LUKSUS: Ved å slå ned det midterste setet fås to spesielt komfortable ytterseter. ILLUSTRASJON: Opel=

LUKSUS: Ved å slå ned det midterste setet fås to spesielt komfortable ytterseter. ILLUSTRASJON: Opel

Første generasjon Opel Zafira kom i 1999, den neste - som vi har testet - kom i 2005. Konseptet er det samme - syvseters MPV'er, eller flerbruksbiler som vi gjerne kaller dem. Biler som tilbyr plass til mange, kombinert med stor fleksibilitet. Gjerne i form av diverse oppbevaringsrom, og seter som kan tas ut eller flyttes på i lengderetning, samt felles ned.

Nå er bildene av neste generasjon Zafira her. Modellen har forresten fått navnet "Zafira Tourer" - antageligvis for å understreke ferie- og langturspotensialet.

Designen er åpenbart, og som forventet, langt mer moderne enn hos forgjengeren, som ser temmelig traust ut i dag.

Nye seter

Pressemeldingen som følger bildene er i kjent markedsføringsstil spekket med høytsvevende og panegyrisk sakprosa, som mer enn antyder at modellen er Guds gave til bilfolket. Det får vi nå se på, når Zafira Tourer ruller inn i landet på nyåret.

Men det vi helt sikkert kan si, er at Zafira Tourer i likhet med dagens Zafira har en tredje seterad som kan legges i flukt med gulvet, noe som selvsagt er fornuftig for alle som mesteparten av tiden har mer bruk for god bagasjeromsplass enn to seter ekstra.

Andre seterad er derimot helt redesignet, og er ikke lenger en benk, men tre separate seter. Disse kan flyttes på individuelt (210 millimeter i lengderetning), og kan også foldes ned før en tur til Ikea.

Dessuten kan passasjerene i andre seterad nyte godt av et system som kalles "Lounge Seating", der du ved å felle ned det midterste setet kan omgjøre de to ytre setene til en slags "mini-stresslesser" med armlene.

LUFTIG: Zafira Tourer satser åpenbart på store glassflater og en luftig kupé. FOTO: Opel/Gerhard Graef=

LUFTIG: Zafira Tourer satser åpenbart på store glassflater og en luftig kupé. FOTO: Opel/Gerhard Graef

Fleksibelt

Bagasjeromsplass er alltid interessant, uansett biltype. Zafira Tourer tilbyr 710 liter når den er i femseterskonfigurasjon, noe som er 65 liter mer enn hos dagens versjon. Når alle seter i andre og tredje rad er felt ned, er bagasjeromsplassen på 1810 liter.

Da nye Opel Meriva ble introdusert i fjor, var det med et lagringssystem som kalles FlexRail. Zafira Tourer skal få en forbedret versjon som kalles FlexConsole. Her handler det blant annet om fleksible ordninger i det ganske store området mellom de to forsetene.

Zafira Tourer er større enn dagens Zafira, og har også lengre akselavstand og sporvidde. Regn med bedre kjørekomfort, og du kan dessuten selv påvirke den gjennom aktivt å velge mellom kjøreinnstillingene "Standard", "Komfort" og "Sport".

Selvsagt kommer også modellen med diverse førerassistansesystemer, som gir varsler om det ene og det andre.

FAMILIEFRAKTER: Zafira Tourer glir inn i familiefrakter-segmentet. FOTO: Opel/Axel Wierdemann=

FAMILIEFRAKTER: Zafira Tourer glir inn i familiefrakter-segmentet. FOTO: Opel/Axel Wierdemann

Motorer

Zafira Tourer blir lansert med en rekke alternative bensin- og dieselmotorer, med både manuelle og automatiske girkasser. Motorene er stort sett kjent fra dagens Opel-sortiment, og den rimeligste versjonen vil få en dieselmotor med 110 hk. Hva prisen blir, vites dog ikke i dag.

Etter hvert vil modellen kunne fås med spesielt økonomiske motorer, inklusive motorer som går på naturgass.

Les også:

Er dette verdens kuleste MPV?

Fire fornuftsbiler til familien

Dette kan bli verdens beste familiebil

Snerten ny familie-7-seter

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!