Volvo V70, S80, S60 og V60 DRIVe

Nå kommer billig-Volvoene med automatgir

Disse Volvoene blir sannsynligvis 80.000 kroner billigere neste år.

BILLIGERE AUTOMATVERSJON: Frem til nå har du måttet velge stor dieselmotor for å få automatgir på Volvos modeller. Fra neste år leveres også DRIVe-modellene med automatgir.
BILLIGERE AUTOMATVERSJON: Frem til nå har du måttet velge stor dieselmotor for å få automatgir på Volvos modeller. Fra neste år leveres også DRIVe-modellene med automatgir. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Volvo lanserer DRIVe-modeller med automatgir.

De forbruksoptimaliserte DRIVe-modellene har sørget for at de svenske bilene har blitt oppnåelige for mange flere. Med lavere antall hestekrefter og et CO2-utslipp på lave 119 gram blir prisen mye lavere enn nestemann på prislista. Det bidro sterkt til at Volvo V70 var Norges nest mest solgte bil i 2010 - kun slått av den evig populære Volkswagen Golf.

Hvis du vil ha en V70 med automatgir må du imidlertid betale en god del mer i dag. For mens DRIVe-modellen koster fra snaue 360.000 kroner, har billigste automatversjon en startpris på drøye 465.000 kroner. Da får du en 163-hesters dieselmotor eller en 180-hesters bensinmotor.

Sannsynligvis 80.000 kroner billigere

Automatkassen koster 21.000 kroner ekstra på disse modellene, og det samme gjelder på S60/V60-modellene. Det er med andre ord nærliggende å tro at den også vil koste 21.000 ekstra på DRIVe-modellen. Dermed kan du sannsynligvis få en V70 med automatgir omtrent 80.000 kroner billigere neste år.

Også på fjorårets vinner av "Årets bil", S60/V60, vil billigste automatmodell bli rundt 80.000 kroner billigere.

Sent på vinteren

Bilene vil ha Volvos utgave av Powershift-girkassen. Dette er en dobbeltclutchgirkasse i likhet med Volkswagens DSG-girkasser. Disse øker vanligvis forbruket en smule, men er likevel langt mer effektive enn tradisjonelle automatkasser med momentomformer. DRIVe-modellene med automatgir har imidlertid akkurat samme forbruk og utslipp som modellene med manuelt gir.

Produksjonen av DRIVe-modellene med automatgir skal starte i midten av februar. Det betyr at de første bilene sannsynligvis vil være på veiene i Norge på senvinteren.

Les også:

En god familiebil med feil motor

Derfor bør du bytte frontrute etter 80.000 kilometer

- Nye biler rustbehandles ikke for norske forhold

Denne saken ble første gang publisert 01/12 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også