Dekk og dekkskifte

Smart å kjøpe sommerdekk nå

Smart for både lommeboka og sikkerheten.

DEKK: Slitte sommerdekk øker faren for vannplaning på fuktige høstveier. FOTO: Newspress
DEKK: Slitte sommerdekk øker faren for vannplaning på fuktige høstveier. FOTO: Newspress
Sist oppdatert

- Det er gode muligheter for å gjøre prisgunstige kjøp på sommerdekk nå. Særlig hos forhandlere med store restlagere, sier Rune Korsvoll, dekkekspert i bladet Motor.

Foruten muligheten til å gjøre en god investering på tampen av sesongen, kan det også være en god investering i sikkerhet - før vinterdekkene skal på. Særlig dersom du kjører på slitte sommedekk.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, mener det er smart å kjøpe sommerdekk på høsten.

- Pristilbudet kan være fordelaktig, sier han.

Øker bremselengde og faren for vannplaning

1,6 millimeter lyder EU-kravet for minste mønsterdybde på bildekk. Det er også gjeldende minimumskrav i Norge. Men NAF oppfordrer alle til å ha dekk med minst tre millimeter mønsterdybde, og mener det er spesielt viktig på høsten når muligheten for vannplaning er stor.

- Vi vet at det er langt større fare for vannplaning med en mønsterdybde på 1,6 millimeter sammenlignet med tre millimeter, sier Engebretsen og fortsetter:

- Med en hastighet på 80 km/t vil dekk på 1,6 millimeter ha en bremselengde som er sju-åtte meter lenger enn dekk som har tre millimeter igjen av mønsterdybden.

Slik måler du mønsterdybden på dekk

Vinterdekkene passer ikke varmegrader

Mange som kjører med slitte sommerdekk bytter til piggfrie vinterdekk på denne årstiden. De er lovlige å kjøre med, og ifølge NAF vil noen bileiere muligens vurdere vinterdekkenes grove mønster som bedre og sikrere enn slitte sommerdekk. Men vinterdekk har ikke egenskaper som passer for varmegrader.

- Vinterdekk, enten de er piggfrie eller ikke, er laget for kuldegrader og har med sin gummiblanding spesielt dårlige gripeegenskaper på våt asfalt i kombinasjon med varmegrader, sier Engebretsen.

Gummiblandingen avgjør

Tester NAF har utført viser at bremselengden på et halvslitt piggfritt vinterdekk med rundt fire millimeter restmønster øker med rundt 60 prosent mot de beste sommerdekkene.

- Nordiske vinterdekk har gummiblandinger som egner seg dårlig når temperaturene er over vanlig vintertemperatur. I tillegg har de mønster som prioriterer isgrep, noe som svekker grepet på våt vei, sier Torleiv Haukenes, produktsjef hos Dekkmann.

Les også:

Disse dekkene er blitt kåret til best på våt asfalt

Disse ble kåret til de beste piggfrie dekkene 2010/2011-sesongen

Disse ble kåret til de beste piggdekkene 2010/2011-sesongen

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også