Elbil og rekkevidde

- Ser ut som en ordentlig bil

Bilene med alternative drivstoffkilder blir stadig bedre. Her er Årets Bil-kandidatene med miljøalibiet i orden.

CITYSLICKER: - Jeg bor i byen, beveger meg sjelden langt og da virker elbil som et veldig fornuftig bilvalg, sier Joao Luis (33) som bor på Grünerløkka. Han kjører en eldre BMW 3-serie han snart skal kvitte seg med. - Jeg liker at Leaf ser ut som en skikkelig bil. De høye og smale elbilene liker jeg ikke noe særlig, sier Luis som gjerne skulle vært eier en av Leaf - og en 60-talls amcar. (Foto: Martin Jansen)
CITYSLICKER: - Jeg bor i byen, beveger meg sjelden langt og da virker elbil som et veldig fornuftig bilvalg, sier Joao Luis (33) som bor på Grünerløkka. Han kjører en eldre BMW 3-serie han snart skal kvitte seg med. - Jeg liker at Leaf ser ut som en skikkelig bil. De høye og smale elbilene liker jeg ikke noe særlig, sier Luis som gjerne skulle vært eier en av Leaf - og en 60-talls amcar. (Foto: Martin Jansen)
Sist oppdatert

Begrepet "rekkeviddeangst" dukker ofte opp når det er snakk om elbiler. Det handler om frykten for at batteriet på elbilen skal gå tomt før man kommer hjem eller til nærmeste ladestasjon. Batteriets utholdenhet avhenger av mange faktorer, som kjørestil og temperatur.

Og bor man ytterst på den nøgne ø er kanskje ikke en elbil med 15 mils rekkevidde det ideelle fremkomstmiddelet.

Men i Norge bor nå opp mot 80 prosent av befolkningen i byer og tettsteder. Og ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken kjører nordmenn i snitt 37,5 km per dag. Det innebærer at en elbil antakelig vil dekke det daglige behovet for transport for svært mange nordmenn.

De lærde strides om hvilke drivstoffkilder det bør satses på, men faktum er at elbilen og hybriden gjør seg stadig mer gjeldende på norske veier.

Og snart dukker enda et miljøgunstig alternativ opp på det norske markedet. Nemlig Opel Ampera - elbilen med en bensinmotor som lader batteriene underveis.

Her er SUV-ene som kan bli Årets Bil 2012

Stem på Årets Bil 2012 her

</p> </div>

Her er de klimavennlige bilene som er nominert til Årets Bil 2012

FLUE: De digre, frontlyktene på Leaf minner om fasettøynene på et insekt. (Foto: Martin Jansen)
FLUE: De digre, frontlyktene på Leaf minner om fasettøynene på et insekt. (Foto: Martin Jansen)

Plass til kjernefamilien

Fram til nå har elbiler vært enkle farkoster beregnet for bynære strøk. Nissan Leaf er annerledes. Den er en ordentlig bil med plass nok til en kjernefamilie.

Da vi testet bilen, var vi fascinert over de sterke sidene. Leaf får klare pluss for miljøvennligheten, lave daglige kostnader (en lading koster 10 til 20 kroner) og en støyfri og komfortabel lettbrukthet.

Leafs svakeste trekk er veiegenskaper som minner om aldrende småbiler, og en rekkevidde som endrer seg mye med årstid og kjørestil. Med snill gassfot i godt vær kom vi drøyt 15 mil. Designen krever tilvenning.

Pris: 263 900 kroner.

Revolusjonen?

LØV-LI: Nissan Leaf er elbilen som ser ut som en helt vanlig bil. (Foto: Martin Jansen)
LØV-LI: Nissan Leaf er elbilen som ser ut som en helt vanlig bil. (Foto: Martin Jansen)

Opel Ampera er litt av alt: Den er elbil med stikkontakt, oppgitt rekkevidde på 40-80 km ved batteridrift og ladetid på tre timer.

Den er hybridbil i den forstand at batteriene lades ved hjelp av en bensinmotor på langtur, og derfor også avgiftsbelagt som hybrid i Norge. Bensinmotoren sørger for at du skal kunne komme 50 mil avgårde (bare unntaksvis driver bensinmotoren bilen direkte).

Den er en kompaktklassebil av størrelse, men har kun fire sitteplasser og moderat bagasjeplass.

Elmotorens 150 hk og 370 Nm gjør den rask, med 0-100 km/t på 9 sekunder. Den er stabil, men ikke sportslig. Utseendet vekker oppsikt.

Pris fra 369 900 kroner.

Søskenflokken

Citroën C-Zero er en liten og velfungerende elbil med rekkevidde opp mot 14 mil, perfekt for bruk i byen. Interiøret domineres av hardplast og bilen byr ikke på like gode praktiske kvaliteter som tradisjonelle småbiler.

SPENNENDE: Ampera bruker elektrisitet som sin primære kraftkilde. En bensindrevet generator tjener som en sekundær kraftkilde og generer elektrisitet når batteriet er tomt. (Foto: Opel)
SPENNENDE: Ampera bruker elektrisitet som sin primære kraftkilde. En bensindrevet generator tjener som en sekundær kraftkilde og generer elektrisitet når batteriet er tomt. (Foto: Opel) Foto: www.weigl.biz

Med bakhjulsdrift og smale dekk foran, er faktisk C-Zero overraskende grei å kjøre, selv om man skal være litt ekstra oppmerksom på vått underlag. Drivlinjen overrasker positivt og det er mer trøkk i den 64 hestekrefter sterke elmotoren enn man skulle tro.

Prisen er i høyeste laget, men man slipper både bompenger og parkeringsavgift - og man kan dessuten benytte seg fritt av kollektivfeltet. Full tank med strøm legger på ca. 20 kroner på strømregningen.

Pris: 239 900 kroner

En av søstrene

Peugeot iOn er tredje blad i elbil-trekløveret som også inkluderer Mitsubishi i-Miev og nevnte Citroën C-Zero. De tre bilene er nær sagt identiske og har akkurat samme drivlinje. En 64 hestekrefter sterk elmotor holder lenge til å sette fart på elbilen, som passer ypperlig i byens travle gater.

Førermiljøet er i likhet med i-Miev og C-Zero meget enkelt og lette å betjene. Men den største oppsiden er gratis bompassering og parkering, samt fri bruk av kollektivfeltet. Full tank tappet av støpselet i veggen hjemme koster cirka 20 kroner. Rekkevidden er opp til 14 mil.

SØSKEN: I likhet med Peugeot iOn er også Citroën C-Zero er resultat av samarbeidet mellom Mitsubishi og PSA Peugeot Citroën.
SØSKEN: I likhet med Peugeot iOn er også Citroën C-Zero er resultat av samarbeidet mellom Mitsubishi og PSA Peugeot Citroën. Foto: Citroën

Pris: 219 900 kroner

Eksklusiv folke-hybrid

Lexus CT200h er kanskje markedets beste hybridbil, med gjennomprøvd drivlinje fra Toyota Prius. CT200h sklir inn blant de eksklusive kompaktbilene som Audi A3 og BMW 1-serie, og kan vise til flotte kjøreegenskaper og respektable ytelser. Plassen i baksetet og bagasjerommet er begrenset.

Under panseret samarbeider en 1,8-liters bensinmotor på 99 hk med en elmotor på 60 kW. Kreftene sendes via en trinnløs automatkasse ned til forhjulene og gir CT200h respektable ytelser. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,41 l/mil, men for å oppnå det skal man være lett på høyrefoten.

Pris: 290 000 kroner

BYBIL: Peugeot iOn er en ypperlig bybil.
BYBIL: Peugeot iOn er en ypperlig bybil. Foto: Peugeot

Stem på Årets Bil 2012 her

</p> </div>

Les også:

Test av vinterdekk 2011 2012

Denne bilen vil mange nordmenn ønske seg

LUKSUS: Lexus CT200h er den mest folkelige av Lexus-modellene, men holder likevel høy standard. Foto: Terje Bjørnsen
LUKSUS: Lexus CT200h er den mest folkelige av Lexus-modellene, men holder likevel høy standard. Foto: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Toyota dropper denne upopulære løsningen

Denne saken ble første gang publisert 08/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også