Det er ingen som kan nekte for at Kia har tatt noen voldsomme steg de siste årene - både teknisk og designmessig. Begge deler er det mange som skal ha æren for, men på designfronten er det én mann som har stått i front for utviklingen. Han heter Peter Schreyer og var i mange år en viktig designer hos Audi med blant annet første generasjon TT i bagasjen. I 2006 ble han imidlertid ansatt som designsjef hos Kia, og siden har ikke merket sett seg tilbake.

Det siste, og kanskje mest imponerende til nå, resultatet av Schreyers arbeid hos Kia har akkurat blitt vist frem i form av modellen med det fengende navnet Quoris. Bilen er en stor sedan med bakhjulsdrift, og skal gjøre at Kia også kan konkurrere i den mer luksuriøse delen av bilverdenen. Modellen ble lansert i Korea med navnet K9 i mai, men det er først nå vi får vite litt mer om varianten som skal selges i utvalgte markeder i resten av verden.

Bilen deler plattform med Hyundais flaggskip ved navn Equus (nok et veldig enkelt navn fra Korea), men har blitt laget for å se mer sportslig ut. For å gjøre dette har Kia valgt å gi den litt større akselavstand samt redusere overhengene i begge ender.

=

BMW-AKTIG: Bakfra har bilen klare likhetstrekk med dagens BMW 7-serie. © FOTO: Kia

Teknologiske fremskritt

Vi ser også at koreanerne nå begynner å implementere teknikk som for bare få år siden var forbeholdt de dyreste modellene fra for eksempel Audi og Mercedes. Det betyr blant annet cruise control med radar som holder en gitt avstand til bilen foran, blindsonevarsling, automatisk bremsing ved kollisjonsfare og kamerasystem som viser hele bilen.

På motorfronten har vi ikke fått noen opplysninger når det gjelder eksportvarianten, men den koreanske modellen leveres foreløpig med to V6-motorer på 3,3 og 3,8 liter. Disse yter henholdsvis 300 og 334 hester, og begge drikker bensin. Det er foreløpig ingen planer om å selge denne bilen i Europa, men det er likevel ikke usannsynlig at vi vil se mer luksuriøse biler fra Kia/Hyundai her også i fremtiden - på samme måte som både Lexus og Infiniti (luksusmerkenes til henholdsvis Toyota og Nissan) etterhvert har funnet veien til Europa.

Hvis bilen hadde blitt solgt i Europa, ville den nok uansett blitt for dyr til å kunne konkurrere med de mer etablerte merkene her til lands. Med de to motoralternativene snakker vi sannsynligvis om en pris som er langt inn i Audi og BMW-land. Hvis du virkelig vil ha en slik bil, er det imidlertid mulig å importere en fra USA når den kommer i butikkene der.

Les også:

Disse bilene har fått terningkast seks

Fire biler som gjør livet morsommere

Quiz: Hva kan du om motorer?

=

IKKE TIL EUROPA: Per i dag har ikke Kia planer om å selge denne bilen i Europa. Kanskje den kommer senere, men uansett kan du jo importere en selv. © FOTO: Kia

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!