For Nissan-entusiaster klinger betegnelsen GT-R særdeles godt i ørene. Helt siden den første modellen dukket opp så tidlig som i 1969, har de tre versalene hatt status som noe spesielt.

At R32 GT-R som ble produsert på slutten av 80-tallet fikk tilnavnet "Godzilla" sier litt om statusen.

Første generasjon av dagens GT-R ble lansert i Japan i 2007 og i Europa i 2009. Japanske biler får sjelden skryt i Europa for design. Nissan GT-R, signert Kazutoshi Mizuno, var intet unntak. Men den bemerket seg på andre områder, takket være 478 hestekrefter og en avansert konstruksjon.

Fantastiske kjøreegenskaper

Det ble tidlig klart at Nissan hadde utrettet noe ekstraordinært når det gjaldt ytelser og oppførsel. Kjøreegenskapene til den japanske hi-tech-raceren - med twinturbo V6-motor på 3,8 liter - er blitt omtalt i panegyriske vendinger.

Da Jeremy Clarkson kjørte versjonen med 530 hestekrefter, beskrev Top Gear-sjefen den som "beyond-belief quick".

Han mente også at den satte standard for hvordan superbiler skal kunne kjøres i svinger.

550 hk

Nå er er 2012-versjonen av Nissan GT-R lansert, og ifølge Nissan er det gjort betydelige (sic!) forbedringer på motor, understell og gir, noe som skal gi hyggelige utslag på ytelser og kjøreegenskaper.

Bilen er god for 550 hk, skal greie 0-96 km/t (60 miles) på 2,8 sekunder, men likevel ha lavere forbruk og utslipp enn forgjengeren.

Les også:

Test: Nissan GT-R mot Porsche 911 turbo og Audi R8 V10

Lettkledde Mandy fronter Miss Tuning-kalenderen

Chevrolet Camaro som lekebil i full skala

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!