Denne bilen beviser at nullutslippsteknologi ikke bare er for små og kompakte biler i byen, ifølge Nissan. Konseptbilen Terra er nemlig en SUV med brenselcelle-teknolgi basert på hydrogen. I brenselcellene blir kjemisk energi omformet til strøm som driver motoren. Når drivstoffet er hydrogen, produseres kun vann - og bilen blir dermed forurensningsfri under bruk.

Terra er en ukonvensjonell bil, og det samme er motorplasseringen. Terra har fire motorer som alle sitter i hjulene. Bilen er dermed i prinsippet en firehjulstrekker. At motorene sitter i hjulene gir flere fordeler sammenlignet med konvensjonelle SUV-er - særlig når et gjelder plass. Det skyldes at man blant annet sparer plassbehovet til drivverket mellom motor og hjul.

- Vår inspirasjonskilde har vært livsstilen til unge mennesker i Nord-Europa, uttaler Shiro Nakamura, visepresident og sjefsdesigner.

- Terra viser at Nissan har hørt deres ønske om bærekraftig mobillitet, hevder Nakamura.

Den hydrogen-elektriske SUV-en er bare en konseptbil, og kommer aldri i produksjon i sin nåværende form. Men den signaliserer ifølge Nissan at selskapet er klart til å masseprodusere brenselcellebiler dersom hydrogen blir mer tilgjengelig.

I Norge har man hatt prøveprosjekter med hydrogen. Blant annet ble HyNor etablert som et prosjekt våren 2003, der målet var å etablere en vei med hydrogeninfrastruktur mellom Oslo og Stavanger. Alle de planlagte stasjonene ble imidlertid ikke realisert, og det er ikke veldig høy fart på Hydrogenveien.

Nissan skal vise Terra på bilutstillingen i Paris som åpner neste uke. Der skal de også vise frem en mer påkostet versjon av Nissan Qashqai med blant annet 360-graders surroundkamera.

=

TIL PARIS: Nissan Qashqai 360. Foto: Nissan

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!