Hybrid Air

Denne kan kjøres på luft

Citroën lanserer en fullhybrid som kombinerer en bensinmotor med trykkluft og hydraulikk.

LUFTSLOTT? Nei; Citroën bruker luft til jobben batterier og elmotorer vanligvis gjør. FOTO: Citroën
LUFTSLOTT? Nei; Citroën bruker luft til jobben batterier og elmotorer vanligvis gjør. FOTO: Citroën
Sist oppdatert

Allerede i 1955 presenterte Citroën teknologien der luft under trykk arbeider sammen med høytrykkshydraulikk (overføring av energi ved hjelp av væske), i forbindelse med de legendariske DS-modellene.

Tre år senere bygde ingeniørene en forbrenningsmotor der trykkluft og hydraulikk ga økt effekt. Men lav etterspørsel og mangel på relevant teknologi bidro til at motorene aldri nådde den vanlige forbruker.

Men nå er det endelig, i regi av Peugeot-Citroën, klart for en ny type hybridteknologi for den vanlige bileier. Hybrid Air er navnet. Og en prototype av denne teknologien - montert på en C3 - vil bli presentert under bilmessen i Geneve i mars.

TRYKKLUFT: Forbrenningsmotorens effekt kombineres med trykkluft. FOTO: Citroën
TRYKKLUFT: Forbrenningsmotorens effekt kombineres med trykkluft. FOTO: Citroën

Tre modus

Enheten styres av et system som tilbyr tre ulike kjøremodus:

Air. Ingen utslipp; det samme som ZEV i andre fullhybrider. Lagret energi i form av trykkluft overføres til hjulene via to hydraulikkenheter og girkassen. Trykkluftstanken lades ved hastighetsreduksjoner og bremsing. "Air" er aktiv opp til 70 km/t, og Citroën hevder den skal kunne brukes i 60 % av tiden, selvsagt avhengig av trafikken.

Bensin: Kun bensinmotor.

Kombinert: Forbrenningsmotorens effekt kombineres med trykkluft. Gir en merkbar boost-effekt ved hastighetsøkninger.

Med den tresylindrede bensinmotoren VTi 82 skal drivstoff-forbruket reduseres med en tredjedel, til 0,29 l/mil ved blandet kjøring. Utsluippet av CO2 skal være 0,69 g/km.

Til salgs i 2016

Siden ingen batterier er involvert, har Citroën muligheten til å gi bilene en svært konkurransedyktig pris. Og her er heller ingen teknologi som stjeler plass. Det hefter heller ingen spesiell brannfare ved teknologien.

Klimatiske forhold skal ikke spille noen rolle. Og vi antar at det hydrauliske systemet veier mindre enn hva batterier ville ha veid, noe som gir redusert vekt.En automatisk girkasse med planetgir besørger trinnløse momentstabile girskifter.

Selv sier Citroën at teknologien egner seg spesielt godt for personbiler i B- og C-segmentet. For Citroëns del betyr det C3 og C4, og DS-utgavene av disse.

Men det blir neppe før i 2016 at Hybrid Air-modeller er å finne hos bilforhandlerne.

VIDEO - HYBRID AIR

</p> <h4>Les også:</h4> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article820343.ece">Skal klare 0,15 l/mil</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article798359.ece">Citroën CX - fransk på sitt fineste</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article765119.ece?ref=tv2">Prøvekjørt: Toyota Yaris Hybrid</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/emne/hybrid">Alt om hybrider</a> </p> </div>

Denne saken ble første gang publisert 25/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også