157 timer i i løpet av et år må en person som bor en halv time unna Oslo og kjører til jobb hver dag regne med. En hel uke er 168 timer. Det vil si at du bruker nesten en hel uke i året, på å sitte i kø.

Det viser tall fra TomToms «Nordic Congestion Index», som ved hjelp av data fra GPS-enheter kartlegger trafikkforholdene i en rekke storbyer verden rundt.

I Oslos ettermiddagsrush må du regne med å bruke en time og 45 minutter på en strekning du vanligvis kun ville brukt en time på. Det er ikke lenger fredag som har det verste ettermiddagsrushet, men torsdag. På mandag er ettermiddagsrushet minst.

Oslo er faktisk verst i Norden hva rushtidsproblemer og bilkøer angår. Ifjor ble Oslo kåret til Europas syttende verste by hva rushtidsproblemer angår - oppsiktsvekkende høyt, med tanke på at Oslo bare er nr. 45 på listen over de største europeiske byene.

Nå har situasjonen riktignok bedret seg. På TomToms siste undersøkelse er Oslo nå nummer 29 på verstinglista, og Stockholm har totalt sett verre rushtidsproblemer. Men ettermiddagsrushet er verre i Oslo.

Køene skapes selvsagt når forholdet mellom veikapasitet og trafikk vipper i gal retning. Men de skapes i stor grad av noe som teoretisk sett kunne vært helt unngått. Det som Veitrafikksentralen "hendelser", altså motorstans, kollisjoner og store vogntog med blankskurte dekk på glatt føre.

De 10 mest trafikkutsatte byene i Norden

Undersøkelsen oppgir trafikkbelastning i prosenttall. Eksempel: 75 % betyr at reisetiden er 1,75 ganger lengre enn ved «fri flyt»

By

Ettermiddagsrush

Oslo

75 %

Stockholm

70 %

Stavanger

56,6 %

Gøteborg

52 %

Bergen

42,1 %

Aarhus

40,1 %

Helsinki

40 %

Trondheim

38,6 %

København

34 %

Turku

31,9 %

Disse byene har det verste ettermiddagsrushet i Europa

Moskva er ikke stedet å dra med bil dersom du hater kø

By

Ettermiddagsrush

Moskva

138 %

Istanbul

125 %

Warszawa

88 %

Brussel

81 %

Marseille

77 %

Oslo

75 %

Stockholm

70 %

Stuttgart

67 %

Paris

65 %

Palermo

64 %

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!