"Gjerrig morobil". Det var tittelen da våre kollegaer i Top Gear Magazine i 2011 testet en prototype av VW XL1.

Nå skal den produseres. Og dermed vil verden få en ny bil som kan smykke seg med tittelen "verdens gjerrigste serieproduserte bil".

Forklaringen bak det utrolig lave forbruket ligger i et strømlinjeformet karosseri med en luftmotstandkoeffisient på kun 0,189, en vekt på bare 795 kilo, lavt tyngdepunkt (1,153 meter høy) og et plug-in hybrid-system der du kan kjøre opp til 50 kilometer rent elektrisk.

Dette skal også gjøre XL1 i stand til å cruise i 100 km/t bare ved hjelp av 8,4 hk.

=vw, xl1, hybrid

FOTO: VW

160 km/t

Motoren i hybrid-systemet er en tosylindret TDI som utvikler 48 hk, en elektrisk motor som via et lithium-ion batteri utvikler 27 hk - koblet til en syvtrinns DSG girkasse. Utslippet av CO2 skal være på 21 g/km.

Ytelser? Toppfarten er på 160 km/t, og XL1 kan - "hvis det er nødvendig", som VW skriver - aksellerere fra 0-100 km/t på 12,7 sekunder.

XL1 lever med sine to seter ikke helt opp til navnet; den er omtrent like lang og bred som en Polo, men betraktelig lavere. Men de to setene står i hvert fall nå ved siden av hverandre, og ikke etter hverandre, slik tilfellet var med en tidligere prototype.

Les også:

QUIZ: Hva kan du om Top Gear?

Skal greie 0,15 liter på mila

Avis innrømmer Tesla-tabbe

De beste bilene i ny undersøkelse

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!