet spørsmål.
AGGRESSIV: Det er ingen tvil om at bilen ser sint ut. Hvorvidt den er pen eller ikke, er imidlertid et annet spørsmål. Foto: FOTO: Marcin Gorgolewski
Sist oppdatert

Det er det polske selskapet Arrinera Automotive som nå skal lansere sin første bil. Den har fått det velklingende navnet Hussarya. Det skal med andre ord ikke stå på navnet. Det virker som polakkene har latt seg inspirere av en annen, liten superbilprodusent - nemlig Pagani og deres Huayra.

I den realtivt kreative pressemeldingen fra selskapet siteres det blant annet fra bøker om det polske infanteriet fra 1800-tallet. Selskapet sier at bilen deler nøkkelegenskapene med husarene - nærmere bestemt skjønnhet, styrke og manøvrerbarhet.

Bilen skal visstnok ha blitt utviklet siden 2008, og flere anerkjente institusjoner og personer skal ha vært involvert på veien. Blant annet hevder selskapet at en av professorene ved Warsawas tekniske universitet har gjennomført aerodynamiske tester av karosseriet i simulerte hastigheter opp til 360 km/t.

- Arrinera Hussarya har blitt laget for bilentusiaster som elsker raske og vakre biler. Dette er en bil for entusiaster som vil ha bade følelser og adrenalin kombinert med praktiske løsninger for hverdagsbruk - og litt ekstravaganse blandet inn, sier administrerende direktør Lukasz Tomkiewicz. Den britiske bilbyggeren Lee Noble skal også være med på prosjektet.

FARGERIKT: Interiøret har mye skinn, men ser ellers relativt spartansk ut.
FARGERIKT: Interiøret har mye skinn, men ser ellers relativt spartansk ut. Foto: FOTO: Marcin Gorgolewski

650-hesters V8

Motoren skal etter sigende være en 6,2-liters V8 på 650 hester og 820 Nm. Hvor denne er hentet fra sies det ingenting om, men vi tviler på at den er hjemmebygget. Selskapet hevder også at bilen kun veier 1300 kilo. Det gir naturlig nok rimelig heftige ytelser. 0-100 km/t skal gå på 3,2 sekunder og 200 skal nås på 8,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 340 kilometer i timen.

Prisen er oppgitt å være snaue 117 000 euro før avgifter. En cirkaberegning av avgifter forteller oss at den sannsynligvis ville kostet et sted mellom 2,5 og 3 millioner å importere til Norge. Ifølge pressemeldingen fra selskapet vil bilen tidligst være klar for salg mot slutten av året. Sannsynligvis blir det nok enda senere - hvis den i det hele tatt blir bygget.

Man ser nemlig stadig vekk nye superbiler fra helt ferske produsenter. Det er imidlertid kun en håndfull som faktisk klarer seg i det lange løp. Noen bygger et par biler før butikken går under, og suksesshistoriene er det langt mellom sammenlignet med fiaskoene. Det er imidlertid mulig - noe både tidligere nevnte Pagani og svenske Koenigsegg har bevist. Vi venter i spenning på verdens første polske superbil.

Les også:

Sjekk verdens heftigste gressklipper

Denne bilquizen får du aldri rett på

Familiebilen naboen vil se langt etter

LAMBORGHINI-FORMER: Den kantete designen minner på mange måter om oksene fra Sant'Agata Bolognese.
LAMBORGHINI-FORMER: Den kantete designen minner på mange måter om oksene fra Sant'Agata Bolognese. Foto: FOTO: Marcin Gorgolewski

Denne saken ble første gang publisert 23/07 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også