- Innimellom skulle man tro at blinklys var ekstrautstyr på bilene

83 prosent hevder de er flinke til å blinke, men NAF mener nordmenn har for dårlige vaner i trafikken.

Nordmenn oppgir selv å være svært flinke til å bruke blinklys. Folk i Midt-Norge er klart flinkest, mens oslosjåførene er dårligst, ifølge Norstat-undersøkelsen. FOTO: Amat Michel/Colourbox
Nordmenn oppgir selv å være svært flinke til å bruke blinklys. Folk i Midt-Norge er klart flinkest, mens oslosjåførene er dårligst, ifølge Norstat-undersøkelsen. FOTO: Amat Michel/Colourbox Foto: Amat Michel
Sist oppdatert

Hvor mange ganger har du stått ved en rundkjøring og forbannet deg over bilister som ikke bruker blinklys? Kanskje ikke så ofte, for ifølge en fersk undersøkelse som Norstat har foretatt for Storebrand Forsikring, oppgir nemlig 83 prosent at de konsekvent bruker blinklys.

Osloborgerne er klart dårligst på å blinke, men likefullt oppgir hele 73 prosent av de spurte fra Oslo at de alltid bruker blinklys.

Til tross for at svært mange nordmenn mener de er blinke-flinke, svarer nær 7 av 10 at de har opplevd farlige situasjoner fordi andre sjåfører ikke har brukt blinklys. Hele 57 prosent svarer at det har skjedd mer enn en gang.

Kvinner flinkere enn menn

- Det er urovekkende at så mange opplever farlige situasjoner fordi folk ikke bruker blinklys. Tallene i undersøkelsen tyder på at enkelte overvurderer egen evne til å bruke blinklys eller at det er uenighet blant trafikantene om hva som er riktig bruk, sier Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand.

Det er klart flere menn (13 prosent) enn kvinner (5 prosent) som slurver med blinklyset, og aldersgruppen 30-50 år er dårligst til å vise hvor de skal i trafikken.

- Vi ser regelmessig skader i trafikken fordi folk ikke bruker blinklys. Hvis du skulle bli påkjørt av en som hevder du ikke har brukt blinklys, blir det ditt ansvar å bevise at du har gitt tegn. Vi anbefaler derfor alltid å gi tegn, så unngår man slike tvister, sier Gudding.

Dårlige holdninger

NAF gjennomførte for litt over to år siden en undersøkelse om irritasjonsmomenter i trafikken.

- Hver fjerde nordmann svarte at manglende bruk av blinklys var det som irriterte dem mest i trafikken, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Svaret toppet undersøkelsen klart foran sjåfører som ikke kan rundkjøring og lusekjørere.

NAFs erfaringer tilsier at det er særlig i rundkjøringer og i forbindelse med skifte av fil at mange slurver med å gi omgivelsene et tegn på hvilken retning de har tenkt seg.

- Innimellom skulle man tro at blinklys var ekstrautstyr på norske biler, sier Engebretsen.

- Av egen erfaring vil jeg si at norske sjåfører har altfor dårlige holdninger til bruk av blinklys. Ved selvsyn har jeg registret at heller ikke utrykningskjøretøyer er flinke til å bruke blinklys når de ikke er i utrykning. Det sier noe om et holdningsproblem, sier Engebretsen.

- Det er viktig å bruke blinklys for å fortelle andre bilister hvor du skal. Tenk bare hvor mye bedre flyt det ville bli i rundkjøringene dersom alle brukte blinklys. Det ligger i tillegg en miljøgevinst i å unngå stopp-start-kjøring, sier Engebretsen.

Les også:

Dette får bilistene til å se rødt

Her er de farligste sjåførene

Gode råd for å holde deg våken i trafikken

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2011, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også