De fleste har nok fått med seg at det ikke står alt for bra til med økonomien i de europeiske landene. European Automobile Manufacturers Association meldte tidligere denne uka at registreringen av nye biler i juni falt 5,6 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Årets nivå er det laveste siden 1996, og nå ser man også virkningene av dette nedover i Europa.

Automotive News melder om at flere bilfabrikanter gir voldsomme rabatter for å holde farten oppe i nybilsalget. Hyundai har blant annet solgt to biler til prisen av én i Spania. De har også gitt kundene 150 euro rabatt per mål det spanske landslaget scoret i Confederations Cup - til sammen 2250 euro. Flere andre bilfabrikanter har også gitt tusenvis av euro i rabatt til kunder som kjøper ny bil.

Sjefsanalytiker hos konsulentselskapet Ernst & Youngs globale bilavdeling, Anil Valsan, sier imidlertid til Automotive News at fabrikantene må slutte med disse rabattene i løpet av noen måneder. - Enhver utflating vi ser med dette rabattnivået vil være kunstig, sier han til nettstedet.

God fart i Norge

Her i Norge går bilsalget derimot så det griner. 2013 ligger an til å bli et av de beste årene noensinne, og optimismen er stor. Så er det mulig for nordmenn å spare penger på å kjøpe ny bil i Europa i disse dager?

- Vi ser at det er flere som er interessert i nye biler nå, sier Kai Zapffe til Vi Menn Bil TopGear. Han jobber som importkonsulent for mobile24.no, og hjelper nordmenn med å importere biler fra utlandet.

Han påpeker at mange av de nye bilene som annonseres på mobile.de og andre utenlandske nettsteder først og fremst er lokketilbud. Prisen gjelder ofte biler nærmest uten utstyr, men bildet viser gjerne toppmodellen. - Nederst i annonsen står det så at det er et illustrasjonsbilde - på tysk, sier Zapffe.

Importkonsulenten forteller at ventetiden også kan være et problem. Mange av kjøperne tror bilen står klar til salg, men som regel er det snakk om relativt lang bestillingstid. Garantien som mange bekymrer seg for, mener han imidlertid ikke er noe problem. - Flere fabrikanter gir deg mulighet til å kjøpe en utvidet nybilgaranti som også vil gjelde i Norge, sier han.

I likhet med når man bruktimporterer finnes det modeller det er mer å spare på enn andre. Zapffe peker blant annet på Volkswagen-modeller som lite lønnsomme grunnet den norske importørens gode priser.

Prisbevisste nordmenn

Informasjonssjef for Audi i Norge, Marius Tegneby, mener at folk flest har fått med seg hva som foregår i Europa, og at det indirekte gjør noe med prisoppfatningen. - Norske bilkjøpere har blitt godt vant med kampanjer den siste tiden, og det er generelt et større fokus på pris enn tidligere, sier han til Vi Menn Bil TopGear.

Tegneby mener at norske kunder generelt er prisbevisste, men at vi likevel ikke vil se noe reelt fall i nybilprisene her til lands. - Det finnes alltid noen kunder som er ekstra prisbevisste og vil spare alle kronene de kan. De aller fleste vil likevel helst forholde seg til en norsk kjøpsprosess, svarer han på spørsmål om de har merket noen økning i parallellimporten av nye biler.

Tradisjonelt sett har import av nye biler ikke vært spesielt lønnsomt, men med 20-30 000 kroner i rabatt på kontinentet kan det være at det nå er noen tusenlapper å spare hvis du gjør jobben selv. Likevel er det ikke til å komme fra at bruksfradraget i engangsavgiften gjør at det som regel blir mye mer lønnsomt å importere en bruktbil.

Frysja 22082012 Marius Tegneby Harald A Møller=

PRISBEVISSTE: Marius Tegneby hos Audi-importøren Harald A. Møller sier at nordmenn er prisbevisste, men foretrekker norsk kjøpsprosess. © FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Syv gode råd for import av bil

1. Ikke skriv under på en avtale du ikke forstår

Krev at avtalen skrives på et språk du forstår godt.

2. Finn ut hvem som eier bilen og om det er pant i den

Undersøk bilens vognkort, registreringsbevis og offentlige registre for informasjon om hvem som eier bilen og om den er pantsatt.

3. Vær kritisk til forhandleren

Undersøk flere forskjellige forhandlere for å finne det beste tilbudet. Bruk Google aktivt for å søke etter kommentarer fra tidligere kunder. Kjøp bil fra anerkjente forhandlere med eksporterfaring som er tilknyttet en bransjeforening og klagenemnd.

4. Lær deg avgiftsreglene

Å importere bruktbil innebærer at du har krav på å få refundert avgifter fra landet du eksporterer bilen fra. Ved innførsel til Norge må du betale norske avgifter. Presiser skriftlig i avtalen at mva. fra avsenderlandet skal refunderes innen en bestemt tidsfrist. Send kopi av tolldokumentene og din betalingsinformasjon til selger for å få tilbake mva.

I tillegg må ulike skjemaer fylles ut og registreringer gjøres både i avsenderlandet og Norge. Husk at bilen må eksportregistres og at du må ha lovpålagt bilforsikring.

5. Ikke kjøp bilen usett

Undersøk bilens utstyr, historikk, kilometerstand og servicehefte. Gjør en tilstandsrapport hos et uavhengig testsenter.

Forsikre deg om at alle viktige dokumenter følger med i original. Dette gjelder eksempelvis vognkort, registreringsbevis og EU-godkjenning.

6. Ikke betal på forskudd

Betal når du overtar bilen! Eventuelt kan du benytte kredittkort eller anerkjente betalingsformidlere. En praktisk måte å gjennomføre kjøp av bil på er å bruke et Escrow-firma som ikke overfører pengene til selger før du har mottatt bilen. Ikke bruk Escrow-firmaer som selger foreslår med mindre du er sikker på at de er til å stole på.

7. Gjør deg kjent med innholdet i garantien

Skaff deg et skriftlig garantibevis. Bekreft garantiens gyldighet og varighet hos norske forhandlere. Den generelle reklamasjonsfristen i Europa er to år, men ved kjøp av bruktbiler kan reklamasjonsfristen i enkelte land begrenses i avtalen.

Kilde: Forbruker Europa

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!