Toyota ProAce kommer i to forskjellige lengder og to forskjellige høyder, med lasteevne på 5, 6 eller 7 kubikkmeter. Denne plassen kommer man til gjennom en eller to skyvedører på sidene, eller gjennom en topphengslet eller delt bakdør.

Lasteevnen er opptil 1200 kg, mens hengervekten er 2000 kg. ProAce Leveres uten eller med vinduer i lasterommet, eller som minibuss.

Fransk opphav

Ja, det har seg slik at ProAce ikke produseres av Toyota. Den produseres av franske PSA Peugeot Citroën, men leveres i Europa under varemerket Toyota. Hva det vil si for kvaliteten er for tidlig å si noe om. Utgåtte HiAce har jo et usedvanlig godt kvalitetsrykte, så franskmennene har en stor jobb foran seg for å ivareta nettopp dette.

Om du lurte: Nye ProAce er den samme bilen som Peugeot Expert og Citroën Jumpy.

Mer utstyr

Toyota er selvfølgelig fulle av lovord om den nye bilen, som etter sigende skal være mer komfortabel, enda sikrere og ha mer utstyr enn forgjengeren.

Elektriske vinduer, sentrallås, aircondition, stereo/bluetooth og cruisekontroll er noe av utstyret som er tilgjengelig. I tillegg skal ProAce ha et tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr som standard.

=

EXPERT: Nye Toyota ProAce produseres av franske PSA Peugeot Citroën og er i bunn og grunn samme bil som Peugeot Expert og Citroën Jumpy. FOTO: Toyota © FOTO: Toyota

Flere motorer

Det er diesel som gjelder dersom du skal kjøre ProAce. Enten en 1,6-liter på 90 hk og 180 Nm med femtrinns girkasse, eller en toliter på 128 hk/320 Nm eller 163 hk/340 Nm med sekstrinns manuell girkasse. Toyota oppgir en estimert rekkevidde på opptil 1250 kilometer for de to største motorene der tankvolumet er 80 liter. Alle motorene oppfyller Euro V-utslippskrav.

Toyota Norge åpner for bestilling av ProAce i løpet av første kvartal 2013. Så de første kundene vil få sine biler i løpet av andre kvartal 2013. Prisene er forløpig ikke klare.

Les også:

De mest populære bilfargene

Denne biltypen skal lede an bilrevolusjonen

Derfor er det smart å bruke håndbrekket mens du kjører

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!