Flere nye bilmodeller fra for eksempel Ford, VW, Skoda og Audi kommer med parkeringsassistent som ekstrautstyr, altså en teknologi som hjelper deg å lukeparkere.

I en undersøkelse som Norsk Respons gjorde for TrygVesta forsikring (nå Tryg) i 2007 svarte fire av 10 kvinner at de mislikte å lukeparkere. Og en undersøkelse som Ford gjennomførte i sommer viste at 39 prosent av engelske sjåfører må ha mer enn et forsøk på å lukeparkere.

Se video: Slik lukeparkerer du

Derfor er det kanskje ikke så rart at parkeringsassistenter er blitt et stadig mer populært ekstraustyr. Prisene er dessuten på et nivå som gjør teknologien tilgjengelig for mange. 4500 kroner er neppe avskrekkende dersom man har lukeparkeringsskrekk.

Ifølge Ford har "park assist"-teknologien slått ekstra godt an blant kjøpere av biler i C-klassen. Siden C-Max og Focus ble lansert tidligere i år har 37 prosent av C-Max-kundene og 38 prosent av Focus-kundene krysset av på parkeringsrobot på listen over ekstrautstyr.

Ford satser nå på å gjøre parkeringsassistanse tilgjengelig i de bilklassene som et flertall av norske bilkjøpere velger.

Teknologien fungerer slik at sjåføren kontrollerer pedalene, og velger gir fremover eller bakover etter instrukser fra systemet, mens teknologien dreier på rattet slik det skal gjøres for å få parkert.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!