Kanskje er du blant dem som har drømt om å kunne fly av gårde i din egen bil, som i "Blade Runner" eller "Fifth Element"? Bare suse av gårde, slippe å irritere seg over sinker i venstrefeltet, trafikklys som aldri blir grønne, fartshumper og hullete, norske veier? Tanken på å kunne fly over køen er temmelig besnærende.

Men til tross for mange prosjekter er den flyvende bilen i stor grad blitt stående på bakken.

Men noen gir aldri opp troen på at den flyvende bilen snart vil ta av.

En av dem er elektro-gründeren og skycar-entusiast Fridtjof Arngren. For nærmere 30 år siden kjøpte han rettighetene til den flyvende bilen Sky Commuter. Men prototypen krasjet, og så gikk selskapet konkurs. Arngren har imidlertid ikke mistet troen på å en dag kunne fly med en bil-lignende doning.

- Jeg eier de europeiske rettighetene på Hoverpod som utvikles i Australia. Den er den flyvende bilen som er nærmest realisering, hevder Arngren.

I september

Ifølge Arngren kan den bli realisert allerede i september med en norsk pris på 500 000 kroner.

- Men jeg bør egentlig ikke nevne måneder og datoer. Flyvende biler er kompliserte saker, og har vist seg som litt av noen luftslott. Vi har ikke greid å holde noen av de datoene vi har satt. Men jeg har virkelig tro på Hovepod-en, sier Arngren.

Den kommer ifølge Arngren i to versjoner, en elektrisk og en på bensindrift. Drevet på bensin skal den ha en rekkevidde på 500 km. 60 km med elektrisk motor.

- Den blir nærmest lydløs og kan fly tre meter over bakken. Flyr man høyere må man ha flysertifikat, forteller Arngren.

- Hva med infrastrukturen i luften?

- Hoverpod-en er regulert i henhold til Luftsfartsverkets regler, hevder Arngren.

USA har ifølge ham allerede utviklet "highways in the sky" - et system som tilrettelegger for at millioner av mennesker skal kunne fly når de vil, samt ta av og lande hvor som helst - med sine egne farkoster.

=

PÅ BAKKEN: Dette er Sky Commuter. Den tok aldri helt av.

Realistisk innen fem år

Og i nevnte USA finnes selskapet Terrafugia som under slagordet "Driven to fly" snart skal lansere den første serieproduserte flyvende bilen, kalt The Transition, ifølge The Economist. Den skal vises frem på bilutstillingen i New York i beynnelsen av april.

The Transition minner mer om et småfly enn bil, men kan pakke sammen vingene og benyttes som en bil. Du må imidlertid ha et såkalt Lite-Sport-flysertifikat for å kunne bruke The Transition i USA. Den er dermed først og fremst rettet mot piloter som ønsker å kunne kjøre til flyplassen, og ta av uten å måtte bytte farkost. Som navnet antyder er The Transition ment som en overgang inntil mer fullblods flyvende biler kan ta av.

- For at fullverdige flyvende biler skal kunne realiseres, må det utvikles mer effektive motorer og bedre kontrollsystemer, sier Bob Bulaga, president i Trek Aerospace, til The Economist.

Selskapet utvikler det de kaller "personlige luftfartøy", og jobber blant annet med The Tyrannos, en toseter med bensinmotor og batteripakke.

Men utfordringene er mange. De flyvende bilene har visst seg svært vanskelig å kontrollere.

- Det er enkel fysikk. Alle farkoster som tar av og lander vertikalt er ustabile. Å gjøre dem praktiske krever avansert datateknologi som overvåker og retter opp alle ustabiliteter. Ellers blir det som å forsøke og stå på en badeball, sier Bulaga.

- Men innen fem år tror jeg vi ser den første praktisk flyvende bilen, uttaler han.

Chris Malloy er navnet på mannen som står bak Hoverbike, en farkost som skal kunne kjøres som en motorsykkel, men med turbiner i stedet for hjul. Han mener potensielle kunder også utgjør et problem

- Folk flest kan ikke lukeparkere, så jeg har problemer med å se for meg hvordan folk flest skal kunne håndtere flyvende biler uten å skade seg selv fatalt, uttaler Malloy.

- Jeg ønsker ikke å se disse farkostene i hendene på hvermansen, for jeg har sett hvordan hvermansen kjører bil, tilføyer Bulaga.

=

I SKYENE: Moller Skycar er blant prosjektene med flyvende biler som lever.

Det meste tilrettelagt

Og er du dårlig til å kjøre bil, blir du neppe bedre i luften, siden en luftgående bil utgjør en langt mer krevende øvelse enn en veigående.

- Svake kjøreferdigheter vil forsterke seg i luften, sier NASA-ingeniøren Ken Goodrich til The Economist.

Men Goodrich tror dette kan løses teknologisk ved å utvikle flyvende biler som nær sagt flyr seg selv, samt strenge kontrollsystemer.

- Luftfartsmyndighetene har åpnet for tilrettelegging av nødvendig infrastruktur, og nødvendige kontrollsystemer og sensorer blir stadig billigere og mer pålitelige. Dermed ligger det meste til rette for at vi snart kan se de første flyvende bilenei lufta, uttaler Goodrich.

=

BILFLYET: The Transition, utviklet av Terrafugia, er klart til å ta av.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!