De første bildene av Beetle Cabriolet er sluppet. Bilen får sin verdensdebut på Los Angeles Motorshow i slutten av november, og er ventet til Norge rett etter påske. Salget starter i begynnelsen av 2013.

Beetle med tak kom på markedet i Norge rett etter nyttår. Ved utgangen av september var der solgt 425 eksemplarer, som er noe færre en for eksempel VW Up! med 451 solgte.

Vi Menn Bil Top Gear var blant de første som testet bilen i Norge. Vi mente versjonen med 1,2 TSI 105 hk både bød på frisk kjøring, sprek og gjerrig motor, god sikkerhet, kul design og hyggelig pris - med andre ord et langt mer vellykket fremstøt enn forgjengeren New Beetle som kom i 1998.

Som i 1949!

Beetle Cabriolet er tredje generasjon kabriolet fra den første modellen som så dagens lys i 1949. Beetle har en silhuett man drar kjensel på, og taket med soft-top-løsningen er beholdt fra første modellen som kom i 1949.

- Når taket er foldet ned ser vi helt klart paraleller til orginalen. Sikkerheten er ivaretatt på samme måte som vi kjenner fra Golf Cabriolet, hvor en todelt skjult veltebøyle automatisk kommer frem og beskytter fører og passasjerer i kritiske situasjoner, som for eksempel "rollover". Sikkerheten er også ivaretatt med to kollisjonsputer foran, sammen med hode- og sidekollisjonsputer foran, sier VW-direktør Ulf Tore Hekneby.

=

LA: Beetle med stofftak debutere på bilutstillingen i Los Angeles i november og er ventet til Norge rett over påske. FOTO: VW

Beetle Cabriolet kommer i tre motorversjoner, de samme motorene som på Beetle.

Det vil si en innstegsversjon med 1,2 l 105 hk TSI-bensinmotor, samt en 1,4-liters 160 hk TSI-bensinmotor som vi kjenner fra VW Scirocco. Helt på toppen en 2,0 l TSI bensinmotor med 200 hk - også den i sportutgaven.

Prisene er ikke klare.

Les også:

Her har du verdens råeste kabriolet

Quiz: Hva kan du om VW-biler?

De beste vinterdekkene 2011 -2012

=

BEDRE TIDER: Beetle Cabriolet borger for en viss følelse av go'vær, men er du blant de potensielle kjøperne, får du håpe på en noe bedre sommer neste år enn i år - om ikke så tørt som på bildet. FOTO: VW

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!