Siden januar er det solgt 35 218 stasjonsvogner i Norge. Til sammenlikning er det solgt 5137 sedaner Tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken sier sitt om nordmenns preferanser: Vi er et stasjonsvogn-land.

Kanskje har det sammenheng med at vi i europeisk målestokk bruker svært mye av inntekten vår på hjem og hytte. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at vi innenfor hus og hytte handlet for 53 milliarder kroner de ti første månedene i fjor - to milliarder mer enn året før. Det innebærer hyppige turer til Ikea og Maxbo. Og da trenger man biler med lasteplass.

Store biler er selvsagte kandidater til Årets Bil 2012, og bilene som presenteres her tilfredsstiller kravene som nordmenn har til plass.

Stem her på din favoritt

Tvers gjennom ny A6

Audi A6 kom på markedet nå i høst og befestet raskt sin posisjon blant eliten av familiebiler i premiumsegmentet.

Lite mangler når du sitter bak rattet i selv en av basisversjonene av nye Audi A6. Bilen er tvers gjennom ny i forhold til forgjengeren, men sender fortsatt ut alle de riktige signalene en luksuriøs storbil skal gjøre. A6 har god komfort, flotte kjøreegenskaper, moderne utstyr og ikke minst motorer og girkasser en premiumbil verdig.

Audi A6 er en kostbar bil, men er ikke dyrere enn hovedkonkurrentene BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Dieselmotoren på to liter og 163 hk med manuelt gir, er rimeligste modell. A6 fås med både bensin- og dieselmotorer opp til 300 hk.

Pris: fra 478 900 kroner

A6: Lars Gordon Stiff kjører en Mercedes E-klasse, men er ikke fremmed for å bytte. - Mercedes-en er meget komfortabel, men jeg synes den nye A6-en er veldig fin. BMW 5-serie står også på vurderingslisten, sier Stiff. © Egil Nordlien HM Foto

Et kraftig løft fra 407

Målet var å lage en billig og stilig familiebil. Det har Peugeot klart med 508. Stasjonsvognen (SW) frister med god plass, et ryddig interiør og fine bensin- og dieselmotorer. Innvendig er stilen ren og ryddig, med materialbruk og kvalitetsfølelse som de beste i klassen.

1,6-liters dieselmotoren på 112 hk er mest attraktiv på det norske markedet og føles sterk nok til daglig bruk. Gjerrig på forbruket er den også med sine oppgitte 0,48 l/mil per mil ( EU-normen).

Kjøreegenskapene er på det jevne - 508 er ikke utpreget sportslig, men heller ikke veldig myk og komfortabel. Stasjonsvognen koster fra 294 800 kroner, mens sedanen er 10 000 kroner rimeligere.

Pris: 284 800 kroner

Nydalen 23032011 Peugeot 508 SW=

FINE LINJER: Peugeot 508 har alt forgjengeren 407 manglet. Den har lekkert utseende, men i motsetning til 407 har ikke designen gått på bekostning av plassen. © Egil Nordlien HM Foto

Potensiell Norgesbil

Vi savnet aldri biler som VW Passat og Ford Mondeo da vi kjørte Hyundai i40. På flere områder viser i40 at Hyundai er et merke som blir å regne med. Designen har fått mange til å snu seg etter testbilene, og samtidig er plassforholdene overraskende gode. Den er morsom å kjøre, men i overkant livlig da vi simulerte kritiske situasjoner.

I i40 får du mye utstyr for pengene dersom du velger de to øverste utstyrsklassene. Viktigste motor i Norge er en 1,7 liters dieselmotor som fås med 115 eller 136 hk. Sistnevnte har ytelser som gjør at den hevder seg mot mange tolitere.

Pris fra 275 900 kroner.

NORGESBIL: Kombinasjonen av pris, plass, design og kjøreegenskaper gjør at Hyundai i40 har alle forutsetningene som skal til for å bli en populær stasjonsvogn i Norge. © Handeland, Petter

Skyvdør som man blir glad i

Sju seter er standard i Mazda 5, og til relativt behagelig priser får du gode utstyrspakker. Mazda 5 har noen få, men viktige centimeter ekstra for passasjerer i rad tre sammenlignet med flere konkurrenter. De ytre setene i rad to er store og komfortable, mens midtsetet er smalt og spinkelt. Sammen med Ford Grand C-Max er Mazda 5 den eneste kompakte sjuseteren med store skyvedører, og det er praktisk når en for eksempel skal sette barn inn i barneseter.

Mazda 5 er lettkjørt, og dieselmotoren på 1,6-liter med 115 hk har tilstrekkelig med krefter. Interiørkvaliteten er litt enkel.

Pris fra 280 700 kroner.

FLERBRUKSBIL: Mazda 5 har skyvedør, en praktisk innretning som det er lett å bli glad i. © Foto: Hildebrandt/Lorenz=

=

TRÅ TIL: En fiks løsning.

Enda mer fleksibel

"Lounge Seating" kaller Opel setearrangementet i nye Opel Zafira: Det midtre setet i rad to gjøres om til armlener, og de ytre setene skyves ekstra langt bakover og litt inn mot midten av bilen. Ulempen er at midtsetet er smalere enn de ytre setene når det er i bruk.

Zafira er litt større enn de andre kompakte sjuseterne. Opel har lagt vekt på å gi den kjøreegenskaper omtrent som i en stasjonsvogn. Bestselgermotoren i Norge blir en 130-hesters diesel, med 1,4-liters bensinturbo (140 hk) som komfortalternativ. Zafira kan fås med en smart innebygd sykkelholder med plass til fire sykler.

Pris fra 329 900 kroner.

=

MPV: Opel Zafira kan fås med en smart innbygd sykkelholder med plass ti fire sykler. (Foto: Opel)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!