Honda er en av produsentene som har holdt kortene tettest til brystet i oppkjøringen til Frankfurt-utstillingen. Mens de fleste andre har sluppet bilder av bilene i dagene og ukene før åpningen, har vi kun fått se små utsnitt av deres nye kompaktklassebil.

Nå er imidlertid utstillingen i full gang, og vår mann i Frankfurt har vært og tatt en titt på den nye bilen. - Mitt førsteinntrykk er at dette er mer av det samme, sier vår fagredaktør Terje Bjørnsen. Han sier at materialkvaliteten i interiøret ser ut til å ha blitt litt bedre, og førerplassen virker bra. - Det virker fortsatt å være en bil for deg som vil skille deg litt ut, og skulle jeg gjettet, ville jeg sagt at dette var en ansiktsløftning av den forrige bilen, avslutter han.

Bilen er på plass i Norge i januar, men prisene er ikke klare enda. - Prisene spiller jo inn på våre salgsmål, så vi kan ikke si hvor mange biler vi håper på å selge heller, sier Tom Gullkrona Skoglund i Honda Norge.

=

BEDRE MATERIALKVALITET: Ifølge vår mann i Frankfurt, virker det som Honda har fått til en bedre kvalitetsfølelse innvendig. © FOTO: Honda

Kun én dieselmotor

Ved lansering får bilen to bensinalternativer på 1,4 og 1,8 liter. Disse motorene yter henholdsvis 100 og 142 hester. Det oppgitte forbruket er på 0,52 og 0,58 l/mil. Med andre ord har 1,4-literen det samme oppgitte forbruket som Ford Focus med den nylig lanserte, turbomatede 1-literen. Den største bensinmotoren vil også være tilgjengelig med automatgir.

Diesel er imidlertid det folk flest velger her til lands, og her er utvalget ganske mye dårligere. Ved lansering vil det kun være én dieselmotor tilgjengelig, og det er en 2,2-liter på 150 hester. Den har et lavt CO2-utslipp på 110 g/km og et oppgitt forbruk på 0,42 l/mil, men likevel vil nok effektavgiften føre til at denne blir en smule dyr i forhold til konkurrentene.

Vi får opplyst at det vil komme en liten dieselmotor, mest sannsynlig en 1,6-liter, om et års tid. Slik vi kjenner markedet for kompaktbiler her til lands, blir nok ikke Civic spesielt konkurransedyktig før den tid.

=

MER OUTRERT: Noen av designelementene har blitt enda litt mer spesielle på den nye generasjonen. © FOTO: Honda

Mer komfortabel

Designmessig er ikke forskjellene fra den forrige modellen så fryktelig store. Bilen har blitt en god del rundere i kantene, og noen vil kanskje si at det ser ut som den har lagt på seg på den menneskelige måten. I en pressemelding uttaler prosjektlederen for den nye bilen, Mitsuru Kariya, at de har senket bilen 20 millimeter og økt lengden med 10 millimeter. Dette er visstnok gjort for å få mer elegante proposjoner.

Gullkrona Skoglund hos Honda sier at ingeniørene har fokusert på å gjøre den nye bilen mer komfortabel. - Den forrige modellen fikk litt kritikk på dette punktet. Nå har de blant annet tatt i bruk væskefylte foringer for å bedre komforten, sier han.

Vi kommer med en prøvekjøring av bilen i midten av november, og en full test vil skje så fort bilen er på plass i Norge.

Les også:

Ny mini-Volkswagen for 125.000 kroner

Her er Subarus nye folke-SUV

Denne blir en av Civics tøffeste konkurrenter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!