Det svenske bilbladet var de samme som på 90-tallet la flere Mercedes A-klasser av første generasjon på taket i elgtesten. Den gang endte det med at Mercedes måtte kalle tilbake alle bilene som hadde blitt solgt for å ettermontere ESP.

- Da ble vi først møtt med stillhet og sinne, men de skjønte etter hvert at det var noe galt, sier Hans Hedberg i Teknikes Värld til Vi Menn Bil.

Nå hevder de at siste generasjon av SUV-en Jeep Grand Cherokee også utviser farlige tendenser ved unnamanøvre. Allerede ved 63,5 km/t går SUV-en opp på to hjul. Det er en fart som referansebilene Volkswagen Touareg og Volvo XC90 ikke har noen som helst problemer med å takle.

Elgtesten Teknikes Värld kjører er i praksis den samme doble unnamanøvertesten (elgtest) som vi selv kjører her hjemme. De har imidlertid en litt tøffere utgave hvor bilen lastes opp til det den er godkjent for ved hjelp av passasjerer og faststroppede sandsekker.

Testen simulerer at du svinger unna en hindring i eget kjørefelt, for så styre unna en hindring i motgående kjørefelt og inn i eget kjørefelt igjen. En tøff nøtt for de fleste biler, og jo høyere tyngdepunkt, desto verre blir det.

=

PUNKTERINGER: Selv med mindre last enn det som er angitt som maks i vognkortet, vrenges dekket av felgen. Dette har ifølge Teknikens Värld skjedd hele ti ganger med forskjellige biler. © SKJERMDUMP: YouTube

Hevdet bilen var overlastet

Etter den første testen kom Chrysler med en uttalelse hvor de hevdet at bilen var lastet for tungt. Hedberg tilbakeviser dette, og forklarer at bilen ble lastet etter maks nyttelast som er oppgitt i vognkortet.

- Det er disse opplysningene vanlige forbukere forholder seg til, og dermed gjør også vi det. Men vi kontrollmåler også bilene, og det viste seg at Grand Cherokee veide mellom 50 og 150 kilo mer enn det som var oppgitt, sier Hedberg.

Chrysler ser imidlertid ikke på denne tillatte nyttelasten som et offisielt mål. Dette regnes ut ved å trekke vekten av den letteste modellen fra den maksimalt tillatte totalvekten. Dermed får man avvik når det er snakk om en tyngre modell med mer utstyr - slik den Teknikens Värld testet.

Men det var heller ikke hele forklaringen på problemet. For som man ser i videoen nederst i saken, løfter bilen seg opp på to hjul selv med "riktig" totalvekt. I flere av de andre forsøkene vrenger alle de tre bilene dekket av felgen - en situasjon som også er farlig.

- I videoen ser man seks slike punkteringer, men vi har gjennomført kontrollmålinger hele sommeren, og til nå har det samme skjedd hele ti ganger, uttaler Hedberg.

Grovere asfalt

Chryslers offisielle kommentar rundt akkurat dette sier at det i hovedsak skyldes at asfalten på flystripa som Teknikens Värld bruker til sine tester er grovere enn det man finner på de aller fleste offentlige veier og godkjente testbaner for biler. Hvorvidt asfalten de sikter til er en mellomeuropeisk eller skandinavisk type har vi ikke fått svar på, men det er ikke til å komme fra at asfalten her til lands (og i Sverige) er grovere enn den man finner lenger syd i Europa. Chrysler hevder altså at det var kombinasjonen av grov asfalt og overlast som gjorde at bilen oppførte seg farlig.

De viser også til tyske Auto, Motor und Sport som har gjennomført nye elgtester med bilen etter denne saken uten problemer. En av bilene som ble brukt i denne testen var også den samme bilen med italienske skilter som du kan se i videoen under.

- Vi synes først og fremst dette er forferdelig ovenfor forbrukerne, og derfor vil vi fraråde å kjøpe denne bilen før Chrysler har løst problemet, avslutter Hedberg i Teknikens Värld.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!